Kandidatexamen i experimentell och industriell biomedicin
Linköping University
Nyckelinformation
Campus läge
Linköping, Sverige
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
6 terminer
Takt
Heltid
Studieavgifter
SEK 532 100 / per year *
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Aug 2024
* endast till studenter utanför EU, EES och Schweiz
Introduktion
Är du intresserad av att tillämpa teori inom biomedicin i projekt från industri, sjukvård eller akademi? Att lära sig att hantera pågående projekt med kompetens inom entreprenörskap och affärsutveckling. Då kommer kandidatprogrammet i experimentell och industriell biomedicin att ge dig spännande år!
Se webbinariet - november 2019
- Start: augusti 2022
- Studieort: Linköping
- Nivå: Första cykeln
- Ansökningskod: LIU-51300 (Internationell antagningsomgång) | LIU-50307 (Nationell antagningsomgång)
LiU kommer att erbjuda det första internationella kandidatprogrammet i Sverige som kombinerar projektledningsförmåga med praktisk erfarenhet av forskningstekniker inom området biomedicin. Designad i samarbete med världsledande läkemedels- och bioteknikföretag för att säkerställa att våra akademiker har de kunskaper och färdigheter som krävs för att arbeta i framkanten av biomedicinsk forskning och innovation.
Detta kandidatprogram kommer att ge djup teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet av state-of-the-art forskningstekniker inom grundläggande biomedicinska områden; såsom cell- och molekylärbiologi, medicinsk biokemi, fysiologi och farmakologi samt nya områden inom läkemedelsupptäckt, systembiologi, bioinformatik och digital patologi. Under hela programmet kommer du även att arbeta i projektdrivna kurser för att tillämpa dina kunskaper. För att säkerställa att du kan översätta forskningsgenombrott till kliniska produkter och tjänster utbildar programmet studenter i de senaste metoderna inom projektledning, design av kliniska prövningar, bioentreprenörskap, läkemedelsreglering och medicinsk etik. Du får även möjlighet att spendera en hel termin med att forska vid LiU eller hos någon av våra industriella partners, i Sverige eller utomlands. Genom att utbilda våra studenter i teori och praktik för innovativ biomedicinsk forskning samt forskningsledning syftar vårt program till att utveckla framtidens biomedicinska forskningsledare.
Bioentreprenörskap, projektkurser
Under varje termin kommer du att vara engagerad i verkliga projekt från vården, industrin eller akademin. Genom att möta potentiella kunder med nya projekt kommer du att integrera en omfattande uppsättning personlig, interpersonell och professionell biomedicinsk kunskap med laboratoriekunskaper. Du kommer att ta projektet genom hela livscykeln av kommersialiseringsprocessen, av tjänster eller produkter, inklusive kommunikationsförmåga för att träffa andra forskare eller potentiella kunder. Vårt mål är att förbereda innovativa och entreprenöriella studenter för att utveckla framtida affärs- eller högeffektiv forskning inom det biomedicinska området.
Grad
Efter avslutad utbildning med 180 hp utdelas examensbevis efter begäran från studenten med titeln Medicinsk kandidatexamen i Medicinsk biologi.
Galleri
Programresultat
Allmänna mål
I högskolelagen (SFS 1992:1434 inklusive uppdateringar) har följande allmänna mål för utbildning på grundnivå fastställts:
- Utbildning på grundnivå bör i första hand baseras på kunskap elever får från nationella program på gymnasienivå eller motsvarande. Regeringen får dock besluta om undantag som avser konstnärlig utbildning.
Utbildning på grundnivå kommer att utveckla studenternas:
- Förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- Förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem,
- Beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det specifika utbildningsområdet ska studenterna, utöver sina kunskaper och färdigheter, utveckla förmågan att:
- Söka och utvärdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- Följ utvecklingen av området,
- Utbyta kunskap även med personer utan specialkunskaper inom området.
Examensmål
Avsedda lärandemål för kandidatexamen enligt högskolelagen (SFS 1993:100, bilaga 2- examensförordningen).
Kunskap och förståelse
För en kandidatexamen (180 hp) måste studenten:
- visa kunskap och förståelse inom utbildningens huvudområde, inklusive kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om relevanta metoder inom området, fördjupade kunskaper om specifika ämnen inom området samt förståelse för aktuella forskningsfrågor.
Färdigheter och förmågor
För en kandidatexamen (180 hp) måste studenten:
- visa förmåga att hitta, samla in, utvärdera och kritiskt tolka och diskutera relevant information om ett specifikt problem, händelser, frågor och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt utföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att presentera och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, både muntligt och skriftligt, och
- visa de färdigheter som krävs för att arbeta självständigt inom utbildningsområdet.
Bedömningsförmåga och förhållningssätt
För en kandidatexamen (180 hp) måste studenten:
- visa förmåga att göra bedömningar inom utbildningens huvudområde med hänsyn till relevanta vetenskapliga, sociala och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskaps- och kompetensutveckling
Utöver målen ovan ska studenterna efter avslutat program ha uppnått högskolans lokala mål samt programmets lokala mål.
Lokala mål för Medicin- och hälsovetenskapliga fakulteten
Studenten kommer, efter att ha avslutat programmet:
- ha förmågan att kritiskt bedöma situationer inom akademi, sjukvård och industri för att motivera och utvärdera val av åtgärder som yrkesutövare
- visa kunskap om och förståelse för de faktorer som påverkar hälsan ur ett lokalt och globalt perspektiv
- ha förmåga att utvärdera och tillämpa kunskap inom evidensbaserad medicin och kvalitetsförbättring inom vården
- kunna verka för en hållbar och hälsofrämjande utveckling av nuvarande och kommande generationer
- har erhållit interprofessionell kompetens som möjliggör att arbeta i team med andra professioner
- visa kunskap och förståelse för vikten av jämlikhet och lika möjligheter i samhället
Lokala mål för kandidatprogrammet i experimentell och industriell biomedicin
Kunskap och förståelse
Efter avslutad utbildning ska studenten kunna:
- beskriva den medicinska och vetenskapliga kunskap som krävs för att förklara mänskliga biologiska och mänskliga patofysiologiska processer ur ett molekylärt och cellulärt perspektiv.
- beskriva analytiska och diagnostiska metoder inom medicinsk biologi och grundläggande strategier för medicinsk behandling.
- visa förståelse för olika statistiska metoder och deras tillämpning inom bioinformatik, systembiologi och biomedicinsk forskning.
- beskriva den information och de analyser som krävs för att utvärdera en idé till en ny verksamhet, inom det biomedicinska området, samt visa förmåga att samla in och analysera relevant information för detta ändamål.
Färdigheter och förmågor
Efter avslutad utbildning ska studenten kunna:
- kritiskt granska relevant information om en specifik utmaning inom medicinsk biologi.
- designa och lösa teoretiska och laboratoriemässiga utmaningar och korrigera vetenskapliga och statistiska angreppssätt i nya och okända situationer under handledning.
- diskutera information, idéer, problem och lösningar inom medicinsk biologi både muntligt och skriftligt i ett multidisciplinärt förhållningssätt.
- tillämpa avancerad medicinsk-biologisk laboratoriemetodik som krävs för att arbeta självständigt inom det biomedicinska området.
- aktivt tillämpa projektledningsmodeller i projekt där biomedicinska frågor omsätts till tjänster eller produkter.
Bedömningsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad utbildning ska studenten kunna:
- reflektera över vetenskapliga och etiska aspekter av medicinsk biologi och biomedicinsk kunskaps betydelse för samhällets utveckling.
- kritiskt bedöma behov och idéer inom biomedicin ur ett socialt och kommersiellt perspektiv.
- använda ett entreprenöriellt förhållningssätt till utveckling och utvärdering av biomedicinsk vetenskap.
Läroplan
Innehåll
Programmet omfattar 180 hp. Huvudämnet för kandidatprogrammet i experimentell och industriell biomedicin är medicinsk biologi. Fördelning av ämnesinnehåll framgår av respektive kursplan. Programmet ges i en heltidsstudietakt.
Följande kurser ingår i programmet:
Termin 1 | Termin 2 | Termin 3 |
|
|
|
Termin 4 | Termin 5 | Termin 6 |
|
|
|
progression
Progression inom huvudområdet framgår av lärandemålen i kursplanen för respektive kurs på programmet samt av föreslagen kurslitteratur i resurslistorna. Programmet har projektintegrerade kurser med kontinuerlig utveckling inom projektledning inom det medicinska området. Under de tidigare delarna av programmet är det ett större fokus på att få grundläggande teoretiska och laboratoriemässiga kunskaper, medan de senare delarna av programmet i allt högre grad fokuserar på att studenterna ska kunna använda, tolka och utveckla kunskaper inom olika områden. Detta kommer att göra det möjligt för studenterna att förklara mänskliga fysiologiska och biomedicinska processer, och på en djupare nivå förstå hur biomedicinsk kunskap kan appliceras på frågor inom sjukvård, industri och akademi ur ett kommersiellt och socialt perspektiv.
Undervisning och arbetssätt
Vid Medicinska och hälsovetenskapliga fakulteten utgör studentcentrerat och problembaserat lärande grunden i undervisningen. Studenten tar ansvar för, studerar och forskar om kursernas och utbildningens aktuella innehåll. Metoderna i kursarbetet utmanar studenterna att självständigt formulera frågor för lärande, söka kunskap och i dialog med andra bedöma och värdera uppnådd kunskap. Eleverna arbetar tillsammans i grupper utifrån verklighetsbaserade situationer för att utveckla sitt eget lärande, bidra till medelevers lärande och att öva på samarbete. Lärarens roll är att stödja eleverna i detta sätt att lära sig. Programmen består av ämnesintegrerade teman, teoretiska och praktiska moduler integrerade genom hela utbildningen. Utbildningarna vid Medicinska och hälsovetenskapliga fakulteten samverkar i vissa integrationsmoduler där interprofessionellt lärande sker genom deltagande av studenter från flera professioner som lär sig med, om och av varandra. Kursmetoderna och integrationsmodulerna stimulerar och stödjer studentens utveckling av professionella och interprofessionella kompetenser samt förbereder studenten för samarbete i kommande profession.
Kandidatprogrammet i experimentell och industriell biomedicin samarbetar med den tekniska fakulteten genom hela programmet, samt med andra aktörer inom akademi, sjukvård och näringsliv genom projektintegrerade kurser. Eleverna lär sig att identifiera ett behov eller en idé där de kan tillämpa sina grundläggande biomedicinska kunskaper. Under programmets gång kan studenterna arbeta i team för att utveckla medicinska idéer till produkter eller tjänster. Studenterna är väl förberedda för att möta kundernas behov, att implementera biomedicinsk kunskap och att leda projekt med ett entreprenöriellt förhållningssätt. Studenterna är beredda att möta kraven inom projektledning och kommunikation inom sina framtida yrken inom akademi, sjukvård och industri.
Tröskelkrav
Varje termins innehåll bygger på tidigare terminer och kommer att genomföras i ordning från termin 1 till 4. För tillträde till kursuppsatsarbetet (termin 5) krävs minst 90 hp från termin 1 till 4 i kandidatexamen Program i experimentell och industriell biomedicin.
Kurser i termin 6 får genomföras före kursprovet termin 5 för de studenter som haft studieuppehåll under termin 5.
Examensarbete
För tilldelning av kandidatexamen krävs att studenten har genomfört ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng inom utbildningens huvudområde medicinsk biologi.