
Internationellt grundutbildningsprogram (IUP) i farmaci
Special Region of Yogyakarta, Indonesien
VARAKTIGHET
8 Semesters
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
Sista ansökningsdag för begäran
TIDIGASTE STARTDATUM
Aug 2025
STUDIEAVGIFTER
IDR 30 000 000 / per semester
STUDIEFORMAT
På Campus
Introduktion
Bachelor in Pharmacy International grundprogrammet ger studenterna grundläggande och kliniska kunskaper och färdigheter relaterade till farmaci, som täcker områden som läkemedelsutveckling, läkemedelsteknik, klinisk farmaci och social- och samhällsfarmaci.
Programmet är utformat för att slutföras på 4 år med totalt 149 poäng terminsenheter, motsvarande 254 ECTS, inklusive 6 CSUs av intra-kluster och extra-kluster tvärvetenskapliga valbara kurser.
Under programmets sista år måste studenterna delta i ett samhällsbemyndigandeprogram och genomföra forskningsstudier. Kursen stödjer studenternas lärandefrihet genom att underlätta aktiviteter utanför kandidatprogrammet i farmaci. Extern verksamhet förutom Studieprogrammet kan överföras till motsvarande kurser inom Farmaceutiska kandidatprogrammet.
Studenter i det internationella grundprogrammet (IUP) måste engagera sig i internationella mobilitetsaktiviteter, som kan inkludera kurser, forskning eller gemenskapsprojekt som genomförs med internationella akademiska institutioner, forskningsinstitutioner eller industri-/hälsoinstitutpartners. Den internationella mobilitetskomponenten bör omfatta minst 4 CSU:er (motsvarande 4 veckors aktiviteter) och kan sträcka sig upp till 20 CSU:er (motsvarande 6 månader).
Syn
Visionen för Bachelor in Pharmacy Program är att vara en pionjär inom farmaci grundutbildning som utmärker sig på nationell nivå och internationell nivå samt tjänar nationens och mänsklighetens intressen genomsyrade av Pancasila.
Uppdrag
- Ge en farmaciutbildning på grundnivå som får nationellt och internationellt erkännande
- Bedriva forskning inom farmaciområdet baserad på vetenskap och teknik för att lösa hälso- och humanitära problem
- Utför samhällstjänst som gynnar samhällets välfärd
Läroplan
Semester I
- Pancasila
- Mänsklig anatomi och fysiologi
- Läkemedel I
- Fysisk apotek I
- Grundläggande farmaceutisk kemi
- Organisk kemi I
- Cellbiologi-mikrobiologi
- Karaktärsbyggnad
Semester II
- Medborgerlig
- Farmaceutik II
- Fysisk apotek II
- Religion
- Analytisk kemi I
- Organisk kemi II
- Farmaceutisk biokemi
- Sociala beteendevetenskaper för farmaci
- Engelska kommunikationsförmåga
- Tvärvetenskaplig valfri kurs I
Semester III
- Farmakologi
- Molekylärbiologi
- Formulering och teknologi: Fast doseringsform
- Analytisk kemi II
- Medicinsk kemi
- Apotekshantering
- Forskningsmetodik och läkemedelsstatistik
- Bahasa Indonesia och vetenskapligt skrivande
- Farmakokinetik
- Engelska för apotek
Semester IV
- Farmakoterapi I
- Experimentell farmakologi och toxikologi I
- Toxikologi
- Farmakologi II
- Formulering och teknologi: Flytande och halvfast doseringsform
- kromatografi
- Produktstabilitet
- Farmakognosi – Fytokemi
- Farmaceutisk immunologi
- Etik och ledarskap
Semester V
- Biofarmaceutik
- Utbildning och information om droger
- Farmakoepidemiologi
- Farmaceutisk vård
- Läkemedel, kosmetika och livsmedelsanalys
- Farmakoterapi II
- Experimentell farmakologi och toxikologi I
- Terapeutisk läkemedelsövervakning/klinisk farmakokinetik
- Teknik för utvinning av naturresurser
- Professionalism
Semester VI
- Formulering och teknologi: Steril doseringsform
- Fytoterapi
- Farmakoterapi III
- System för läkemedelsleverans
- God tillverkningssed
- Farmakoekonomi
- Kliniskt apotek I
- Sammansättning och dispensering
- Radiofarmaceutika och kemoterapi
- Farmaceutisk bioteknik
- Tala inför publik
Termin VII
- Valbara kurspaket
- Valfri
- Klinisk farmaci II
- Nationella hälsosystemet
- Tvärvetenskaplig valfri kurs II
- Socio-entreprenörskap
Termin VIII
- Examensarbete
- Student Service Learning
- Kommunikation
- Knowledge Management-applikationer
- Mjuka färdigheter
Programresultat
För att uppnå programmets utbildningsresultat sätter kandidatprogrammet i farmaci följande lärandemål på vilka de utexaminerade förväntas:
- Att visa Pancasilas värderingar och medvetenhet om nationens och statens intressen. (A1)
- Att visa ärlighet, ansvar, självförtroende, känslomässig mognad, etik och medvetenhet om att vara en livslång lärande. (A2)
- Att behärska begreppet akademisk integritet inom farmaciområdet i allmänhet och begreppet plagiat i synnerhet, vad gäller typen av plagiat, brottets konsekvenser och dess förebyggande insatser. (K1)
- Att bemästra kommunikationsprinciper och -tekniker, anpassa sig till nya miljöer och banbrytande teknik och bygga interpersonella och interprofessionella relationer. (K2)
- Att behärska principerna för ledarskap och ledning, som är effektiva och effektiva i att utföra uppgifter. (K3)
- Att söka, utvärdera och tillhandahålla information om farmaceutiska produkter, tillsatser och medicintekniska produkter och deras rationella användning. (K4)
- Att kunna utföra professionellt och ansvarsfullt enligt lag, läkemedelsnormer och etik. (K5)
- Att kunna identifiera och lösa problem relaterade till effektivitet och säkerhet av farmaceutiska produkter baserat på de senaste vetenskapliga principerna för att optimera behandlingen. (S1)
- Att kunna implementera de senaste vetenskapliga och farmaceutiska teknologierna inom design, tillverkning, kvalitetssäkring och distribution av farmaceutiska produkter. (S2)
- Att kunna utföra tjänster (beredning, sammansättning, dispensering och tillhandahållande av information och utbildning) på läkemedelsprodukter enligt proceduren (enligt patientens behov tillsammans med läkemedelsprodukters kvalitetssäkring). (S3)
- Att behärska vetenskapen och tekniken för utveckling och forskning inom farmaciområdet, särskilt de som bygger på indonesisk naturrikedom och lokal visdom för att lösa globala hälsofrågor och utveckla sig själva på ett hållbart sätt. (S4)
- Att kunna tillämpa logiskt, kritiskt, systematiskt och innovativt tänkande genom att använda informationsteknologi för att ta fram lösningar realiserade i vetenskapliga dokument och implementering av kompetensområden med integritet. (G1)
- Att kunna utveckla nätverk, vara anpassningsbar, kreativ och bidragande, ge handledning, utvärdera och fatta beslut för att visa självständiga och gruppprestationer för att tillämpa kunskap i samhällslivet. (G2)