Keystone logo
Saint Joseph University of Beirut Kandidat i Arbetsterapi
Saint Joseph University of Beirut

Kandidat i Arbetsterapi

Beirut, Libanon

4 Years

Engelsk

Heltid

Sista ansökningsdag för begäran

Oct 2023

Begär studieavgifter

På Campus

Stipendier

Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier

Introduktion

ARBETSTERAPI: EN NY PROGRAM PÅ SAIR-JOSEPH UNIVERSITET BEIRUT

Carla Matta Abizeid , doktorand docent; Saint Joseph University , Occupational Therapy Institute, Innovation and Sports Campus (CIS), Damaskus väg, BP 11-5076, Riad el Solh, Beirut 1107 2050, Libanon. E-post: [email protected];

Arbetsterapi (OT) är ett nödvändigt och distinkt rehabiliterings yrke som fortfarande framträder i Libanon. Arbetsterapeuter måste hävda och främja deras värde samt skräddarsy sina strategier för specifika behov, realiteter och kulturer i det libanesiska samhället. Arbetsterapinstitutet (Institut d'ergothérapie - IET) är i samarbete med University of Montréal stolt över att delta i detta komplexa försök med pedagogiska tillvägagångssätt som säkerställer att deras akademiker har både kunskap och färdigheter för att flytta yrket framåt.

DEN NYA BIDRAGET AV UNIVERISTÉ SAINT-JOSEPH

I erkännandet av behovet av större och förbättrade arbetsterapi-tjänster har Saint Joseph University : s medicinska fakultet skapat det andra arbetsterapiprogrammet i Libanon i samarbete med University of Montreal. IET välkomnade sin första kohort i september 2016. IET: s uppdrag är att tillhandahålla en pedagogisk erfarenhet som är kompetensbaserad och bygger på pedagogiska tillvägagångssätt som stöds av bevis (Dole, Bloom,

Det nya USJ OT-licensprogrammet syftar till att uppdatera arbetsterapi praktiken i ett bevisbaserat yrkesparadigm som kompletterar den biomedicinska modellen. Programmet är baserat på ett kompetensbaserat tillvägagångssätt och mervärdet av OT-programmet vid Saint-Joseph University är användningen av problembaserat lärande (PBL). PBL underlättar och ger eleverna möjlighet att tillämpa kunskaper i nya situationer. Eleverna står inför kontextualiserade, ostrukturerade problem och uppmanas att undersöka, upptäcka och motivera meningsfulla lösningar. (Duch, Groh

VAD ÄR ARBETSTERAPI?

OT är ett vårdprofession som hjälper människor i alla åldrar att uppnå sina dagliga aktiviteter som ett terapeutiskt medium för att göra det möjligt för sina kunder att leva sitt liv på ett självständigt och autonomt sätt, oavsett vilken skada, sjukdom eller funktionshinder som kan hindra dem från att göra det. När människor inte kan utföra sina yrken på grund av en olycka, en patologi, ett handikapp ..., när de inte är nöjda med hur de gör dem eller när det finns miljöhinder, kan arbetsterapi hjälpa dem att hitta olika sätt för att kunna leva sitt liv till fullo och vara nöjd med hur de fullgör sina yrken.

Varför skulle jag behöva yrkesterapi?

När du upplever en olycka eller ett hälsotillstånd kan dina yrken hindras och störas. Till exempel kan artrit göra de enklaste aktiviteterna, som att klä sig, svårt på grund av smärtan som orsakar det. Kognitiva effekter, som i Alzheimers sjukdom, kan påverka minnet och organisatoriska färdigheter, vilket kan hindra äldre från att stanna hemma säkert. Psykiska problem kan hindra människor från att interagera effektivt med andra och därmed få dem att stöta på många hinder när man letar efter ett jobb eller bor ensam. OT möjliggör människor så att de kan engagera sig och utföra de yrken som är meningsfulla och viktiga för dem.

Kort sagt kommer en ergoterapeut att hålla interventionen inriktad på dina behov och dina värderingar och låta dig uppfylla dina arbetsmål, oavsett ditt hälsotillstånd, handikapp eller riskfaktorer.

Vart jobbar ARBETSSYSTEMET?

Arbetsterapeuter arbetar i olika inställningar, inklusive:

  • Hem och gemenskap: Hemvård, privatpraxis, hälsovårdsgrupper, samhällshälsovårdscentraler, kliniker ...
  • Institutioner: Sjukhus, rehabiliteringscenter, psykiatriska institutioner, korrectionella institutioner, rekreationscenter, skolor, universitet och högskolor och forskningscentra.
  • Bransch och företag: Företag, rehabiliteringsföretag, försäkringsbolag och byggföretag.
  • Regering: Alla nivåer av regeringar som rådgivar inom områdena hälsofrämjande, förebyggande / handikapphinder, tillgänglighet, yrkes- / hälsoplanering och internationell rehabiliteringsprogramutveckling.

VAD OM ARBETSTERAPI I LEBANON?

Arbetsterapi som yrke går tillbaka till första världskriget (Meyer, 1922). Det är en evidensbaserad rehabiliteringsdisciplin som syftar till att främja individers och gruppers hälsa samt deras deltagande i samhället genom användning av yrken och aktiviteter som både ett "medium för handling och resultat" (kanadensiska föreningen för ergoterapeuter , 2012, s. 2). I Libanon är den institutionella historien om arbetsterapi relativt ny. De första yrkes terapiprogrammen utexaminerade från libanesiska universitetet 2001, och politik (lag 208) som reglerar rätten till övning har funnits sedan 2012 (Matta Abizeid, 2016).

Det nuvarande behovet av arbetstjänster för libanesiska personer med funktionshinder, och deras familjer, är obestridliga (Ghoussoub, El Hage, Moustapha, Moussa, Ibrahim

Läroplanen

Läroplanen på IET är ett dubbelarbete: det akademiska målet inriktat på att behärska vetenskapliga färdigheter inom förvärv och forskning samt det professionella målet inriktat på kliniska kompetenser för vård och rehabilitering. Tonvikten läggs på det praktiska lärandet av rehabiliterings- och anpassningsstrategier. En stor del fokuserar på att analysera växelverkan mellan personen, hans yrke och miljön för att arbeta för optimal autonomi.

Läroplanen för arbetsterapi syftar till att utveckla färdigheter för att svara på hälsa, oberoende och livskvalitet hos människor i samband med arbete i en interprofessional miljö.

Syftet med arbetsterapeuternas utbildningsregister är att professionalisera studentens väg, som gradvis bygger elementen i sin kompetens genom förvärv av kunskaper och färdigheter, attityder och beteenden i arbetsterapiinställningen.

Studenten ledde till att bli en självständig, ansvarsfull och reflekterande utövare, det vill säga en professionell som kan analysera alla hälsoproblem, fatta beslut inom ramen för hans roll och ledningsåtgärder ensamma och i ett interprofessionellt team eller ringa på den mest kompetenta personen. Han utvecklar resurser i teoretisk och metodologisk kunskap, gestural kompetens och interpersonella färdigheter. Han bygger sin kompetensportfölj och förbereder sitt professionella projekt. Han lär sig känna igen sina känslor och använda dem med det yrkesmässiga avståndet. Han utvecklar sin kritiska och ifrågasatta förmåga. Han utvecklar yrkesetik som gör det möjligt för honom att fatta välgrundade beslut och agera med självständighet och ansvar inom hans funktion, med respekt för deontologins regler.

Utbildad i klinisk resonemang och kritisk reflektion är den utbildade professionella kompetenta, kan snabbt integrera ny kunskap och vet hur man anpassar sig till olika situationer.

TILLTRÄDE

  • Tidig antagning: på filstudie
  • Regelbunden antagning: vid inträdesprov

Undersökningens varaktighet:

  • Studietid: 4 år
  • Antal poäng: 240 hp

Om skolan

Frågor

Liknande kurser

  • Diplom i Arbetsterapeutassistent & Fysioterapeutassistent
    • Toronto, Kanada
  • Specialist i barnarbetsterapi
    • Madrid, Spanien
    • Alcorcón, Spanien
    • + 3 Mer
  • Handterapispecialist
    • Madrid, Spanien
    • Alcorcón, Spanien
    • + 3 Mer