Tandvård (DDM, encykel, 5 år)
The University Of Georgia
Nyckelinformation
Campus läge
Tbilisi, Georgien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
10 terminer
Takt
Heltid
Studieavgifter
USD 5 500 / per year
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Aug 2023
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Programmål:
Målet med programmet är att utbilda kvalificerade tandläkare, vars yrkesverksamhet kommer att bidra till att öka tandtjänsten, förhindra orala sjukdomar och förbättra den övergripande hälsan. Utbildningen av detta program kommer att ha grundläggande kunskaper om medicinsk medicin (klinisk och naturvetenskaplig) och djup kunskaper om tandläkare. Man kommer också att assimilera dental kliniska färdigheter med tanke på professionella etiska värden. Dessutom kommer studenten att ha färdigheter att lära och undervisa, professionell tillväxtutveckling, forskning och analys, beslutsfattande, vilket gör det möjligt för honom att logiskt analysera identifierade symptom och se sambandet mellan vanlig patogenetisk process, rimligt sätt och genomföra omfattande behandlingsplan , driva patientens ledning, har grundläggande manliga färdigheter som säkerställer både profylaktiska och terapeutiska aktiviteter. Efter avslutad kurs har studenterna rätt att hålla positionerna enligt den georgiska lagstiftningen i tandläkare (junior tandläkare, tandläkarassistent - Arbets- och hälsovårdsministeriets order? 01-11 / N 2012, 14 mars ), hälso- och sjukvårdsorganisationer och sjukförsäkring som tillhandahåller företag (relationer med medicinska och tandläkarinstitutioner, med fokus på tandläkare och tandläkare för försäkrade, assistent av familjehandledaren). Förbered också studenten för specialisering (bostadsprogram) och nästa nivå av lärande (master- och doktorandprogram). Håll också positionerna enligt lagstiftningen i olika länder.
Metoder för att uppnå lärandesultat:
- Föreläsning-seminarium;
- Metoden att arbeta på boken;
- Förklaringsmetod;
- Demonstrationsmetod;
- Användning av audio-video lärande material;
- Interaktiva klasser;
- Situationsövningar
- Rollspel;
- Praktiskt arbete;
- Laboratoriearbete;
- Samarbetsförmåga;
- Den simulerade prestanda;
- Posera och lösa problemen;
- Kritisk analys;
- Gruppövningar;
- projekt;
- Övningar inriktade på att lösa problemen
- Fallstudie;
- Litteraturrecension;
- Söka efter filerna i elektroniskt format eller bibliotek;
- Skriftlig arbetsmetod;
- Skriva ämnen;
- Introduktion av presentationer;
- Verbal metod;
- Observationsmetod;
- Simuleringar på fantom;
- Produktion av elektroniska och icke-elektroniska journaler;
- Utarbetande av skriftliga professionella instruktioner;
- Kliniska praktiska studier;
- Arbetar med tanke på metoderna för bevisbaserad tandvård;
Kunskap och förståelse
Den studerande kommer att kunna:
- Kunskapen om kemi, biokemi, molekylärbiologi och histologi av människokropps pågående procedurer i både normala och patologiska förhållanden.
- Djup kännedom om mänsklig anatomi och fysiologi;
- Systematisk kunskap om kliniska vetenskaper, som är nära besläktade med orala sjukdomar (Dermatologi, venerala sjukdomar, grundmedicin och diagnos, otorhinolaryngologi, barnläkemedel, neurologi, oftalmologi, internmedicin och infektionssjukdomar, kardiologi, endokrinologi, onkologi i huvud och hals, kirurgi och andra ).
- Systemkännedom om sjukvårdstjänstbildning, hantering och drift av systemet, sjukdomar, förebyggande och hantering (hygienkrav, hygienkrav, infektionskontroll etc.), hälsosam livsstil och beteendeförändring.
- Systematisk kunskap om forskningsmetoder (biostatistiska och epidemiologiska);
- Kunskapen om hälso- och sjukvårdslagstiftning och etiska aspekter, patienträttigheter och sjukvårdspersonalfrågor.
- Djup kännedom om tandvetenskap - terapeutisk tandvård, tandläkarvård, tandläkarmottagning, kardiovaskulär kirurgi, protetisk tandläkare, ortodonti;
- Grundkunskaper om dentala material;
- Systematisk kunskap om diagnostik av orala sjukdomar (gör patienthistoria, hantering av fysiska undersökningar, bedömning), frågan om behandlingsplanering och behandlingsmetoder med tanke på respektive kompetens;
- Kunskap om manipuleringar (vena punctio, stygn på huden och slemhinnor, subkutan och intramuskulär injektion, intravenöst intravenöst dr UG , tanduttag, tandberedning, rotkanalfyllning, tandåterställning etc.).
- Systematisk kunskap om kontroll och resultera i underhåll och hantering av behandlade patienter;
- Systemisk kunskap om huvudgrupperna av droger, deras sätt att påverka och deras interaktionsmekanismer;
- Förståelse av hälsa och icke-medicinska områden / sfärer, vilket betyder indikationer i yrkesverksamhet;
- Kunskap om grundläggande diagnostiska och terapeutiska förebyggande principer och metoder för sjukdomar;
- Kunskap om principerna för medicinsk psykologi, medicinsk fysik, biofysik (naturliga och utövade, fysiska faktorer, biofysiska mekanismer för inflytande på organism etc);
Tillämpa kunskaper
Den studerande kommer att kunna:
- Förmåga att diagnostisera, förebygga, behandla och hantera orala sjukdomar med tanke på kompetensen hos terapeutisk tandvård, protetisk tandvård, kirurgisk tandvård, implantologi samt barnläkarmottagning samt specifika egenskaper hos olika generella akuta och kroniska co-sjukdomar ";
- Med målet att främja allmän oral hälsa, förmågan att självständigt planera och genomföra grundläggande och alternativa aktiviteter för folkhälsan med hjälp av epidemiologiska studiemetoder.
- Möjligheten att använda nya kliniska utvärderingsmetoder och -metoder, medicinteknik, i syfte att välja metodiska rekommendationer från dr UG grupper inom medicinsk förebyggande verksamhet, protokoll på folkhälso- och patientspecifik nivå.
- Förmåga att bedriva forskning med hänsyn till sociala och hälsovårdsvärden, bevisbaserat beslutsfattande och integrera i landets hälsovårdspraxis.
- Förvaltningskunskaper inom ledarskap inom hälsovårdsområdet och förvaltning, vilket möjliggör nya sätt att lösa komplexa hälsovårdsproblem
- Historiens historia, diagnos av grundläggande och co-sjukdomar med tanke på grundläggande funktionella indikatorer för organismens allmänna status, differentiering, registrering av patientdata och lagring.
- Förmågan att tillhandahålla akutsjukvård
- Förmåga att uppfylla medicinska manipulationer (hudkirurgi, purulent abscesskirurgi, venepunktur, stygn på huden och slemhinnor, injicering subkutant eller intramuskulärt, injicering av läkemedel intravenöst, tanduttagning, tandberedning, tandrotkanalpåfyllning, tandåterställning etc. ) och procedurer (dränering och till etc.);
- Förmågan att säkert använda behandlingsmedicin
Göra domar
Den studerande kommer att kunna:
- Förmåga att göra kritiska analyser och bedömningar av ofullständiga och i vissa fall motsägelsefulla uppgifter, i syfte att identifiera patientens hälsa, inklusive problem med orala hälsoproblem.
- Förmåga att utvärdera hälsotillståndet, inklusive oral hälsa, hos individer, målgrupper och befolkning samt individ- och folkhälsa, differentiera och kliniskt diagnostisera sjukdomar, med tanke på ålders- och samfaktorsjukdomar.
- Förmåga hos individens eller folkhälso-datasyntesen, analysen och välgrundade domar i munnenhålans relaterade svåra kliniska fall, baserat på resultaten från modern medicin och utarbetande av rekommendationer.
- Förmåga att undersöka, göra analyser, formulera bedömningar och utarbeta rekommendationer avseende den orala hälsorelaterade problemidentifieringen av befolkningen.
- Förmåga att analysera diagnostiska metoder och medicinsk teknik relaterad till biofysiska faktorer och deras potentiella inflytande på mänsklig organism
Kommunikations färdigheter
Den studerande kommer att kunna:
- Möjlighet att presentera och skydda i verbala och skrivande eller elektroniska (inklusive online) lägen och engelska språk, personliga idéer, förslag, beslut, bedömningar, konton och rekommendationer i akademiska och professionella kretsar.
- Möjlighet att använda åsikter om professionell information och bevisbaserade beslut
- Möjligheten att tillhandahålla instruktioner för beredning av ortodontiska apparater och protetiska konstruktioner i muntligt och skriftligt format för tandtekniker. Professionell kommunikationsförmåga hos patienter och deras släktingar, kollegor, personer eller organisationer som är intresserade av muntliga hälsofrågor.
- Förmågan hos professionella relationer och information, patienter och deras släktingar, kollegor och hälsa (inklusive oral hälsa) utfärdar intresserade personer eller organisationer.
Lärande färdigheter
Den studerande kommer att kunna:
- Förmåga att fastställa vikten av behovet av lärande och självständigt hantera dental folkhälsa och andra medicinska moderna tematiska frågor.
- Förmågan att lära sig nästa nivå av vetenskapliga forskningsverken och vetenskapliga delar av djupet av synen.
- Förmåga att förstå och strategiskt planera fortbildning på medicinska områden, inklusive tandläkare
- Möjligheten att lära sig självständigt med hjälp av metoder för bevisbaserad tandvård.
värden
Den studerande kommer att kunna:
- Social, religiös jämlikhet och demokratiska värderingar? baserad förmåga att utvärdera inter- och intrapersonella relationer med tanke på egen och andras bioetiska aspekter och
- Möjligheten att etablera skydd för patienternas rättigheter och kraven på yrkesetik
Kontaktperson:
John Dastouri
j.dastouri @ UG .edu.ge