Keystone logo
University of Camerino the international School of Advanced Studies

University of Camerino the international School of Advanced Studies

University of Camerino the international School of Advanced Studies

Introduktion

International School of Advanced Studies

UNICAM har inrättat en International School of Advanced Studies med målet att öka internationaliseringen av doktorandutbildning.

  • International School of Advanced Studies planerar, organiserar, koordinerar kurserna för att uppnå titeln Ph.D.
  • Doktorandkursen är tre år med en avslutande uppsats som ska skrivas på engelska, som kommer att försvaras inför en slutprovskommitté, bestående av professorer inom relevanta vetenskapliga områden. Detta måste omfatta akademiker och andra experter (t.ex. från forskningscentra eller företag), varav de flesta inte från University of Camerino, och minst en icke-italiensk.
  • Förutom förberedelsen av den avslutande avhandlingen förväntas doktorander delta i utbildningsaktiviteter som anordnas av SAS, alla på engelska, för att förvärva överförbara färdigheter, (såsom kommunikationskunskaper, forskningskarriärutveckling, forskningsledning och projektfinansiering, metodologi kompetens) och doktorsexamen i samarbete med industrin och andra relevanta sysselsättningssektorer.
  • Det bedrivs starkt att bedriva forskning i offentliga eller privata laboratorier utanför värduniversitetet.
  • För att uppnå den slutliga behörigheten bör det finnas minst sex månaders erfarenhet vid ett forsknings- eller högre utbildningsinstitut som skiljer sig från University of Camerino och eventuellt inte italienska.
  • De sju principerna för innovativ doktorandutbildning ligger till grund för våra forskningsprogram.

Sju principer för innovativ doktorandutbildning

1. Research Excellence

Att sträva efter utmärkt forskning är grundläggande för all doktorandutbildning och från detta flyter alla andra element. Akademiska standarder som fastställs via peer review -förfaranden och forskningsmiljöer som representerar en kritisk massa krävs. Den nya akademiska generationen bör utbildas till att bli kreativa, kritiska och autonoma intellektuella risktagare, som skjuter gränserna för gränsforskning.

2. Attraktiv institutionell miljö

Doktoranderna bör hitta goda arbetsförhållanden för att de ska kunna bli oberoende forskare som i ett tidigt skede tar ansvar för omfattningen, inriktningen och framstegen i deras projekt. Dessa bör omfatta karriärutvecklingsmöjligheter, i linje med den europeiska stadgan för forskare och uppförandekoden för rekrytering av forskare.

3. Tvärvetenskapliga forskningsalternativ

Doktorandutbildningen måste vara inbäddad i en öppen forskningsmiljö och kultur för att säkerställa att alla lämpliga möjligheter till korsbefruktning mellan discipliner kan främja den nödvändiga bredden och det tvärvetenskapliga tillvägagångssättet.

4. Exponering för industrin och andra relevanta sysselsättningssektorer

Begreppet ”industri” används i vid bemärkelse, inklusive alla områden av framtida arbetsplatser och offentligt engagemang, från industri till företag, myndigheter, frivilligorganisationer, välgörenhetsorganisationer och kulturinstitutioner (t.ex. musea). Detta kan omfatta placeringar under forskarutbildning; delad finansiering; involvering av icke-akademiker från relevant industri för att informera/leverera undervisning och handledning; främja den relevanta branschens ekonomiska bidrag till doktorandprogram; främja alumni -nätverk som kan stödja kandidaten (till exempel mentorprogram) och programmet, och ett brett utbud av människor/teknik/kunskapsöverföringsaktiviteter.

5. Internationellt nätverk

Doktorandutbildning bör ge möjligheter till internationellt nätverk, dvs genom samarbetsforskning, co-tutelle, dubbla och gemensamma examina. Rörlighet bör uppmuntras, det vill säga genom konferenser, korta forskningsbesök och utstationeringar eller längre vistelser utomlands.

6. Överförbar färdighetsträning

”Överförbara färdigheter är färdigheter som lärt sig i ett sammanhang (till exempel forskning) som används i ett annat (till exempel framtida anställning, oavsett om det är inom forskning, företag etc.). De möjliggör att ämnes- och forskningsrelaterade färdigheter kan tillämpas och utvecklas effektivt. Överförbara färdigheter kan förvärvas genom utbildning eller genom arbetslivserfarenhet ”. Det är viktigt att se till att tillräckligt många forskare har den kompetens som den kunskapsbaserade ekonomin kräver. Exempel är kommunikation, lagarbete, entreprenörskap, projektledning, immateriella rättigheter, etik, standardisering etc.

Företagen bör också vara mer involverade i läroplaner och doktorandutbildning så att färdigheterna bättre matchar branschens behov, baserat på arbetet i University Business Forum och resultaten av EUA DOC-CAREERS-projektet. Det finns bra exempel på tvärvetenskapliga tillvägagångssätt på universitet som samlar färdigheter som sträcker sig från forskning till finansiella och affärsmässiga färdigheter och från kreativitet och design till interkulturella färdigheter.

7. Kvalitetssäkring

Ansvarsförfarandena måste fastställas på forskningsbasen för forskarutbildning och av den anledningen bör de utvecklas separat från kvalitetssäkring i första och andra cykeln.

Målet med kvalitetssäkring inom doktorandutbildning bör vara att förbättra forskningsmiljöns kvalitet samt främja transparenta och ansvarsfulla förfaranden för ämnen som antagning, handledning, doktorsexamen och karriärutveckling. Det är viktigt att betona att detta inte handlar om kvalitetssäkring av doktorsexamen. själva processen eller livscykeln, från rekrytering till examen.

Ackrediteringar

EFMD Equis-ackrediteradAMBA-ackrediteradAACSB-ackrediterad

Platser

  • Camerino

    International School of Advanced Studies Polo di Alta Formazione Via Gentile III da Varano, 62032, Camerino

Frågor