Doktorandmedicin
Queen's University Belfast
Nyckelinformation
Campus läge
Belfast, Storbritannien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
3 - 4 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
GBP 23 850 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* Internationell avgift
Introduktion
School of Medicine, Tandvård och biomedicinska vetenskaper utbildar ~ 250 forskarstuderande som forskar på doktorsexamen, MD och MPhil i cancerforskning, experimentell medicin, folkhälsa och medicinsk utbildning. Dess mångfaldiga forskarstuderande består av både grundläggande och kliniska forskare från hela världen som är engagerade i omfattande forskningsprojekt som sträcker sig över bredden i skolans forskningsportfölj från bioinformatik genom molekylär och cellbiologi till kliniska prövningar.
Medicinska höjdpunkter
Branschlänkar
School of Medicine, Dentistry and Biomedical Sciences främjar nära samarbete med lokala och globala bioteknikföretag, till exempel Almac och Randox. Sådana relationer stöds av innovativ upptäcktsvetenskap och dess kliniska tillämpning och har resulterat i utveckling av nya diagnostiska/prognostiska tillämpningar och terapier.
Karriärutveckling
Högskolan för medicin, tandvård och biomedicinska forskarutbildning utbildar studenter i både forskningsspecifika och generiska färdigheter mot främjande av professionell utveckling. Studenter kan också utnyttja råd om karriärutveckling vid skolans årliga forskarforum, genom sitt peer mentorprogram och som en del av deras individuella forskarutvecklingsprogram. QUB Graduate School ger också omfattande möjligheter för karriärutveckling som kompletterar skolspecifik forskarutbildning.
Anläggningar i världsklass
Som medlem i Russell Group av ledande brittiska universitet har Queen's University Belfast åtagit sig att upprätthålla den allra bästa forskningen. I den senaste övningen Research Excellence Framework bedömdes över 75% av forskningsaktiviteten vara internationellt utmärkt eller världsledande, medan Queen's rankades 8: a i Storbritannien för forskningsintensitet. Som sådan ger Queen's en idealisk miljö för att stödja högkvalitativ forskarutbildning.
Doktorander vid School of Medicine, Dentistry and Biomedical Sciences kommer att genomföra sina forskningsprojekt inom Institutet för hälsovetenskap som har gynnats av betydande investeringar (> £ 100 miljoner) och har toppmoderna faciliteter och teknik.
Internationellt kända experter
Doktorander vid School of Medicine, Dentistry and Biomedical Sciences övervakas noga av erfaren akademisk personal och ses som en central och kritisk komponent i deras världsledande forskningsprogram.
Studentupplevelse
School of Medicine, Dentistry and Biomedical Sciences ger en levande miljö för forskarutbildning. Det finns för närvarande ~ 250 studenter som genomför omfattande grundvetenskapliga och kliniska forskningsprojekt som arbetar nära tillsammans med postdoktorer och akademisk personal inom Institute of Health Sciences. Studenter uppmuntras att interagera både inom och över discipliner genom formella och informella skolevenemang, varav många är studentledda.
Nyckelfakta
Forskningsstudenter uppmuntras att spela en fullständig och aktiv roll i förhållande till det stora utbudet av forskningsaktiviteter som bedrivs inom skolan och det finns många resurser tillgängliga inklusive:
- Möjlighet att dra nytta av infrastruktur i världsklass och akademisk fakultet.
- Skräddarsytt forskarutbildningsprogram inklusive specifika och generiska aspekter och karriärfokuserad kamratvägledning.
- Tillgång till QUB forskarutvecklingsprogram för forskare.
- Tillhandahållande av gemensamt laboratorium och kontorsutrymme enligt forskningsprojektets krav.
Forskningsinformation
Associerad forskning
Skolan har nuvarande samarbetspartnerskap med NIH National Cancer Institute (Washington) och Princess Margaret Cancer Center (Toronto), tillsammans med att utveckla relationer med internationella institutioner i Mellanöstern (t.ex. Hashemite University, Zarqa, Jordan) och Kina (t.ex. Kina Medical University, Shenyang). Dessutom utför några av våra nuvarande studenter majoriteten av sin forskning utomlands (t.ex. USA, Kina, Indien, Dubai) med namngivna handledare från både QUB och den externa institutionen. Skolan stöder också kortsiktiga forskarutbildningsmöjligheter för sina forskarstuderande i grupper av internationella samarbetspartners; dessa berikande erfarenheter gynnar inte bara projektet utan ger värdefull insikt i forskning i ett globalt sammanhang.
Forskning Teman
Patrick G Johnston Center for Cancer Research (PGJCCR)
Den globala belastningen av cancer ökar med incidensen nu med 15 miljoner nya diagnoser varje år. Patrick G Johnston Center for Cancer Research (PGJCCR) anpassar sig till denna globala hälsofråga och specialiserar sig på att integrera akademisk upptäckt, industriellt/kommersiellt företag och innovativ sjukvårdspraxis för att främja effektiv leverans av precisionscancermedicin, för att förbättra patienthälsa och resultat, skapa rikedom och lindra lidande. PGJCCR har etablerat framgångsrika tvärvetenskapliga team med fokus på cancer av magtarmkanalen, prostata, bröst och äggstockar. Varje team innehåller sjukdomsspecialistkliniker, ackrediterad molekylär patologi-expertis som tar med anslutna biobankvävnadslager och akademiker som är kunniga inom (i) upptäckt av biomarkörer och bioinformatik, (ii) biologisk undersökning och terapeutisk utveckling, och (iii) lagföring av tidiga -fas översättningsdrivna kliniska prövningar. Vår betydande framgång har resulterat i ett starkt teambaserat tillvägagångssätt.
Wellcome Wolfson Institute for Experimental Medicine
Wellcome Wolfson Institute for Experimental Medicine (WWIEM) är engagerade i forskningens spetskompetens genom att göra vetenskapliga genombrott i sjukdomsmekanismerna, som vi översätter till innovativ terapi för att förbättra patientresultaten. Vi är ett internationellt knutpunkt för ögonsjukdomar, infektionssjukdomar och andningssjukdomar med en central tonvikt på immunologi, molekylär cellbiologi och patientbaserade undersökningar. WWIEM omfattar tre huvudforskningsteman med fokus på immunologi och mikrober, andningsmedicin och vision och vaskulär medicin. Vår forskningsgrupp för immunobiologi och mikrober fokuserar på att förstå immunsystemet som är avgörande för försvaret av människokroppen, inte bara för att förebygga en mängd olika sjukdomar utan också för att hjälpa till att återhämta sig från dem. Vår andningsmedicinska forskargrupp fokuserar på att förstå de processer som leder till vanliga lungsjukdomar som astma, cystisk fibros och akut andningssyndrom. Vår forskningsgrupp för vision och kärlmedicin fokuserar särskilt på inflammation i det kardiovaskulära systemet som en vanlig orsak till hjärt- och andra kärlsjukdomar som utgör en betydande hälsobörd för samhället. Vårt arbete har en viktig inverkan i kampen mot tillstånd som diabetes, hjärt -kärlsjukdomar och ögonsjukdomar.
Centrum för medicinsk utbildning
Forskningsstudenter som går med i Center for Medical Education får möjlighet att utveckla ett utbildningsprojekt med hjälp av en rad kvalitativa och kvantitativa metoder, för vilka specifik utbildning görs tillgänglig. Forskning omfattar en rad lärandemiljöer och sträcker sig över kontinuiteten i medicinsk utbildning. Projekt kopplas samman med ett underliggande engagemang för att förbättra patientvården genom utbildning. Aktuella forskningsintressen inkluderar GP-pedagogik, teknikförbättrat lärande, identitet, kritisk forskning och mångfald och inkludering. Studenterna är mentorerade för att utveckla sina egna forskningsfrågor och metoder inom centrumets breda uppgift.
Centrum för folkhälsa
Centrum för folkhälsa (CPH) har som övergripande uppdrag att förbättra hälsan och minska ojämlikheten, förebygga och hantera kroniska sjukdomar och funktionshinder mer effektivt och förbättra hälso- och socialvården. CPH omfattar fyra huvudforskningsteman med fokus på epidemiologi och folkhälsa, cancerepidemiologi, näring och folkhälsa samt hälsotjänster och global hälsa. Vår forskargrupp för epidemiologi och folkhälsa utnyttjar Big Data inom upptäcktsvetenskap och dess tillämpning på klinisk och folkhälsopraxis, för att hjälpa till att förstå hur både gener och miljöer (inklusive sociala normer och nätverk) formar risk hos individer och befolkningar. Vår forskargrupp för cancerepidemiologi innehåller program som fokuserar på molekylär epidemiologi före malignitet, gastrointestinal cancerprogression och precisionsmedicin och farmako-epidemiologi som undersöker potentialen för läkemedelsåteranvändning. Vår forskningsgrupp närings- och folkhälsa arbetar över hela livscykeln för att förstå avgörande faktorer för en hälsosam kost hos individer, riskgrupper (t.ex. skolbarn, gravida kvinnor, äldre) och hela befolkningar, och för att identifiera sätt att förbättra den. Vår forskargrupp Health Services and Global Health fokuserar på hälso- och sjukvård för människor med kroniska tillstånd och dålig psykisk hälsa, kvalitetsförbättring och implementeringsvetenskap, munhälsa och relaterade cancerformer, testmetoder, hälsoekonomi och global ögonhälsa.
Doktorandmöjligheter
Kontakta oss för information om finansierade forskarstuderande vid forskarutbildningen vid School of Medicine, Dentistry and Biomedical Sciences.
Vi kommer också att överväga ansökningar från externa eller egenfinansierade studenter som bör identifiera potentiella akademiska handledare i linje med deras forskningsintressen.
Observera att vi bara kan stödja projekt som ryms inom våra huvudforskningsteman Experimentell medicin, Cancerforskning, Medicinsk utbildning och Folkhälsa.
Forskningseffekt
School of Medicine, Dentistry and Biomedical Sciences driver forskningens spetskompetens och genomslagskraft och levererar innovativa lösningar på de specifika utmaningar vi har identifierat inom vården. Skolan har tre centrala mål:
- Att ta itu med viktiga globala utmaningar inom hälso- och sjukvården genom att göra vetenskapliga genombrott i sjukdomsmekanismer, översätta dessa till innovativa terapier och förebyggande insatser för att förbättra patientresultaten.
- Att etablera varaktiga relationer med stora finansiärer för programmatisk forskning och kapacitetsuppbyggnad. Detta inkluderar doktorandutbildning, kliniska akademiska program och postdoktorala stipendier.
- Att utnyttja vetenskapliga styrkor med små och medelstora företag och stora läkemedelsföretag för att utveckla externt finansierade konkurrenskraftiga, samarbetsprogram för upptäckt och översättning.
Forskning Framgång
I den senaste övningen Research Excellence Framework bedömdes över 75% av forskningsaktiviteten vid School of Medicine, Dentistry and Biomedical Sciences vara internationellt utmärkt eller världsledande, medan Queen's University Belfast rankades som 8: e i Storbritannien för forskningsintensitet.
Nuvarande PGR -studentprofiler
School of Medicine, Tandvård och biomedicinska vetenskaper är dedikerade till att ge forskarstuderande en stödjande miljö för att effektivt främja deras utbildning, utbildning och professionella utveckling. Våra studenter värderas högt som en central och kritisk del av skolans forskningsstrategi och drar nytta av både exceptionella faciliteter och handledning av världsledande akademiska forskare.
Karriärmöjligheter
Majoriteten av forskarstuderande vid forskarutbildningen vid School of Medicine, Dentistry and Biomedical Sciences fortsätter att lyckas säkra lämplig anställning efter avslutade studier. Utvalda karriärer är i allmänhet relevanta för deras kvalifikationer inom industri, akademi och National Health Service och har inkluderat postdoktoral forskning över hela världen, klinisk/icke-klinisk akademi, återgång till heltids kliniskt arbete, medicinskt skrivande, branschforskning, ledning/ekonomi konsultverksamhet och utveckling av programvara för forskning och utveckling. Skolan driver en dedikerad karriärsession på sitt årliga forskarforum för forskarutbildning och karriärfokuserad peer mentorskap från postdoktorala forskare medan studenter förväntas diskutera potentiella karriärer med sina handledare som en del av deras individuella forskarutvecklingsprogram.
Anställning efter kursen
Alla forskarstuderande kan använda karriärråd från forskarskolan medan postdoktorala anställningsmöjligheter lyfts fram på det årliga forskarforumet för skolor inom en särskild session. Studenter bör också diskutera potentiella karriärer med sina handledare som ett centralt fokus för deras individuella forskarutvecklingsprogram.
Lärandemål
Som doktorand vid School of Medicine, Dentistry and Biomedical Sciences får du utbildning av hög kvalitet och stöd för en karriär inom vetenskaplig forskning med verklig potential att bidra till utvecklingen av förbättrade strategier för hantering och behandling av livshotande sjukdomar .
Kursstruktur
School of Medicine, Tandvård och biomedicinska vetenskaper är dedikerade till att ge sina forskarstuderande en stödjande miljö för att effektivt främja deras utbildning, utbildning och professionella utveckling. Förstaårsstudenterna anmäler sig till ett skräddarsytt utbildningsprogram som består av en serie föreläsningar, workshops och praktiska sessioner med fokus på nyckelforskningskunskaper, inklusive bioimaging, informatik, genomik, folkhälsa, djurmodeller och kliniska prövningar. Dessutom får alla studenter en omfattande och pågående utbildning i generiska och överförbara färdigheter, såsom vetenskapligt skrivande, dataanalys, presentation och kritisk bedömning, genom dedikerade kommunikationskurser och seminarier, med ett-till-ett-stöd också tillgängligt. De drar också nytta av presentationen av sina forskningsresultat vid stora nationella och internationella konferenser, vilket är en förväntan för alla forskarstuderande forskare, och genom regelbunden interaktion med QUB Graduate School, vars specifika funktion är att stödja forskarutbildning, utveckling och karriär.
Studenter genomför sitt specifika forskningsprojekt under nära vägledning av en erfaren huvudhandledare med stöd från 1 eller 2 medhandledare vid behov. Alla forskarstuderande är inledningsvis registrerade som 'odifferentierade', vilket innebär att de måste genomföra en provanställningstid, varefter de bedöms för sin lämplighet att genomföra en forskarutbildning under differentieringsprocessen. Differentiering sker normalt vid 9-12 månader för heltidsstudenter och 18-24 månader för deltidsstudenter. Varje student måste slutföra en litteraturgenomgång, ge en muntlig presentation av sin forskning inom sitt centrum och ge bevis för lämplig utbildning och slutförande av sin forskarutvecklingsplan. De intervjuas sedan av en differentieringspanel, bestående av 2 eller 3 akademisk personal, som bedömer elevernas förståelse för deras projekt och framsteg, baserat på både deras inlämnade pappersarbete och svar på frågor. Differentierade studenter måste genomföra en liknande årlig framstegsgranskningsprocess varje efterföljande år av sin forskarutbildning. Längden på ett heltids doktorandprogram är normalt 3-4 år. För att fullborda sin doktorsexamen krävs att studenterna lämnar in en avhandling om sin forskning av lämplig längd och innehåll (enligt råd från sina handledare) som bedöms genom en muntlig tentamen som utförs av en extern och intern examinator.
Studenter som uppfyller behörighetskriterierna för forskarutbildning bör välja upp till tre potentiella handledare från vår lista över akademisk personal och skicka ett e -postmeddelande till sina föredragna handledare och kopieras till skolans forskarutbildning, innehållande: (1) ett kort CV (Högst 1-2 sidor), (2) en kortfattad motivering, inklusive forskningsintressen, (3) finansieringskälla och (4) planerat startdatum.
Vår akademiska personal välkomnar tillvägagångssätt från potentiella studenter och utvecklar gärna forskningsförslag av ömsesidigt intresse. Ofta innebär denna process ett informellt möte ansikte mot ansikte (personligen eller via videolänk) innan en inbjudan att lämna in en formell ansökan. Om du har svårt att identifiera eller kontakta en lämplig handledare, vänligen kontakta professor David Grieve, chef för forskarutbildning eller forskarutbildningen, som gärna hjälper dig.
bedömning
Doktorander vid School of Medicine, Dentistry and Biomedical Sciences kommer att få fortlöpande utbildning i vetenskapligt skrivande, presentation och kritisk analys som grund för en forskningskarriär. Skolan stöder och utmanar sina forskarstuderande genom robust årlig framstegsöversyn, vilket kräver tillfredsställande bedömning av skriftligt arbete, symposipresentationer, handledarrapporter och panelintervju, vars framgång bevisas av dess utmärkta slutförandehastigheter. I slutet av sin forskarutbildningsperiod ska studenterna lämna in en avhandling om sin forskning av lämplig längd och innehåll som bedöms genom en muntlig tentamen som utförs av en extern och intern examinator.
Återkoppling
Forskare vid forskarutbildningen vid School of Medicine, Tandvård och biomedicinska vetenskaper får feedback på sitt skriftliga och muntliga arbete under hela registreringsperioden för sin examen. Detta kan vara både formellt och informellt och tillhandahålls regelbundet av deras handledare, kamrater, akademiska/postdoktorer och en årlig utvärderingspanel.
Faciliteter
Doktorander vid School of Medicine, Dentistry and Biomedical Sciences drar nytta av infrastruktur i världsklass och akademisk fakultet och värderas högt som en central och kritisk del av forskningsstrategin. Alla studenter kommer att ha tillgång till delade laboratorie- och kontorslokaler enligt deras forskningsprojekt.
Ingångskrav
Graduate
Det lägsta akademiska kravet för antagning till en forskarutbildning är normalt en högskoleexamen från en brittisk eller ROI HE-leverantör, eller en motsvarande kvalifikation som är acceptabel för universitetet. Ytterligare information kan erhållas genom att kontakta skolan.
Internationella studenter
För information om internationella kvalifikationsekvivalenter, vänligen kontakta oss den specifika informationen för ditt land.
Engelska språkkrav
Bevis på ett IELTS * -poäng på 6,0, med minst 5,5 i någon komponent, eller en motsvarande kvalifikation som är acceptabel för universitetet krävs. * Tagen inom de senaste 2 åren.
Internationella studenter som önskar ansöka på Queen's University Belfast (och för vilken engelska inte är deras modersmål) måste kunna visa sin kunskaper på engelska för att fullt ut kunna dra nytta av sin studie eller forskning. Icke-EES-medborgare måste också uppfylla invandringskrav för engelska visum och invandring (UKVI) för det engelska språket för viseringsändamål.
Om du behöver förbättra dina engelska färdigheter innan du går in i detta examensprogram, erbjuder INTO Queen's University Belfast en rad engelska språkkurser. Dessa intensiva och flexibla kurser är utformade för att förbättra din engelska förmåga för antagning till denna grad.
- Akademisk engelska: En intensiv engelskspråkig och studiefärdighetskurs för framgångsrik universitetsstudie på examenivå
- Pre-sessional engelska: en kort intensiv akademisk engelskkurs för studenter som startar ett examensprogram vid Queen's University Belfast och som behöver förbättra sin engelska.
Undervisningsavgifter
- Nordirland (NI) 1: £ 4500
- Irland (ROI) 2: £ 4500
- England, Skottland eller Wales (GB) 1: £ 4500
- EU Other 3: £ 22,000
- Internationellt: £ 22 000
1 EU-medborgare i EU: s bosättningssystem, med avvecklad eller i förväg avgjord status, förväntas debiteras NI- eller GB-studieavgift baserat på var de är vanligtvis bosatta, men detta är provisoriskt och förutsatt att Nordirland publiceras Förordningar om elevavgifter. Studenter som är ROI -medborgare som är bosatta i GB förväntas debiteras GB -avgiften, men detta är provisoriskt och förutsätter publicering av reglerna för studentavgifter för Nordirlands församling.
2 Det förväntas att EU -studenter som är ROI -medborgare bosatta i ROI kommer att vara berättigade till NI -studieavgifter, i enlighet med det gemensamma reseavtalet. Studieavgiften som anges ovan är preliminär och förutsatt att publiceringen av förordningarna för studentavgifter för Nordirlands församling publiceras.
3 EU -studenter (exklusive medborgare från Republiken Irland som bor i GB, NI eller ROI) debiteras studieavgifter i linje med internationella avgifter.
Alla angivna studieavgifter är för läsåret 2021-22 och avser ett enda studieår om inte annat anges. Studieavgifterna kommer att bli föremål för en årlig inflationstakt om inte annat uttryckligen anges.
Medicinkostnader
Vissa forskningsprogram kan kräva betalning av bänkavgifter utöver studieavgifter. Dessa avgifter tas för att täcka ytterligare projektspecifika utgifter, till exempel förbrukningsmaterial, tillgång till utrustning och specialistutbildning, och bestäms av forskningsprojektets art.
Ytterligare kurskostnader
Alla elever
Beroende på studieprogrammet kan det också finnas andra extrakostnader som inte täcks av studieavgifter, som studenterna måste tänka på när de planerar sina studier. Studenter kan låna böcker och få tillgång till inlärningsresurser online från valfritt drottnings bibliotek. Om studenter vill köpa rekommenderade texter, snarare än att låna dem från universitetsbiblioteket, kan priserna per text variera från £ 30 till £ 100. Studenter bör också budgetera mellan £ 30 och £ 100 per år för fotokopiering, minneskort och utskriftskostnader. Studenter kanske vill överväga att köpa en elektronisk enhet; kostnaderna varierar beroende på specifikationen för den valda modellen. Det finns också extra avgifter för examensceremonier och biblioteksböter. Vid ett forskningsprojekt kan studenter drabbas av kostnader i samband med transport och/eller material, och det kommer också att tillkomma extra kostnader för tryckning och bindning av avhandlingen. Det kan också finnas individuellt anpassade forskningsprojektkostnader och studenterna bör rådfråga skolan direkt för mer information.
Antagningar
Läroplan
Forskningsinformation
Associerad forskning
Skolan har nuvarande samarbetspartnerskap med NIH National Cancer Institute (Washington) och Princess Margaret Cancer Center (Toronto), tillsammans med utveckling av relationer med internationella institutioner i Mellanöstern, såsom Hashemite University (Zarqa, Jordanien). Dessutom bedriver några av våra nuvarande studenter majoriteten av sin forskning utomlands (för närvarande USA och Kina) med handledare från både QUB och den externa institutionen. Skolan stöder också kortsiktiga forskarutbildningsmöjligheter för sina doktorander i grupper av internationella samarbetspartners; dessa berikande erfarenheter gynnar inte bara projektet utan ger värdefull insikt om forskning i ett globalt sammanhang.
Forskning Teman
Patrick G Johnston Center for Cancer Research
Den globala belastningen av cancer ökar med incidensen nu med 15 miljoner nya diagnoser varje år. Patrick G Johnston Center for Cancer Research (PGJCCR) anpassar sig till denna globala hälsofråga och specialiserar sig på att integrera akademisk upptäckt, industriellt/kommersiellt företag och innovativ sjukvårdspraxis för att främja effektiv leverans av precisionscancermedicin, för att förbättra patienthälsa och resultat, skapa rikedom och lindra lidande. PGJCCR har etablerat framgångsrika tvärvetenskapliga team med fokus på cancer av magtarmkanalen, prostata, bröst och äggstockar. Varje team innehåller sjukdomsspecialistkliniker, ackrediterad molekylär patologi-expertis som tar med anslutna biobankvävnadslager och akademiker som är kunniga inom (i) upptäckt av biomarkörer och bioinformatik, (ii) biologisk undersökning och terapeutisk utveckling, och (iii) lagföring av tidiga -fas översättningsdrivna kliniska prövningar. Vår betydande framgång har resulterat i ett starkt teambaserat tillvägagångssätt.
Wellcome Wolfson Institute for Experimental Medicine
Wellcome Wolfson Institute for Experimental Medicine (WWIEM) är engagerade i forskningens spetskompetens genom att göra vetenskapliga genombrott i sjukdomsmekanismerna, som vi översätter till innovativa terapier för att förbättra patientresultaten. Vi är ett internationellt nav för spetskompetens inom ögonsjukdomar, infektionssjukdomar och luftvägssjukdomar med en central tonvikt på immunologi, molekylär cellbiologi och patientbaserade undersökningar. WWIEM omfattar tre huvudsakliga forskningsteman inriktade på immunologi och mikrober, andningsmedicin och syn- och kärlmedicin. Vår forskargrupp för immunbiologi och mikrober fokuserar på att förstå immunsystemet som är avgörande för försvaret av människokroppen, inte bara för att förebygga en mängd olika sjukdomar utan också hjälpa till att återhämta sig från dem. Vår respiratoriska forskningsgrupp fokuserar på att förstå de processer som leder till vanliga lungsjukdomar som astma, cystisk fibros och akut andnödsyndrom. Vår forskargrupp för syn och kärlmedicin fokuserar särskilt på inflammation i det kardiovaskulära systemet som en frekvent orsak till hjärt- och kärlsjukdomar som utgör en betydande hälsobörda för samhället. Vårt arbete har en viktig inverkan i kampen mot tillstånd som diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och ögonsjukdomar.
Centrum för medicinsk utbildning
Forskarstuderande som ansluter sig till Centrum för medicinsk utbildning kommer att få möjlighet att utveckla ett utbildningsprojekt med hjälp av en rad kvalitativa och kvantitativa metoder, för vilka specifik utbildning görs tillgänglig. Forskning omfattar en rad inlärningsmiljöer och spänner över kontinuumet av medicinsk utbildning. Projekt är kopplade till ett underliggande engagemang för att förbättra patientvården genom utbildning. Aktuella forskningsintressen inkluderar husläkarpedagogik, teknikförbättrat lärande, identitet, kritisk forskning och mångfald och inkludering. Studenter mentors att utveckla sina egna forskningsfrågor och metoder inom centrets breda uppdrag.
Centrum för folkhälsa
Det övergripande uppdraget för Center for Public Health (CPH) är att förbättra hälsan och minska ojämlikheter, förebygga och hantera kroniska sjukdomar och funktionshinder mer effektivt och att förbättra tillhandahållandet av hälso- och sjukvård. CPH omfattar fyra huvudsakliga forskningsteman inriktade på epidemiologi och folkhälsa, cancerepidemiologi, nutrition och folkhälsa samt hälsovård och global hälsa. Vår forskningsgrupp för epidemiologi och folkhälsa utnyttjar Big Data i upptäcktsvetenskap och dess tillämpning på klinisk och folkhälsopraktik, för att hjälpa till att förstå hur både molekylära biomarkörer och miljöer (inklusive sociala normer och nätverk) formar risker hos individer och populationer. Vår forskargrupp för cancerepidemiologi inkluderar program fokuserade på molekylär epidemiologi före malignitet, progression av gastrointestinal cancer och precisionsmedicin, och farmako-epidemiologi som utforskar potentialen för att använda läkemedel på nytt. Vår forskargrupp om kost och folkhälsa arbetar över hela livsloppet för att förstå bestämningsfaktorerna för en hälsosam kost hos individer, riskgrupper (t.ex. skolbarn, gravida kvinnor, äldre) och hela befolkningar, och med att identifiera sätt att förbättra den. Vår forskningsgrupp för hälsotjänster och global hälsa fokuserar på hälso- och sjukvård för personer med kroniska tillstånd och dålig mental hälsa, kvalitetsförbättring och implementeringsvetenskap, munhälsa och relaterade cancerformer, försöksmetodik, hälsoekonomi och global ögonhälsa. Vår forskning inom tandvård och munhälsovård har fokus på gerodontologi, huvud- och halscancer och nutrition.
Doktorandmöjligheter
Finansierade forskarstuderande annonseras på School of Medicine, Dentistry and Biomedical Sciences webbplats: https://www.qub.ac.uk/schools/mdbs/Study/PostgraduateResearch/CurrentOpportunities/.
Vi kommer också att överväga ansökningar från externt eller självfinansierade studenter som bör identifiera potentiella akademiska handledare i linje med deras forskningsintressen: https://www.qub.ac.uk/schools/mdbs/Research/find-a-phd-supervisor/ .
Observera att vi endast kan stödja projekt som passar inom våra huvudsakliga forskningsteman Experimentell medicin, cancerforskning och cellbiologi, medicinsk utbildning, folkhälsa och tandvård.
Forskningseffekt
School of Medicine, Dentistry and Biomedical Sciences driver forskningens spetskompetens och genomslagskraft och levererar innovativa lösningar på de specifika utmaningar vi har identifierat inom vården. Skolan har tre centrala mål:
(1) Att ta itu med viktiga globala utmaningar inom hälso- och sjukvården genom att göra vetenskapliga genombrott i sjukdomsmekanismer, översätta dessa till innovativa terapier och förebyggande insatser för att förbättra patienternas resultat.
(2) Att etablera varaktiga relationer med stora finansiärer för programmatisk forskning och kapacitetsuppbyggnad. Detta inkluderar forskarutbildning, kliniska akademiska program och postdoktorala stipendier.
(3) Att utnyttja vetenskaplig styrka med små och medelstora företag och stora läkemedelsföretag för att utveckla externt finansierade konkurrenskraftiga, samarbetsprogram för upptäckt och översättning.
Forskningsprojekt
Aktuella forskningsprojekt på forskarnivå och potentiella möjligheter.
Forskning Framgång
Som medlem av Russell Group av ledande brittiska universitet, är Queen's University Belfast engagerad i att upprätthålla den allra bästa forskningen. I den senaste Research Excellence Framework-övningen bedömdes 99 % av vår forskningsmiljö vara internationellt utmärkt eller världsledande, medan Queen's rankades gemensamt 1:a i Storbritannien för forskningsintensitet. Queen's är rankat 1:a i Storbritannien som det mest entreprenöriella universitetet. Som sådan ger Queen's en idealisk miljö för att stödja högkvalitativ forskarutbildning.
Nuvarande PGR -studentprofiler
Aktuella forskningsprojekt på forskarnivå och potentiella möjligheter.
Karriärmöjligheter
Introduktion
Majoriteten av forskarstuderande vid forskarutbildningen vid School of Medicine, Dentistry and Biomedical Sciences fortsätter att lyckas säkra lämplig anställning efter avslutade studier. Utvalda karriärer är i allmänhet relevanta för deras kvalifikationer inom industri, akademi och National Health Service och har inkluderat postdoktoral forskning över hela världen, klinisk/icke-klinisk akademi, återgång till heltids kliniskt arbete, medicinskt skrivande, branschforskning, ledning/ekonomi konsultverksamhet och utveckling av programvara för forskning och utveckling. Skolan driver en dedikerad karriärsession på sitt årliga forskarforum för forskarutbildning och karriärfokuserad peer mentorskap från postdoktorala forskare medan studenter förväntas diskutera potentiella karriärer med sina handledare som en del av deras individuella forskarutvecklingsprogram.
Anställning efter kursen
Alla forskarstuderande kan använda karriärråd från forskarskolan medan postdoktorala anställningsmöjligheter lyfts fram på det årliga forskarforumet för skolor inom en särskild session. Studenter bör också diskutera potentiella karriärer med sina handledare som ett centralt fokus för deras individuella forskarutvecklingsprogram.
Lärandemål
Som doktorand vid Institutionen för medicin, odontologi och biomedicin kommer du att få högkvalitativ utbildning och stöd för en karriär inom vetenskaplig forskning med verklig potential att bidra till utveckling av förbättrade strategier för hantering och behandling av livshotande sjukdomar.
Kursstruktur
1. School of Medicine, Dentistry and Biomedical Sciences är dedikerade till att ge sina forskarstuderande en stödjande miljö för att effektivt främja deras utbildning, träning och professionella utveckling. Förstaårsstudenter anmäler sig till ett skräddarsytt utbildningsprogram som består av en serie föreläsningar, workshops och praktiska sessioner fokuserade på nyckelforskningsfärdigheter, inklusive bioimaging, informatik, genomik, masspektrometri, djurmodeller och kliniska prövningar. Dessutom får alla studenter en omfattande och fortlöpande utbildning i generiska och överförbara färdigheter, såsom vetenskapligt skrivande, dataanalys, presentation och kritisk bedömning, genom dedikerade kommunikationskurser och seminarier. De drar också nytta av presentation av sina forskningsresultat vid stora nationella och internationella konferenser, vilket är en förväntning från alla forskarstuderande, och genom regelbunden interaktion med QUB Graduate School, vars specifika funktion är att stödja forskarutbildning, utveckling och karriärer.
Studenter genomför sitt specifika forskningsprojekt under nära ledning av en erfaren huvudhandledare med stöd från 1 eller 2 bihandledare efter behov. Alla forskarstuderande är initialt registrerade som "odifferentierade", vilket innebär att de måste genomgå en provanställning varefter de bedöms med avseende på sin lämplighet att avlägga en forskarexamen under differentieringsprocessen. Differentiering sker normalt vid 9-12 månader för heltidsstuderande och 18-24 månader för deltidsstuderande. Varje student måste slutföra en litteraturgenomgång, ge en muntlig presentation av sin forskning inom sitt centrum och ge bevis på lämplig utbildning och slutförande av sin forskarutbildningsplan. De intervjuas sedan av en differentieringspanel, bestående av 2 eller 3 akademisk personal, som bedömer elevernas förståelse för deras projekt och framsteg, baserat på både deras inlämnade pappersarbete och svar på frågor. Differentierade studenter måste slutföra en liknande årlig framstegsgranskning under varje efterföljande år av sin forskarexamen. Varaktigheten för ett doktorandprogram på heltid är normalt 3-4 år. För att slutföra sin doktorsexamen krävs att studenterna lämnar in en avhandling om sin forskning av lämplig längd och innehåll (enligt handledarens råd) som kommer att bedömas genom muntlig tentamen utförd av en extern och intern examinator.
Finansierade forskarstuderande annonseras på School of Medicine, Dentistry and Biomedical Sciences webbplats: https://www.qub.ac.uk/schools/mdbs/Study/PostgraduateResearch/CurrentOpportunities/. Vi kommer också att överväga ansökningar från externt eller självfinansierade studenter som bör identifiera potentiella akademiska handledare i linje med deras forskningsintressen: https://www.qub.ac.uk/schools/mdbs/Research/find-a-phd-supervisor/ Observera att vi endast kan stödja projekt som passar in i skolans övergripande forskningsstrategi och individuella forskningsfokus för vår akademiska personal.
Studenter som uppfyller behörighetskriterierna för forskarutbildning bör välja EN potentiell handledare från vår lista över akademisk personal, https://www.qub.ac.uk/schools/mdbs/Research/find-a-phd-supervisor/, och skicka ett e-postmeddelande som innehåller: (1) ett kort CV (max 1-2 sidor), (2) en kortfattad motivering inklusive forskningsintressen, (3) finansieringskälla och (4) planerat startdatum.
Vår akademiska personal välkomnar tillvägagångssätt från blivande studenter och utvecklar gärna forskningsförslag av ömsesidigt intresse. Ofta innebär denna process ett informellt möte ansikte mot ansikte (personligen eller via telefonkonferenser) innan en inbjudan att lämna in en formell ansökan. Om du har svårt att identifiera eller kontakta en lämplig handledare, vänligen kontakta professor AJ McKnight, Director of Postgraduate Research, [email protected], eller School Postgraduate Office, [email protected], som kommer att bli glada att hjälpa.
bedömning
Forskarstuderande vid Institutionen för medicin, odontologi och biomedicin kommer att få fortlöpande utbildning i vetenskapligt skrivande, presentation och kritisk analys som grund för en forskarkarriär. Skolan stöder och utmanar sina forskarstuderande genom robust årlig framstegsöversikt, som kräver tillfredsställande bedömning av skriftligt arbete, symposier, rapporter från handledare och panelintervju, vars framgång bevisas av dess utmärkta slutförande. I slutet av forskarutbildningsperioden ska studenterna lämna in en avhandling av sin forskning av lämplig längd och innehåll som bedöms genom muntlig tentamen utförd av extern och intern examinator.
Återkoppling
Forskare vid forskarutbildningen vid School of Medicine, Tandvård och biomedicinska vetenskaper får feedback på sitt skriftliga och muntliga arbete under hela registreringsperioden för sin examen. Detta kan vara både formellt och informellt och tillhandahålls regelbundet av deras handledare, kamrater, akademiska/postdoktorer och en årlig utvärderingspanel.
Faciliteter
Doktorander vid School of Medicine, Dentistry and Biomedical Sciences drar nytta av infrastruktur i världsklass och akademisk fakultet och värderas högt som en central och kritisk del av forskningsstrategin. Alla studenter kommer att ha tillgång till delade laboratorie- och kontorslokaler enligt deras forskningsprojekt.
Lärande och undervisning
Detta är en forskarexamen.
Programresultat
Som doktorand vid Skolan för medicin, tandvård och biomedicinsk vetenskap får du högkvalitativ utbildning och stöd för en karriär inom vetenskaplig forskning med verklig potential att bidra till utveckling av förbättrade strategier för hantering och behandling av livshotande sjukdomar.
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Majoriteten av forskarstudenterna inom School of Medicine, Tandvård och biomedicinsk vetenskap fortsätter att framgångsrikt säkra lämplig anställning efter avslutad studier. Utvalda karriärer är generellt relevanta för deras kvalifikationer inom industri, akademi och National Health Service och har inkluderat postdoktoral forskning över hela världen, klinisk/icke-klinisk akademi, återgång till heltidsarbete, medicinskt skrivande, branschforskning, management/finansiell rådgivning och& FoU-mjukvaruutveckling. Skolan driver en dedikerad karriärsession vid sitt årliga forskarforum och karriärfokuserade peer mentorskap från postdoktorala forskare medan studenter förväntas diskutera potentiella karriärer med sina handledare som en del av deras individuella forskarutvecklingsprogram.
Faciliteter
English Language Requirements
Certifiera din engelska kunskap med Duolingo English Test! DET är ett bekvämt, snabbt och prisvärt engelska onlinetest som accepteras av över 4 000 universitet (som det här) runt om i världen.