MSc i autismspektrumstörningar
Queen's University Belfast - Faculty of Arts, Humanities and Social Sciences
Nyckelinformation
Campus läge
Belfast, Storbritannien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
1 - 3 år
Takt
Heltid, Deltid
Studieavgifter
GBP 19 100 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Jun 2024
* Nordirland och Irland: £6 650 | England, Skottland eller Wales: £7 470 | EU Övrigt och internationellt: £18 200
Introduktion
Detta program har utvecklats i samråd med utbildnings-, hälso- och socialvårdssektorn och frivilligsektorn, såväl som individer som drabbats av Autism Spectrum Disorder (ASD), och är utformat för att underlätta den professionella utvecklingen av lärare och andra relaterade yrkesverksamma som arbetar, eller vill arbeta inom detta område.
Kursen arrangeras av Center for Behaviour Analysis vid Queens University. I linje med de behov som identifierats i Northern Ireland Executives autismstrategi och tillhörande handlingsplaner, har kursen anpassats till att öka medvetenheten, ta itu med frågor specifikt relaterade till barn och vuxna inom autismspektrumet, och öka kunskaper och färdigheter i relation till bevis- baserade insatser.
Syftet är att möjliggöra studier av teori och praktik som ligger till grund för specialistområdet för att öka förståelsen och förmågan att engagera sig i forsknings- och evidensbaserad praktik. Efter avslutad examen kommer studenterna att ha:
- Utvecklat en bredd av kunskap och förståelse för de särskilda behoven hos barn, unga och vuxna med diagnosen autism.
- Visat bevis på kritisk reflektion över sin yrkesutövning och kunna tillämpa relevant forskningslitteratur på både personlig och professionell erfarenhet.
- Förvärvat en rad specialiserade praktiska färdigheter som kommer att förbättra deras förmåga att stödja elever och studenter i en mängd olika miljöer.
- Utvecklade teamwork färdigheter som krävs för att arbeta i partnerskap, stödja och ge råd till andra kollegor.
Sista ansökningsdag: torsdagen den 30 juni 2022 kl 16.00.
Karriärutveckling
Anställningsbarhet Programmet ger en rad specialiserade praktiska färdigheter för att undervisa och stödja elever och studenter i en mängd olika miljöer; de lagarbetsförmåga som behövs för att stödja och ge råd till kollegor; och kunskap och förståelse för de särskilda behoven hos individer med autism.
Galleri
Antagningar
Läroplan
Studenter kan anmäla sig på heltid (1 år) eller deltid (upp till 3 år). Enskilda moduler kan studeras som en kort kurs. Deltidsstudenter genomför vanligtvis en eller två moduler per termin. Heltidsstudenter genomför vanligtvis tre moduler per termin.
MSc tilldelas studenter som framgångsrikt genomför sex undervisade moduler (120 CATS-poäng) och en forskningsavhandling (60 CATS-poäng). Exit-kvalifikationer är tillgängliga: studenter kan avsluta med en forskarutbildning genom att framgångsrikt slutföra 120 CATS-poäng från undervisade moduler eller ett forskarutbildningscertifikat genom att framgångsrikt slutföra 60 CATS-poäng från undervisade kärnmoduler.
Kursen innehåller fyra centrala/obligatoriska moduler (dessa finns huvudsakligen online) och två valfria moduler. En meny med valfria moduler är tillgänglig; några av de valfria modulerna lärs ut online, medan vissa undervisas i klassen och kräver närvaro på Belfast campus.
kursinnehåll
Kärnmoduler (alla 20 CATS -poäng):
En introduktion till forskningsmetoder: Barn, unga och utbildning (online)
Denna modul kommer att ge dig en förståelse för olika perspektiv som ligger till grund för kvantitativa och kvalitativa metoder och som krävs för att förbereda din forskningsavhandling.
Grundläggande element i beteendeförändring (online)
Vi kommer att fokusera på pedagogiska metoder och praktiker för inkludering som härrör från den vetenskapliga disciplinen beteendeanalys. Detta inkluderar en rad pedagogiska metoder, inklusive intensiva beteendeinterventioner, tillfällig undervisning, beredskapshantering, precisionsundervisning, hantering av utmanande beteenden och integrerande systemstöd. Vi kommer också att introducera praxis att mäta beteendeförändringar och visa och tolka beteendedata.
Förstå vuxna med ASD (online)
Du kommer att få hjälp med att utveckla och utöka dina färdigheter i att förstå behoven hos vuxna med ASD och deras familjer. Vi kommer att undersöka frågor om identifiering, vuxendiagnos, mental hälsa och övergångar, såväl som utmanande beteenden, kommunikation och sensoriska frågor, relationer, sexualitet, självförespråkande och neuro-diversitet. Vi kommer att överväga konsekvenserna av en ASD-diagnos för kärn- och utökad familj, för skolor, hem och sysselsättning.
Förstå barn med ASD (online)
Du kommer att få hjälp med att utveckla och utöka dina färdigheter i att förstå behoven hos barn (i åldern 0-18) med autism och deras familjer. Vi kommer att undersöka frågor om definition, identifiering, diagnos och bedömning och tidiga insatser, såväl som kommunikations- och sensoriska frågor över barn- och ungdomsåren. Vi kommer också att överväga implikationerna av en autismdiagnos för kärn- och utökad familj, för undervisning och lärande i skolan och hembaserade program, samt för övergångar mellan skola och hem.
Två valfria moduler kan väljas från programmet Educational Studies (MEd). Vissa moduler kräver närvaro på campus varje vecka.
Ranking
Vår utbildningsforskning har rankats på fjärde plats i Storbritannien i förhållande till forskningsintensitet, med 87 % bedömda som "internationellt utmärkt eller världsledande" (REF, 2014).
Studieavgift för programmet
Karriärmöjligheter
Utexaminerade från denna examen har funnit det fördelaktigt på sin arbetsplats när de ger kollegor råd, påverkar beslutsfattare och stöder elever och studenter med autism och deras familjer eller söker professionell marknadsföring eller diversifiering. Andra går vidare till doktorandstudier och forskning eller undervisning.
Queens doktorander skördar exceptionella fördelar. Unika initiativ, som Degree Plus och Researcher Plus, stärker vårt engagemang för anställningsbarhet, medan innovativa ledarskaps- och executive-program hjälper våra studenter att få viktiga ledarpositioner både nationellt och internationellt.