Handterapispecialist
VARAKTIGHET
270 Hours
SPRÅK
Spanska
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
Sista ansökningsdag för begäran
TIDIGASTE STARTDATUM
Begär tidigaste startdatum
STUDIEAVGIFTER
EUR 2 700
STUDIEFORMAT
På Campus
Introduktion
Den enda universitetsexamen med dessa egenskaper undervisas i Spanien.
Denna nya upplaga räknar också, liksom de tidigare, närvaron av nationella och internationella experter på ämnet, erkända av European Association of Hand Therapists.
Det är en kurs på 34 hp, där teoretiskt innehåll varvas med praxis om utvärderingsförfaranden och olika behandlingstekniker, vilket lyfter fram en hög andel timmar i design och tillverkning av ortoser. Dessutom utförs övningarna av blocket av funktionell anatomi av den övre extremiteten, topografisk palpatorisk anatomi av den övre extremiteten och studier av dissektion med kadaver.
Expertkursen som vi presenterar har erkänts av den portugisiska föreningen för handterapi och av den spanska föreningen för handterapeuter.
Övre extremitetsskador medför höga hälso- och sociala kostnader. När en person drabbas av en handskada har de en period av tillfälligt personligt och arbetsoförmåga. Handens funktionalitet möjliggör egenvård och delaktighet och interaktion med omgivningen, eftersom den kombinerar motoriska färdigheter som att greppa, manipulera föremål, sensoriska funktioner, kognitiva och perceptuella förmågor och även underlättar uttrycksförmågan, gestkommunikation och känslomässiga uttryck. .
Handterapi är ett multidisciplinärt verktyg som minskar återhämtningstiden, underlättar återgång till arbete och sänker hälso- och sociala kostnader. Det utgör en av de viktigaste och mest komplexa aspekterna inom förhållningssättet till den övre extremiteten, det kräver fullständig och specifik träning, med användning av den vetenskapliga metoden, stödd av aktuella bevis och klinisk erfarenhet.
Målet med examen är att utbilda studenten till specialist i handterapi i de kunskaper och teoretiskt-praktiska färdigheter som krävs för att uppnå funktionell återhämtning av den övre extremiteten och speciellt handen.
Antagningar
Läroplan
De praktiska aktiviteterna med dissektion av lik och design och tillverkning av ortoser kommer att utföras i motsvarande block.
Block I. Funktionell anatomi av den övre extremiteten. Topografisk palpatorisk anatomi av den övre extremiteten. Dissektionsstudie i lik.
Ämne 1: Handens anatomi och biomekanik.
Ämne 2: Anatomi och biomekanik i handleden.
Ämne 3: Anatomi och biomekanik i armbågen.
Ämne 4: Anatomi och biomekanik i axeln.
Ämne 5: Palpatorisk ytlig anatomi av den övre extremiteten.
Block II. Handens funktionella kapacitet.
Ämne 6: Förvärv av manipulativ förmåga och dess utveckling.
Ämne 7: Funktionell beröring av handen och effektorernas begränsningar (vid tolkning av stimuli, stereognos).
Ämne 8: Haptisk uppfattning av handen.
Ämne 9: Förståelsekapacitet och praxis.
Ämne 10: Den övre extremiteten i gestkommunikation.
Ämne 11: Implikationer av den övre extremitetens funktionella begränsningar i det dagliga livet.
Block III. Patologiska tillstånd i den övre extremiteten. Konservativ och kirurgisk behandling.
Ämne 12: Patologiska förändringar i mjukdelar och hud.
Ämne 13: Sår. Klassificering och hantering.
Ämne 14: Vanliga infektioner i handen.
Ämne 15: Sen- och ligamentskador/senförflyttningar.
Ämne 16: Ledskador.
Ämne 17: Frakturer.
Ämne 18: Vaskulär och lymfatisk patologi i den övre extremiteten.
Ämne 19: Perifera neurologiska lesioner.
Ämne 20: Tumörskador.
Ämne 21: Skador på fingertopparna.
Ämne 22: Dupuytrens sjukdom.
Ämne 23: Brännskador.
Ämne 24: Amputationer.
Ämne 25: Reflex sympatisk dystrofi.
Ämne 26: Kompartmentsyndrom.
Ämne 27: Hjärnskada.
Block IV. Bedömning av den övre extremiteten.
Block IV A: Allmän utvärdering.
Ämne 28: Muskelbalans och ledomfång.
Punkt 29: Känslighetsbedömning.
Ämne 30: Utvärdering av ödem.
Ämne 31: Förståelseutvärdering.
Ämne 32. Färdighetsbedömning.
Punkt 33: Bedömning av manipulativ förmåga.
BLOCK IV B: SÄRSKILDA MANÖVER FÖR UTVÄRDERING AV MS.
Ämne 34: Klinisk utvärdering av handen.
Ämne 35: Klinisk utvärdering av handleden.
Ämne 36: Klinisk utvärdering av armbågen.
Ämne 37: Klinisk utvärdering av axeln.
Ämne 38: Utvärdering av den övre kvadranten.
Punkt 39: Känslighetsbedömning.
Ämne 40: Utvärdering av funktionalitet och livskvalitet.
Ämne 41: Andra utvärderingstekniker.
Block V. Behandlingstekniker.
Ämne 42: Grundläggande vård av den övre extremiteten under behandling.
Ämne 43: Manuell terapi: muskulära och myofasciala kedjor.
Ämne 44: Lymfdränage.
Ämne 45: Ärrbehandling och anti-ödembandage.
Ämne 46: Funktionellt bandage.
Ämne 47: Sensorisk omskolning.
Ämne 48: Desensibilisering.
Ämne 49: Neuromuskulärt bandage.
Ämne 50: Ortotik och protetik. Klassificering och typer.
Ämne 51: Proprioceptiv neuromuskulär underlättande.
Ämne 52: Ny teknik hos den vuxna neurologiska patienten
Ämne 53: Biofeedback/Spegelterapi/Terapi genom begränsning av den friska sidan/aktivitetsorienterad motorisk kontroll.
Ämne 54: Applicering av medel och fysiska medel: termoterapi, ultraljud, tiotals/elektrostimulering.
Block VI. Behandling av handen under särskilda tillstånd.
Ämne 55: Ledskador och frakturer i handen. Specifika interventionstekniker.
Ämne 56: Senskador och tendinopatier. Specifika interventionstekniker.
Ämne 57: Nervskador (traumatiska och kompressiva). Specifika interventionstekniker.
Ämne 58: Artritiska och reumatologiska störningar. Specifika interventionstekniker.
Ämne 59: Vanliga skador på handen. Specifika interventionstekniker.
Ämne 60: Vanliga handledsskador. Specifika interventionstekniker.
Ämne 61: Vanliga armbågsskador. Specifika interventionstekniker.
Ämne 62: Vanliga axelskador. Specifika interventionstekniker.
Ämne 63: Vaskulära och lymfatiska lesioner. Specifika interventionstekniker.
Ämne 64: Amputationer.
Ämne 65: Brännskador.
Ämne 66: Lesioner av neurologiskt ursprung hos vuxna.
Ämne 67: Lesioner av neurologiskt ursprung hos barnet I.
Ämne 68: Lesioner av neurologiskt ursprung hos barn II.
Ämne 69: Evidensbaserad praktik i handterapi.
Ämne 70: Kinematisk och kinetisk analys av den övre extremiteten. Nyttan av ett forskningslaboratorium.
BLOCK VII.KLINISKT FALL
Programresultat
Presentation i klass av de begrepp och ämnen som ska behandlas, med hjälp av masterclasses och diskussions- och debattmetoden.
I den praktiska undervisningen kommer specifika kunskaper, attityder och förmågor inom handterapins specialitet att utvecklas. Med undantag för det första seminariet, som kommer att handla om dissektion och funktionell anatomi, kommer obligatorisk närvaro laboratorieövningar att genomföras där, genom simulerade kliniska situationer, bedömnings- och behandlingstekniker kommer att omsättas i praktiken.
Den slutliga kvalificeringen av kursen kommer att göras genom individuell presentation av ett kliniskt fall, där studenterna visar förvärvet av kompetensen av titeln specialist i handterapi.