Skolor & universitet i Lettland

Bästa skolor & universitet i Lettland 2018

På denna sida kan du söka till universitet, högskolor och handelshögskolor i Lettland. Du kommer lätt hitta all information om de topprankade universiteten i Lettland. Klicka på "Läs mer " för en detaljerad beskrivning av universitetet och en översikt av de erbjudna utbildningarna.

Hitta universitet i Lettland och bläddra genom sina program för att hitta de som passar dig bäst. Få all information om de olika studiemöjligheter i Lettland och jämför terminsavgifter och längd för studien. Du kan spara tid och universitet kontakt i Lettland direkt: fyll i "Begär gratis information " form, vilket kommer att sätta dig i kontakt med antagningen kontoret.

Starta sökningen efter din framtida utbildning direkt!

4 Resultat i Lettland

Latvia University of Life Sciences and Technologies

Magisterexamen Lettland Jelgava September 2018

Utbildnings-, vetenskaps- och kulturcentrumLatvia University of Life Sciences and Technologies är den enda högre jordbruksutbildningsinrättningen i Lettland och syftar till att främja den intellektuella potentialen för landsbygdsutveckling inom jordbruket, uppmuntra ungdomar att förvärva högre akademisk och professionell utbildning, utveckla forskning bidra till kulturutvecklingen studera, behålla och perfekta den uppnådda erfarenheten från det lettiska folket och överfö… [+] ra det till de kommande generationerna. Universitetet är multiprofilerat. Förutom de traditionella studieområdena tillhandahåller LLU också flera unika studieprogram relaterade till avancerat jordbruk, veterinärmedicin, livsmedelsproduktion, skogsbruk och landskapsarkitektur. Universitetet ligger i Jelgava - en gammal kulturell stad som bara ligger 40 km från Lettlands huvudstad - Riga. Jelgava är erkänd som en sann studentstad.UppdragDen Latvia University of Life Sciences and Technologies ( LLU ) strategisk utvecklingsplan 2015-2020, utvecklades under 2015 och godkändes av LLU senaten den 9 december 2015. För att fullgöra sina uppgifter och genomföra sina mål och syften, i Latvia University of Life Sciences and Technologies har utvecklat tre aktivitetsprogram: 1. Studier 2. Vetenskap 3. Administrativt och ekonomiskt stöd till studier och forskningsarbete Målet för Latvia University of Life Sciences and Technologies är att ge möjlighet att få högre akademisk och högre professionell utbildning inom jordbruk, veterinärmedicin, livsmedelsteknik, teknik, skogsvetenskap, samhällsvetenskap, informationsteknik och miljöledningssektorer samt att utveckla vetenskap och att behålla och utveckla den lettiska intellektuella potentialen och kulturen. LLU : s LLU : 1. För att säkerställa studiekvaliteten som motsvarar normerna för ett nationellt universitet, vilket skulle möjliggöra utbildning av konkurrenskraftiga specialister på lettiska och internationella arbetsmarknader. 2. Att utveckla den vetenskapliga potentialen att delta i internationell forskning, för att integrera den akademiska utbildningen och forskningen vad skulle säkerställa införandet av innovativ kunskapsbaserad teknik i den lettiska nationella ekonomin, särskilt i Zemgale-regionen. 3. För att säkerställa en hållbar utveckling för universitetet som ett nationellt utbildnings-, vetenskaps- och kulturinstitut:att stärka den rättsliga grundenatt förbättra organisationsstrukturen i enlighet medtill LLU målen; att utveckla samarbete med institutioner, akademiska utbildnings- och vetenskapsinstitutioner i Lettland och utomlands, företag och yrkesorganisationer och regionala institutioner i Zemgale;att LLU hantera LLU materialet och den tekniska basen.LLU uppdraget Att utveckla konkurrenskraftigt intellektuellt kapital på grundval av excellens inom forskning, användning av forskningsresultat i ekonomin, hög kvalitet på utbildning och effektiv förvaltning av universitetet. LLU visionen Latvia University of Life Sciences and Technologies är ett av de ledande universiteten inom vetenskap och teknik i Östersjöområdet, som specialiserat sig på hållbar användning av naturresurser som syftar till att förbättra livskvaliteten för samhället.FaktaLatvia University of Life Sciences and Technologies ( LLU ) grundades 1939 och dess äldsta fakultet är Jordbruksfakulteten, grundad 1863, som har ett nära samarbete med många universitet utomlands. LLU har varit en snabbt växande institution under perioden sedan Lettland återfick sitt oberoende.Det finns 8 fakulteter på universitetet: Jordbruk, veterinärmedicin, teknik, matteknik, miljö och civilingenjör, skog, informationsteknologi, ekonomi och social utveckling.64 kandidatexamen, master- och doktorandprogrammen ges av 313 lektorer och forskare för 4350 studenter i 2014/2015.Internationellt samarbete bygger på mer än 130 slutna samarbetsavtal med partnerinstitutioner från 27 europeiska länder och 42 aktiva bilaterala avtal med högskolor och forskningscentrum från 19 länder över hela världen.Universitetets museum välkomnar att se historien om Jelgava-palatset och historien om Latvia University of Life Sciences and Technologies .Universitetets kulturmiljö bildas aktivt och utforskas i traditionella och unika händelser.Det finns också ett brett utbud av sportmöjligheter tillgängliga för universitetsstuderande och anställda. [-]


RISEBA

Magisterexamen Lettland Riga September 2018

RISEBA är en universitets typ privat högre läroanstalt fullt ackrediterad av ministeriet för utbildning och vetenskap i Republiken Lettland. Varelse en av de första privata högskolor i Lettland, i dag RISEBA är bland 10 största högskolor i Lettland (Både offentliga och privata) med nästan 3000 studenter, Inklusive 200 internationella studenter, Som deltar 19 utbildningsprogram på olika nivåer och riktningaroch mer än 8000 alumner. Under de senaste två decennierna RISEBA har gen… [+] omgått en betydande omvandling från ett litet ambitiös handelshögskola till universitetet som ger, förutom företag och förvaltning program, studier inom kommunikation, audiovisuella konst och arkitektur, vilket omvandla institutionen till "den plats där verksamheten möter konst". RISEBA sticker ut från de andra lärosäten som den som har tydlig internationell inriktning och kännetecknas av exklusivitet av utbildningar som erbjuds och variation av undervisningsspråk. RISEBA tillhandahåller program som är antingen unika på marknaden eller första gången introduceras på marknaden genom RISEBA. Det är en av de få institutioner som erbjuder full utbildningsprogram på tre språk - lettiska, engelska och ryska. RISEBA är spridda över fem platser: tre byggnader RISEBA campus är belägna i Riga (Huvudstaden), är en regional gren baserad i Daugavpils (Den näst största staden i Lettland). RISEBA Mission, vision och värderingar Sedan starten 1992 har RISEBA styrts av sitt uppdrag "att vara en inkörsport till internationella karriärer" betonar att universitetet syftar till att förbereda sina studenter och akademiker för internationella karriärer och betonar att det inte betyder att eleverna undervisas "för exportera". Huvudtanken bakom uppdraget är att RISEBA vill se till att studenterna är konkurrenskraftiga på den internationella marknaden, är kulturellt medvetna, kan arbeta i internationella team antingen i hemlandet eller utomlands och framgångsrikt konkurrera på världsmarknaden. RISEBA ser sina studenter som potentiella arbetsgivare som bidrar till lettiska, europeiska och globala ekonomiska tillväxten, kan arbeta i internationella företag i Lettland och utomlands, är känsliga och toleranta mot tvärkulturella skillnader, och är aktiva deltagare i multinationella grupper. Att svara på förändringar i den yttre miljön och driva nya möjligheter RISEBA expanderade sin verksamhet till nya områden - kreativa industrier, det vill säga kommunikation, media och arkitektur, och i framtiden ser sig själv som "en ekonomiskt hållbar, internationellt erkänt universitet affärs, konst och teknik ". Styrs av sin vision RISEBA består av tre större akademiska komponenter eller skolor: School of Business med kandidat-, magister- och forskarutbildning, som täcker områdena näringsliv, företagsledning och ekonomi - Högskolan för medie- och kommunikations med kandidat- och masterprogram i konst och kommunikation - Skolan för arkitektur och design, som för närvarande erbjuder ett kandidatprogrammet i arkitektur. RISEBA är ett tvärvetenskapligt, mång universitet ger den globala arbetsmarknaden med intelligenta, kreativa och självständigt tänkande individer. RISEBA står för utmärkt utbildning, internationellt erkända grader, hög kvalitet utexaminerade, excellent forskning bas och högt kvalificerad personal. Fem kärnvärden är kärnan i vad RISEBA gör: Öppenhet: RISEBA är känd för sin individuella förhållningssätt till eleverna. Personalen har förbundit sig att skapa en studievänlig miljö som bygger på förtroende, respekt och lyhördhet. Samarbete: RISEBA är aktivt engagerade i lokala och internationella affärsmiljön och främjar den professionella utvecklingen av sin personal och studenter. Tillsammans med sina alumner och partner, skapar institutionen en utmärkt akademisk och arbetserfarenhet, som är en oumbärlig del av studieprocessen. Livslångt lärande: RISEBA främjar livslångt lärande av studenter. Livslångt lärande bidrar till utvecklingen av Lettlands och andra europeiska länder som samtida kunskapssamhälle med stabil ekonomisk utveckling, fler arbetsplatser och större social sammanhållning. Mångfald: RISEBA är en bro mellan västra och östra Europa, som hjälper eleverna att göra det första steget på vägen till internationell karriär. RISEBA garanterar en mångkulturell miljö genom att erbjuda olika utbildningar, former av studier och träning på olika språk. Etik och socialt ansvar: RISEBA tåg socialt ansvariga chefer och gör allt för att hjälpa eleverna att förstå vilken roll entreprenörskap i skapandet och upprätthållandet av mycket etisk praxis i arbetsmiljön och samhället som helhet, samtidigt som säkerställer ett fullgott skydd för miljön för kommande generationer. [-]


University of Latvia

Kandidatexamen Magisterexamen M.D. Lettland Riga September 2018

About The University of Latvia has been founded in 1919 and currently, with its more than 14 000 students, 13 faculties and over 20 research institutes and independent study centers, is one of the largest comprehensive and leading research universities in the Baltics. The University offers more than 130 state-accredited academic and professional study programs. At the University of Latvia, research is conducted in over 50 research fields which represent four main areas… [+] of inquiry: the humanities, natural sciences, social sciences. The University of Latvia pays great attention to the development of international collaboration. The University of Latvia devotes great attention to the development of international collaboration to promote its identity internationally and to strengthen the reputation of the University worldwide. To date, the University of Latvia has signed 136 bilateral agreements worldwide and more than 700 agreements with 368 institutions in 32 European countries within the ERASMUS+ program. Both incoming and outgoing exchange students use one of the available student mobility agreements: ERASMUS+, ERASMUS MUNDUS (Aurora, AESOP, LEADER), CAMPUS EUROPAE, ISEP, bilateral agreements, and agreements between countries. More information at www.university.lv/cooperation ERASMUS MUNDUS is a cooperation and mobility program in the field of higher education that aims to promote dialogue and understanding between people and cultures through cooperation with third countries. Partnerships between European and third-country higher education institutions include scholarships and fellowships for mobility at all academic levels (undergraduate, master’s, doctorate, postdoctoral and staff). The University of Latvia is currently a partner in 9 ERASMUS MUNDUS projects. QS World University Ranking This year, University of Latvia (UL) has risen by 50 places in one of the world’s most prestigious rankings of higher education institutions – QS World University Rankings, and now occupies 651th–700th place, according to the data released September 6. In 2015, UL was ranked 701th–800th. UL is the first and, so far, the only higher education institution in Latvia to be included in the ranking of this level, and the significantly improved position clearly shows that UL firmly stands among the world’s top 5% of universities. Quality management at the University of Latvia Due to the fact, that everyone has a different understanding of the quality subject, various definitions of this term have arisen over time. These definitions cover different fields – from the quality of products to organization management. Within the framework of the EU Phare Multi-Country Program’s in Higher Education project “Quality Assurance in Higher Education”, the Quality Assurance Manual for Higher Education was published. Authors of the Manual offer few conceptions of quality, which are most relevant to higher education, namely: 1) Quality as excellence – conception’s goal is to strive to be the best. 2) Quality as “fitness to purpose” – quality of something for a specific purpose. 3) Quality as transformation – while students’ goals and views are changing, the university is able to vary with them and achieve their needs, i.e. adapt. 4) Quality as a threshold - the university sets certain norms and criteria. Any unit that reaches or surpasses these norms and criteria is deemed of quality. 5) Quality as minimum standards - a broad definition of desired knowledge, skills and attitudes of graduates. 6) Quality as enhancement – the university should improve continuously. To ensure quality at every level of the organization, the university should establish appropriate quality management system. The priority of quality assurance in higher education is stated both by European legislation and practices (Bergen communiqué - Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area) and by Latvian state legislation. These documents emphasize the necessity of implementation of internal quality assurance system in the universities. Quality management and audit department are responsible for development and implementation of quality assurance system in the UL. [-]


Latvian Academy of Sport Education

Magisterexamen Lettland Riga September 2018

Den latska akademin för idrottsutbildning (LASE) är en akademisk och professionell offentlig högskolan och forskningsinstitution, som grundades den 6 september 1921, agerar i enlighet med lagen om högre utbildning, LASE-konstitutionen och de lagar och regler som reglerar verksamheten. LASE är det enda idrottshögskolan i landet som garanterar enighet för studier och vetenskaplig forskning inom idrottsvetenskap och hälsovård inom idrott enligt "Lettlands nationella utveckli… [+] ngsplan 2014-2020", "Vetenskap, teknikutveckling och innovation Riktlinjer 2014-2020 "," Strategier för smart specialisering 2014-2020 "," Utvecklingsriktlinjer för 2014-2020 "och" Riktlinjer för sportpolitik 2014-2020 "för studenter att få akademiska och vetenskapliga grader, yrkeskvalifikationer och främja innovation inom idrottsvetenskap och hälsovård i sport. LASE är en vetenskaplig institution den 9 maj 2006, registrerad i Vetenskapsregisteret med nr 172075. LASE-aktivitetsrapporterna återspeglas på akademins webbplats lspa.lv: offentligt tillgängliga årliga självbedömningsrapporter. LASE vision: ett internationellt erkänt och ett av de ledande sportuniversiteten i Baltikum, utbilda idrott och vårdpersonal inom idrott, förstärka LASEs akademiska, vetenskapliga och finansiella potential.LASE uppdragFör att ge internationellt erkända kvalitetsstudier, utveckla innovativ forskning inom idrottsvetenskap och vård inom idrott och integrera den i studieprocessen, som säkerställer utarbetandet av konkurrenskraftiga sportspecialister, främjar utvecklingen av den lettiska staten och samhället, stöder de tekniska framstegen av den nationella ekonomin. För att säkerställa LASE: s bidrag som nationellt och internationellt viktigt utbildnings-, vetenskaps- och sportuniversitet till en hållbar utveckling av sport och hälso- och sjukvård i idrotten. LASE-målet är att ge studenterna möjlighet att driva högre akademisk och högre yrkesutbildning, utveckla idrottsvetenskap och forskning inom hälso- och sjukvård inom idrotten, utveckla kultur för att bevara den intellektuella och fysiska potential som är nödvändig för Republiken Lettland (LR), främja och säkerställa nationens harmoniska utveckling90 års historiaDen 6 september 2011 firade den lettiska akademin för idrottsutbildning sitt 90-årsjubileum för lettisk högre idrottsutbildning i allmänhet och grunden i synnerhet. Nödvändigheten att inrätta ett specialutbildningsinstitut uppstod våren 1919 när den tidens progressiva press noterade att teoretiska problem och organisationsformer av fysisk utbildning kräver sina vetenskapliga grunder. Det lettiska utbildningsministeriet accepterade detta samhällsbehov och den 6 september 1921 beslöt ministerrådet att inrätta det lettiska institutet för fysisk utbildning (LFII). Studentteoretisk utbildning inleddes i Riga, Nikolaja (nu: Valdemara) Street 1, och träningssessioner anordnades i skolgymnasier och arenor. Institutets mål var att utbilda lärare i fysisk utbildning, utarbeta teoretiska och praktiska frågor om fysisk utbildning, övervakning av fysisk utveckling och fysisk utbildning i landet. Den första ledaren av institutet var Rumpmuiža skollärare Mārtiņš Krūze (Martin Kruze) . Institutets utbildning varade i två år och innebar 1400 timmars teoretiska och praktiska kurser. I specialiseringen utarbetades tyngdpunkten på deras praktik, vilket svarade för 65,3% av studievolymen. I sin tur var det i praktiska förberedelserna gymnastik och fysiska aktiviteter som hör samman med gymnastik. Denna betoning påverkades av det faktum att fysisk utbildning på den tiden kallades gymnastik, men lärarna - gymnastiklärare. Den 3 november 1922 granskades studieplanen som realiserades vid institutet, vilket innebar att det i slutet av studietiden skulle bli en tentamen i var och en av 21 studieämnen. Den 15 november 1922 var doktor Dr. Jēkabs Dille chef för institutet. År 1923 bestämde pedagogiska kommissionen examensbehov och innehåll och godkände dokumentet som togs emot av kandidater av dessa tider. De första examenskraven motsvarade dagens krav och en av de viktigaste delarna var - genomföra lektioner för barn i skolåldern och försvara sin valda ledningsaktivitet. De första slutliga tentorna hölls från 23 juli till 27 juli 1923 och den 8 augusti samma år beslutade LFII-rådet i enlighet med ministerrådets beslut av den 6 september 1921 att bevilja eller inte ge examen Diplom, bevilja eller inte bevilja rättigheter att arbeta som lärare. LFII upphörde sin verksamhet 1925, och under 5 år av sin livstid (1921-1925) utarbetades 79 gymnastiklärare (lärare). Med tanke på vikten av fysisk utbildning och behov av att ha lärare i gymnasieutbildning på skolor, den 2 oktober 1926, öppnades inom Lettlands folkhögskola institutet för fysisk utbildning (LTU FAI). På grundval av LTU FAI: s verksamhet användes den allmänna karaktären av studier och krav från det tidigare institutet. Institutet arbetade enligt planer och program, bekräftat av utbildningsdepartementet, varaktigheten av studier var 3 år. Voldemārs Cekuls, inspektör för fysisk utbildning vid utbildningsdepartementet utsågs till chef för LTU FAI. Under tiden av dess existens (1929-1940) utarbetade LTU FAI 189 specialister för fysisk utbildning, varav 179 fick diplom, bekräftade examen från institutet, men 10 - om att ha deltagit i klasser som lyssnare. LTU FAI upphörde sitt arbete 1940 och huvudet Voldemārs Cekuls avvisades från Lettland den 14 juni 1941. Under perioden 1921-1940 utexaminerades institutet av 267 lärare i fysisk utbildning.Latvian State Institute of Physical Culture (LVFKI) startade sin verksamhet den 1 januari 1946, genom LSSR People's Commissars Council Decision. Praktiska studier i LVFKI startade i januari 1946 i Riga, 6 Aspazija (då Padomju) Boulevard, där det inte fanns några speciella rum och lokaler att hyras för studier. Situationen förbättrades något den 21 oktober 1946, när ytterligare lokaler tilldelades i 3 Kaļķu street. Däremot fick institutet 1951 lokaler i 10 Kalpaks (sedan Komunāru) Boulevard och 4 Vēstures Street. Infrastrukturförbättringen ägde rum 1959 då LVFKI studie- och idrottsanläggning byggdes på 333 Brīvības (sedan Lenina) Street. Som en integrerad strukturell del av Sportsuniversitetet har hela tiden varit Sportklubben (SKIF), som grundades den 4 oktober 1946, och under hela årets existens var dess anställda arrangörer av student- och lektor idrottsverksamhet. Våra studenter har hela tiden uppnått stor framgång på internationell nivå, deltagit och representerat Lettland och universitetet i världen och europeiska tävlingar, samt i olika nivåstudentävlingar. År 1959 byggdes en 6-vånings studiebyggnad. De prestigefyllda kvalifikationerna som erhållits vid universitetet och ökningen av antalet elever i samband med det var orsaken till att man byggde en annan byggnad för studier och idrott 1982 och 1986 - Athletic Arena. År 1989 fick Institutets studenter extra föreläsningsrum och kontor. 1994 öppnades lokalerna för det vetenskapliga laboratoriet och ett skjutbana vid sidan av stadion. Under dess existens fram till år 1992 hade LVFKI utarbetat 5522 specialister med högre utbildning och 151 - med särskild gymnasieutbildning. Den 5 november 1991 konstaterar Republiken Lettlands utbildningsdepartement med order nr.459 att i framtiden för att bättre reflektera status och profil för högskolan, kommer namnet att vara Lettlands Akademi för Idrottsutbildning (LASE) . Akademins första konstitution godkändes i Högsta rådet i Lettland den 10 mars 1992. För att utföra uppgifter som utarbetats för Lettlands akademi för idrottsutbildning har pedagogiska fakulteten arbetat i akademin och under perioden 1983-1991 Fakulteten för bussar. Antalet akademiska studenter jämfört med siffrorna 1946 har stigit flera gånger: från 2 studiegrupper 1946 till 27 grupper i början av studieåret 2011/2012.Antalet lärare har också ökat kvantitativt och kvalitativt: 38 medarbetare, inklusive 1 professor, 16 biträdande professorer, 7 seniorlärare, 14 lärare och assistenter arbetade där under läsåret 1946/1947;Under läsåret 2011/2012 utdelades utbildningsarbetet på akademin av 78 akademiker med 18 professorer, 15 docenter, 22 assistenter, 14 lärare, 9 assistenter, inklusive 42 akademiker med vetenskaplig examen .Alla akademiska studenter och framgångsrika akademiker fick högre utbildning och tränade för att arbeta med mycket olika kvalifikationer som är relevanta för tidsperioden, såsom:Idrottare (fysisk utbildning) lärare;Biologiska lärare;Samhällsvetenskapliga lärareAnatomi och fysiologi lärare;Lärare av militär utbildning;Sport tränare;Fysisk kultur (Utbildning) lärare;Utbildnings- och idrottsarbetare;Aktiv turism chefer;sjukgymnaster;Massörer.LASE är den enda högre utbildningsinstitutionen på lettiska, som samordnar och bedriver forskning inom idrott, samt utbildar sportvetenskapliga specialister. Hittills har vetenskaplig verksamhet huvudsakligen genomförts inom Akademins avdelningar, men nu bildas flera vetenskapliga forskningsinstitut med egna laboratorier, som idrottsinstitutet, rekreations- och miljöinstitutet, lärarutbildningsinstitutet, rörelseinstitutet Ergonomi. Som en tradition i många år är den årliga fakulteten och studentforskningskonferensen inom ramen för vilken föreläsare och studentutredningar godkänns. Ett logiskt resultat av dessa konferenser är en årlig utgåva av Science Science-LASE vetenskapliga artiklar. Sport för nästan alla LASE-studenter har varit en integrerad del av livet. Elevernas aktiva livsstil bestämmer både deras livskvalitet och professionell beredskap. Ett vidare mål för den lettiska akademin för idrottsutbildning är att tillhandahålla en internationellt erkänd högkvalitativ studie, utveckla innovativ forskning inom idrottsvetenskap och integrera den i studieprocessen, vilket säkerställer utbildning av kompetenta och konkurrenskraftiga olika sportspecialister för lettiska och internationell arbetsmarknad. [-]