Specialist i barnarbetsterapi
VARAKTIGHET
285 Hours
SPRÅK
Spanska
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
Sista ansökningsdag för begäran
TIDIGASTE STARTDATUM
Begär tidigaste startdatum
STUDIEAVGIFTER
EUR 2 800
STUDIEFORMAT
På Campus
Introduktion
Yrkesområdet barndom inom arbetsterapi kräver kunskap och behärskning av tekniker som går utöver vad som tas upp i grundutbildningen vid universiteten. Specialistkursen i barnarbetsterapi ger omfattande utbildning i både teoretiskt och praktiskt utbildningsinnehåll. Kursen inleds med en anatomisk genomgång av barndomens morfologiska egenskaper, genomförande av övningar i dissektionsrummet med kadaver och träning i palpatorisk anatomi, och utvecklas med specifika tekniker och metoder för arbetsterapeutisk behandling i barndomen. Inom agendans innehåll lärs introduktionskursen av DIR Floortime, introduktionskursen till Castillo Morales neurologiska rehabiliteringsmetod och grundutbildningen i sensorisk integration. Vid slutet av kursen erhåller studenten, tillsammans med titeln på densamma, utöver den oberoende certifieringen av dessa tre kurser. Den teoretiska-praktiska utbildningen kommer att genomföras i dynamiska och deltagande seminarier och studenten ska genomföra kliniska praktiker i barnavårdscentraler specialiserade på barnarbetsterapi, vilket ger möjlighet att lära sig om den direkta tillämpningen av de förvärvade färdigheterna. Visionen om barndomen som ges i denna kurs återspeglar ett biopsykosocialt tillvägagångssätt som har gjort det möjligt för denna titel att erkännas av det spanska samhället för social pediatrik. Den teoretiska-praktiska utbildningen kommer att genomföras i dynamiska och deltagande seminarier och studenten ska genomföra kliniska praktiker i barnavårdscentraler specialiserade på barnarbetsterapi, vilket ger möjlighet att lära sig om den direkta tillämpningen av de förvärvade färdigheterna. Visionen om barndomen som ges i denna kurs återspeglar ett biopsykosocialt tillvägagångssätt som har gjort det möjligt för denna titel att erkännas av det spanska samhället för social pediatrik. Den teoretiska-praktiska utbildningen kommer att genomföras i dynamiska och deltagande seminarier och studenten ska genomföra kliniska praktiker i barnavårdscentraler specialiserade på barnarbetsterapi, vilket ger möjlighet att lära sig om den direkta tillämpningen av de förvärvade färdigheterna. Visionen om barndomen som ges i denna kurs återspeglar ett biopsykosocialt tillvägagångssätt som har gjort det möjligt för denna titel att erkännas av det spanska samhället för social pediatrik.
mål
- Utveckla nödvändiga färdigheter för att utvärdera och behandla barn och ungdomar, inom olika verksamhetsområden, som specialist i barnarbetsterapi.
- De utbildar sig i de vetenskapliga, teoretiska och praktiska grunderna som stöder behandlingen av barnarbetsterapi.
- Lär dig av de mest uppdaterade specialisterna de mest innovativa och effektiva metoderna och teknikerna för arbetsterapi för barn.
- Tillhandahålla de nödvändiga verktygen och kunskaperna för att behandla de vanligaste patologierna i barndomen och tonåren, som specialist i barnarbetsterapi.
- Skaffa de nödvändiga färdigheterna för att arbeta med den mänskliga och fysiska miljön som är karakteristisk för barnarbetsterapi.
- Utbilda sig i specialiteten barnarbetsterapi genom att underlätta teoretisk utbildning med direkt praktisk tillämplighet. Genom klinisk vårdpraxis på specialiserade barncentra.
- Känna till den vetenskapliga utvecklingen inom detta område och deras inverkan på nuvarande terapeutiska modaliteter.
Antagningar
Läroplan
Modul I: Utveckling av det friska barnet.
1. Studie av barndomens specifika anatomiska egenskaper.
2. Det friska barnets motoriska utveckling.
3. Det friska barnets kognitiva utveckling.
4. Det friska barnets känslomässiga utveckling.
5. Yrkesmässig utveckling av det friska barnet.
Modul II: Huvudsakliga patologier.
6. Neurologisk sjukdom.
7. Kirurgisk patologi.
8. Psykiatrisk sjukdom.
Modul III: Utvärdering.
9. Utvärdering av barnet och hans familj genom intervjun. Utvecklingsbedömning.
10. Utvärdering av områdena.
11. Bedömning av motoriska, sensoriska, kognitiva och sociala färdigheter.
12. Bedömning av kommunikationsförmåga i socialt samspel.
13. Bedömning av sammanhanget.
14. Utvärdering genom symboliska aktiviteter; symbolisk lek, teckning, uppskjuten imitation och språk.
Modul IV: Arbetsterapiprocess i patologier med högst incidens i barn- och tonåren.
15. Intellektuell funktionsnedsättning.
16. Autismspektrumstörning.
17. Attention Deficit Disorder med eller utan hyperaktivitet.
18. Specifik inlärningsstörning.
19. Cerebral pares och efterföljande hjärnskador.
20. Downs syndrom.
21. Övre extremitetsskador.
22. Utvecklingsstörningar av hand-öga-koordination och skrivande.
23. Sociala och yrkesmässiga beteendestörningar.
24. Depression och ångest.
25. Personlighetsstörning.
26. Missbruksstörning.
27. Ätstörningar och matintag.
28. Traumasjukdomar och stressfaktorer.
Modul V: Insatsområden.
29. Arbetsterapi i sjukhusmiljö.
- Grundläggande hantering av den nyfödda.
- Intervention hos för tidigt födda på sjukhus.
- Intervention i sjukhusvårdade barn och ungdomar intervention med familjer.
30. Arbetsterapi i tidig uppmärksamhet.
31. Arbetsterapi i skolan.
32. Palliativ vård.
33. Arbetsterapi i psykosocial intervention:
- Social pediatrik koncept.
- Övergrepp: nättrakasserier, mobbning.
34. Tvärvetenskapligt team inom olika områden.
35. Arbete med kommunikation inom Arbetsterapi.
Modul VI: Metoder.
36. Vattenterapi i barndomen.
37. Psykomotorisk terapi.
38. DIR Golvtidsmodell (Introduktionskurs).
39. Sensorisk integrationsteori (Grundkurs).
40. Djurstödd intervention.
41. Synterapi.
42. Introduktion till Bobath-konceptet.
43. LeMetayer.
44. Castillo Morales-banan.
Modul VII: Terapeutiska resurser och relaterade terapier.
45. Ny teknik inom arbetsterapi för barn.
46. Användning av ortoser hos barn.
47. Lek och leksaker.
48. Grundläggande aktiviteter i det dagliga livet och ortopedisk utrustning.
49. Barnet med patologi/förändringar i samhället. Kommunikationsteknik med föräldrar.
50. Alternativa och kompletterande kommunikationssystem.
51. Strategier för personlig hantering av stress inom pediatrik.
52. Etiska-juridiska implikationer i yrkesutövning inom pediatrik.
Modul VIII: Forskning.
53. Kvalitativa forskningsbaser.
54. Kvantitativa forskningsbaser.
55. Föreställningar för urval och tolkning av relevanta vetenskapliga artiklar inom området.
Modul IX: Kliniskt fall.
Modul X: Klinisk praxis. (15 timmar)
Programresultat
Presentation i klassen av de begrepp och ämnen som ska behandlas, med hjälp av masterclasses och diskussions- och debattmetoden.
I den praktiska undervisningen kommer specifika kunskaper, attityder och förmågor inom specialiteten barnarbetsterapi att utvecklas. Med undantag för det första seminariet, som kommer att handla om dissektion och funktionell anatomi, kommer obligatorisk närvaro laboratorieövningar att genomföras där, genom simulerade kliniska situationer, bedömnings- och behandlingstekniker kommer att omsättas i praktiken.
Utbildningen avslutas med klinisk vårdpraxis i barncenter specialiserade på barnarbetsterapi, av erkänd prestige.
Den slutliga meriteringen av kursen kommer att göras genom individuell presentation av ett kliniskt fall, där studenterna visar tillägnandet av kompetensen av titeln specialist i barnarbetsterapi.