
Master in
Masterexamen i psykologi för social intervention Universidad de Murcia

Introduktion
Masterexamen i psykologi för social ingripande har en professionell karaktär på 90 hp. Med tanke på den potentiella anställningen för den tredje sektorn och det sociala företaget och det juridiska erkännandet av professionellt arbete utgör denna utbildning en av de blomstrande anställningskällorna för de kommande decennierna, inklusive yrkesverksamma, inte bara inom området för offentlig förvaltning (socialtjänster, skyddsrum, straffrättsliga institutioner osv.) men hos privata enheter (Röda korset, stiftelser, föreningar etc.).
Målet med mästaren är att utrusta studenterna med specialiserad kunskap, färdigheter och attityder för professionell och utredande praxis, med ett kritiskt och reflekterande perspektiv, kopplat till området psykologi för social intervention för att förbättra livskvaliteten och välbefinnandet hos individer, grupper och samhällen.
På samma sätt beaktar studieplanen för detta magisterexamen att all yrkesverksamhet, särskilt i denna titel, måste genomföras:
- Med respekt för grundläggande rättigheter och jämställdhet mellan män och kvinnor.
- Respektera och främja mänskliga rättigheter och principerna för universell tillgänglighet och design för alla, i enlighet med bestämmelserna i den tionde sista bestämmelsen i lag 51/2003, av den 2 december, om lika möjligheter, icke-diskriminering och allmän tillgänglighet av funktionshindrade.
- I enlighet med värderingarna i en kultur för fred och demokratiska värderingar.
Master-fil
Lärningscenter: | Psykologiska fakulteten |
Typ av undervisning: | presencial |
språk: | spanska |
varaktighet: | 1,5 år |
ECTS-poäng: | 60 |
titel: | Masterexamen i psykologi för social intervention |
Stipendier, bidrag och rörlighet: | Nationell / internationell |
Pris per kredit: |
|
motivering
Den progressiva betydelsen som psykologiskt arbete har fått inom området sociala processer framgår av erkännandet av Psychology of Social Intervention (PSIS) av officiella psykologhögskolan, som en av de mest professionella profilerna utveckling de senaste åren och med större framtidsutsikter. Den officiella psykologhögskolan har själv tagit fram ett omfattande dokument som definierar den professionella profilen, funktionerna och användningsområdena, som denna mästare har använt som referens. I den kommenteras att "Behovet av att ge ett konceptuellt organ till en sådan heterogen uppsättning av yrkesverksamhet som utvecklats i socialt ingripande kändes för år sedan. Dess brådskande uppmärksammades starkt på grund av den nya professionella sektorn som utan en Tidigare universitetsutbildning (tills relativt nyligen universitetsspecialiseringar följde kriterierna i de tre huvudområdena: klinisk, utbildning och organisationer) nedsänktes i en betydande efterfrågan, särskilt genererad från det offentliga systemet för sociala tjänster som utvecklats under de senaste två decennierna. ".
geralt / Pixabay

kompetens
Följande grundläggande kompetenser kommer att garanteras som ett minimum, och de andra som visas i den spanska ramen för kvalifikationer för högre utbildning (MECES).
Grundläggande kompetenser
Den grundläggande kompetensen i denna studieplan tillåter och garanterar att studenterna:
- Kunskap och förståelse som ger underlag eller möjlighet till originalitet att utveckla och / eller tillämpa idéer, ofta i forskningssammanhang.
- Att studenterna kan tillämpa sina kunskaper och sin förmåga att lösa problem i nya eller okända miljöer inom bredare (eller tvärvetenskapliga) sammanhang relaterade till deras utbildningsområde.
- Eleverna har möjlighet att integrera kunskap och hantera komplexitet och formulera bedömningar baserade på information som var ofullständig eller begränsad, inkluderar reflektioner om sociala och etiska ansvar i samband med tillämpningen av sina kunskaper och bedömningar.
- Att eleverna vet hur de kan kommunicera sina slutsatser och de kunskaper och de ultimata skälen som stöder dem till specialiserade och icke-specialiserade målgrupper på ett tydligt och otvetydigt sätt.
- Att eleverna har de lärande färdigheter som tillåter dem att fortsätta att studera på ett sätt som i stor utsträckning kommer att vara självstyrt eller autonomt.
allmänna färdigheter
- Känner till de olika modellerna för psykologisk intervention på den sociala sfären, på individ-, familj- och gruppnivå.
- Visa förmåga att arbeta i tvärvetenskapliga team som anpassar sig till de objektiva omständigheterna för utförandet av den professionella funktionen.
- Vet hur man värderar och integrerar implikationerna av de olika psykologiska, sociala, ekonomiska aspekterna etc. i valet och användningen av tillgängliga resurser.
- Utforma och tillämpa interventioner som syftar till att främja livskvalitet och social integration, särskilt i sektorerna med de högsta riskerna.
- Genomföra professionella åtgärder baserade på respekt för mänskliga rättigheter och jämställdhet mellan män och kvinnor för att skapa en demokratisk och fredlig kultur.
- Visa ett etiskt åtagande genom att använda den professionella etiska koden.
särskilda färdigheter
- Vet hur man utför psykologisk och social utvärdering och diagnos på individ, familj, grupp och social nivå, identifiera sociala behov, ambitioner och problem, ta hänsyn till kulturell mångfald och perspektivet på mänsklig utveckling och livskvalitet.
- Att veta hur man väljer och prioriterar de personliga och sociala behov som upptäcks för att fortsätta, i samförståndets utarbetande med mottagarna och andra yrkesverksamma i interventionen, till utformning och utveckling av handlingsplaner.
- Kunskap om utvärdering, planering och utveckling av åtgärder för förbättring och integration av människor och grupper i situationer med risk och social utslagning (äldre, med sensorimotoriska funktionsnedsättningar, missbruk, minderåriga, migranter, etc.).
- Förbereda och implementera stränga och systematiska processer för utvärdering av interventionsprogram med avseende på deras design, utveckling och effekt, analysera effekter, utvärdera framsteg och, i förekommande fall, fortsätta att omdefiniera mål och beslut.
- Tillämpa principen om integrering av kön i utvecklingen av de olika funktionerna och förfarandena för social intervention, särskilt för att främja jämställdhet mellan män och kvinnor.
- Behärska färdigheterna för att utföra de gemensamma funktionerna i den professionella profilen för psykosociala interventioner relaterade till direkt vård, rådgivning och konsultation, utbildning och återupplivning av samhället.
- Kompetens i analys av källor och manifestationer av konflikter implicerade i sociala problem, och kunskap om resurser och strategier för deras lösning i enlighet med omfattningen av interventionen, att veta hur man professionellt kan använda förhandlings- och medlingskunskaper.
- Behärska hanteringen av dokumentära källor för att tillämpa relevant dokumentation (rapporter, förordningar, direktiv etc.) och politiken förknippade med socialt ingripande på regional, spansk och europeisk nivå, och kritiskt och kritiskt bedöma deras inverkan på de olika handlingssituationer och i deras professionella funktioner.
- Formulera forskningsförslag, uppdaterad dokumentär och genomföra dem från en innovativ synvinkel inom områdena för psykosocial intervention.
- Utforma och förbereda undersökningar och skalor för utvärdering och upptäckt av behov och samla in informationen med respekt för urvalskriterier (lämplighet, representativitet etc.).
- Ha grundläggande kunskaper i lagstiftning och andra juridiska aspekter såväl som nödvändiga färdigheter för adekvat professionell handling inom alla områden inom social interventionpsykologi, (lagstiftning och rättsliga förfaranden, utarbetande av expertrapporter och psykolograpporter, vittnesmål och jury).
antagning Profile
Antagningen till studierna kommer att beslutas av Master of Academic Commission, på förmånsbasis för examen i psykologi. Tillgång från andra grader kommer att övervägas om 30% av det psykologiska innehållet och / eller 40% inom samhällsvetenskapen uppträder i läroplanen, uttryckligen hänvisar till det faktum att den akademiska och / eller professionella läroplanen är relaterad till målen och orientering av träningsprogrammet.
I händelse av ett större antal ansökningar än av erbjudna platser kommer urvalet av antagna att ske baserat på deras akademiska rekord (30%), deras läroplan anpassad till sin egen inkomstprofil (50%) och resultatet av en intervju tidigare (20%), utförd av Master Academic Committee.
Graduate profil
De utexaminerade studenterna är experter på Psychology of Social Intervention och kan placera sina åtgärder på makro- och mikrosocial nivå. Det stöder strikt den psykosociala analysen och interventionsprocesserna i situationer med olika grader av komplexitet som kräver specifika åtgärder för att bidra till deras upplösning.
karriär~~POS=TRUNC möjligheter~~POS=HEADCOMP
Yrkesutvecklingen utförs både i offentliga enheter, huvudsakligen kopplade till socialtjänstcentrum (rådhus, råd), men också inom utbildningsområdet (platser i samhällstjänster) eller på andra nivåer (ministerier) och privata, kopplade till tredje sektorn, (stiftelser, föreningar, ideella organisationer).