
Master in
Master i folkhälsa: spår i hälso -systempolicy och -hantering Royal Tropical Institute (KIT)

Introduktion
The Master of Public Health är ett årligt 12-månaders MPH-program som anordnas av KIT Royal Tropical Institute och Vrije Universiteit Amsterdam (VU). Detta spår är speciellt utformat för dem som vill arbeta i gränssnittet mellan politik och förvaltning, inom olika sammanhang inom hälso- och sjukvårdssystem.
Detta MPH -program riktar sig till dem som strävar efter ledande befattningar inom folkhälsan. Detta spår i hälso- och sjukvårdspolicy och -hantering är utformat specifikt för dem som vill arbeta i gränssnittet mellan politik och förvaltning, inom olika sammanhang inom hälsosystem.
Deltagarna kan välja mellan följande två studiespår:
- Health Systems Policy & Management -spår
- Spår för sexuell och reproduktiv hälsa
KIT har lanserat " Women Leaders in Global Health Development Initiative " och som en del av detta initiativ uppmuntrar vi starkt kvinnor att söka.
MPH organiseras av KIT Royal Tropical Institute och Vrije Universiteit Amsterdam (VU) och är ackrediterat av Nederländerna-flamländska ackrediteringsorganisationen (NVAO).

”Att studera på KIT hjälpte mig att ha ett kritiskt sinne och verkligen tänka ut ur boxen. Jag arbetar nu för National Cancer Prevention Center i Zambia. Vi har screenat nära 200 000 kvinnor i livmoderhalscancerprogrammet som aldrig har hänt tidigare i detta land. Även om incidensen och dödligheten fortfarande är hög har det funnits massiv medvetenhet om sjukdomen. Vi har också lyckats få internationellt erkännande på programmet och har utbildat människor från 11 andra afrikanska länder. Jag hade inte kunnat lyckas med allt detta utan utbildningen i folkhälsa på KIT . ”
Sharon Kapambwe från Zambia, MPH, bakgrundsläkare. Arbetar för närvarande som chef för National Cancer Prevention Center
Innehåll
Folkhälsa i en föränderlig miljö
Hälsovårdssystem i låg- och medelinkomstländer står inför ett brett spektrum av komplexa utmaningar. Dessa utmaningar inkluderar: ojämlikheterna inom hälso- och sjukvård; den dubbla bördan av smittsamma och icke-smittsamma sjukdomar; utmaningarna med den demografiska övergången som utvecklas; hälsobehovet i ömtåliga miljöer och kravet på jämlikhet.
Världarna för internationell och nationell hälsostyrning och finansiering blir också alltmer komplexa och sammanlänkade. Globalt sett finns det också större erkännande av och betoning på vikten av att arbeta i partnerskap för att tillhandahålla evidensbaserade folkhälsolösningar för att kontinuerligt förbättra kvaliteten och lyhördheten för hälsovårdstjänster. För att ta itu med dessa frågor krävs välutbildad personal som kan lösa komplexa folkhälsoproblem systematiskt med hjälp av ett partnerskap.
Kursmål
MPH/ICHD är utformat för att utveckla förmågan hos högre hälsechefer att använda ett integrerat, tvärvetenskapligt tillvägagångssätt för att hantera hälsoproblem i deras land. I alla programkomponenter uppmuntras deltagarna att jämföra med deltagare från andra länder som står inför liknande problem men med alternativa lösningar.
Efter programmet kommer du att kunna:
- Bedöm kritiskt befolkningens hälsostatus och identifiera befolkningens hälsoproblem, riskfaktorer och determinanter och bestäm hälsobehov.
- Bedöm hälsosystemens roll när det gäller grundläggande mål, funktioner, aktörer och prestanda.
- Påverka effektivt beslutsfattande och strategisk planering av insatser som syftar till att förbättra folkhälsan, med beaktande av vetenskapliga bevis, god praxis och lokalt sammanhang.
- Kreativt implementera kostnadseffektiva, kvalitetsklientcentrerade strategier och insatser.
- Övervaka och utvärdera hälsoinsatser genom att effektivt hantera mänskliga, ekonomiska och logistiska resurser i det dynamiska globala och lokala sammanhanget.
- Arbeta professionellt inom olika sektorer, olika kulturer, discipliner och institutionella nivåer, med privata och offentliga aktörer, och genom påverkansarbete, kommunikation och nätverk.
- Identifiera forskningsbehov; beställa forskning och kritiskt analysera och översätta forskningsresultat till politik och praxis.
- Inför en fattig och likvärdig strategi i alla åtgärder.
- Kontinuerligt undersöka och kritiskt självreflektera över sin egen kulturella kompetens, motivation, praktik och värderingar, anpassa dem i enlighet därmed och agera förändringsagent.
MPH/ICHD -deltagare har möjlighet att välja mellan två spår:
- MPH/ICHD -spår i Health Systems Policy & Management
- MPH/ICHD -spår i sexuell och reproduktiv hälsa
Program
Kursstartdatum:
- Läsåret 2022-2023: från 12 september 2022 till 1 september 2023
Första trimestern: Kärnmoduler för alla spår
- Introduktion
- Epidemiologi och statistik
- Inlärnings- och kommunikationskunskaper
- Sociala hälsofaktorer
- Hälsosystem och beslutsfattande
- Hälsoplanering
Introduktionen till MPH börjar med de inlärnings- och kommunikationskunskaper som kommer att behövas under hela kursen. Dessa färdigheter inkluderar internetsökningar efter hälsorelaterad information och litteratur samt presentation och skrivförmåga.
Under första trimestern introduceras eleverna för de breda kategorierna av faktorer som påverkar hälsan: kultur, livsstil, socioekonomiska, politiska och naturliga miljöer och effekterna av sjukvårdens leveranssystem. Under kursens gång betonar vi den könsbestämda karaktären hos dessa faktorer.
Deltagarna introduceras för de grundläggande begreppen och verktygen för analys och diskussion av hälsoproblem genom moduler i hälsoplanering och hantering. Dessa inkluderar hälsoekonomi och finansiering, epidemiologi och statistik. De grundläggande kunskaper och färdigheter som förvärvats eller förstärkts i den första delen av kursen kommer att tillämpas på en praktisk strategisk planeringsövning som utförs i små grupper. Mot slutet av första trimestern börjar eleverna klargöra ämnet för sin avhandling och undersöka litteraturen kring det ämnet.
Andra trimestern: Avancerade moduler för alla spår
- Kvalitativa metoder för forskning inom hälso- och sjukvårdssystem
- Mänskliga resurser för hälsa
Avancerade moduler för MPH -spåret i hälso -systempolicy och -hantering:
- Sexuell och reproduktiv hälsa inklusive HIV/AIDS
- Hälsopolitik och finansiering
- Kontrollstrategier för smittsamma och icke-smittsamma sjukdomar
Under andra trimestern undersöker kursen mer ingående; utveckling av mänskliga resurser, hälsopolitik och finansiering och reformer inom hälsosektorn. Modulen om forskning inom hälso- och sjukvårdssystem inkluderar deltagande, kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder. Det förbereder studenterna att bedöma andras forskningsförslag och att utveckla sina egna. Trimestern avslutas med moduler om sexuell och reproduktiv hälsa inklusive hiv/aids och strategier för att hantera smittsamma och icke-smittsamma sjukdomar, inklusive nödsituationer för folkhälsa samt näring. Eleverna skriver det mesta av sin avhandling i detta skede och gör en klasspresentation som leder till en debatt.
Tredje trimestern
- Besök WHO i Genève
- Avhandling
- Muntligt prov
Med vägledning från en rådgivare skriver deltagarna en avhandling om ett viktigt hälsoproblem de har varit involverade i i sitt land. Syftet är att systematiskt analysera problemet och komma med förslag på dess lösning baserat på kvalitativ och kvantitativ information och på litteraturgenomgång.
De tre senaste månaderna av kursen ägnas åt att avsluta avhandlingen med individuell handledning och besöka Världshälsoorganisationen i Genève. Veckan före de muntliga tentorna övar studenterna på att presentera sin avhandling för varandra i klassen.
Inlärningsmetoder
Kursens innehåll är praktikbaserat och orienterat så mycket som möjligt mot deltagarnas arbetssituation. Personal/studentkontakt är intensiv under hela kursen. Studenterna lär sig genom föreläsningar, diskussion, grupparbete, individuella presentationer, fallstudier, övningar, studiebesök, internetbaserade virtuella inlärningsmiljöer och "seriöst spel", självreflektion, självstudier och skriftliga uppgifter inklusive en avhandling.
De får studiematerial före varje modul. Under lektionerna delar de information om hälsofrågor i länder där de har arbetat och jämför erfarenheter. Online -arkiv används för läromedel; bärbara datorer och/eller surfplattor krävs.
Studielast
Totalt 60 EC -poäng måste samlas in för att MPH -programmet ska kunna slutföras. European Credit Transfer System (EC) underlättar överföring av kurspoäng mellan institutioner på samma akademiska nivå. 1 EC kräver 28 timmars studenttid, vilket inkluderar klasstid och fristående studier.
Examenskrav
Varje modul bedöms antingen genom en skriftlig tentamen eller hemuppgift. I slutet av programmet kommer en oberoende extern examenskommitté att bedöma avhandlingen och kandidatens muntliga tentamen.
Om helhetsbedömningen är tillfredsställande tilldelas magisterexamen i folkhälsa. Kandidater som inte uppfyller kraven för examen kan vara berättigade till ett intyg om närvaro.

Ansökan
Deltagarna
Om du är en hälso- och sjukvårdspersonal som arbetar eller förbereder dig för att arbeta, som ledande inom hälso- och sjukvårdstjänster på nationell, regional eller decentraliserad distriktsnivå, är denna kurs utformad för dig.
Antagningskriterier
Kandidatexamen eller motsvarande akademisk utbildning inom antingen medicin eller annat område relaterat till hälso- och sjukvård, såsom hälsovetenskap, ekonomi, samhällsvetenskap eller omvårdnad.
- Minst tre års relevant arbetslivserfarenhet, inklusive chefsansvar inom hälsorelaterade tjänster i ett land med låga resurser och viss erfarenhet av folkhälsa.
- Bevisad skicklighet i talat och skrivet engelska akademiskt TOEFL- eller IELTS -test. Ett minimum skriftligt TOEFL-poäng på 550, iBT TOEFL-poäng på 80, datorbaserat TOEFL-poäng på 213 eller ett IELTS akademiskt betyg på 6,0 krävs.
- Datakunnighet är viktigt när vi använder en virtuell lärplattform i vårt utbildningsprogram.
Antalet platser i detta program är begränsat. Eftersom det alltid finns fler sökande än platser i kursen, måste ett urval göras av de som uppfyller ovannämnda kriterier. Urvalskommittén tar hänsyn till ursprungsland, erfarenhet och yrkesbakgrund för att komponera en grupp med en blandning av yrkesmässig och geografisk bakgrund.
Som en del av " Women Leaders in Global Health Development Initiative " uppmuntrar vi starkt kvinnor med lämplig bakgrund att söka.
Ansökningsförfarande
För studenter som vill ansöka om Orange Knowledge Program (OKP) ska hela ansökningspaketet till KIT för läsåret 2022-2023 senast den 24 februari 2022.
OKP-ansökningsfrist: februari-mars 2022.
För andra sökande beror ansökningspaketet två månader innan kursstart (om du inte behöver visum, då ska det betalas 3 månader innan kursstart).
Ladda upp din ansökan online.
Följande dokument ska laddas upp:
- Ett motiveringsbrev på en sida
- Kopior av dina examensbevis och betygsrapporter
- En uppdaterad meritförteckning och en lista över publikationer om tillämpligt
- Bevis på engelska kunskaper (om tillämpligt)
Vad vi förväntar oss av ditt motiveringsbrev:
Ange i ditt motiveringsbrev varför du vill följa denna specifika kurs, varför du vill följa kursen i KIT Amsterdam, vad förväntar du dig att lära dig och hur du kommer att tillämpa dina nyvunna kompetenser från kursen i ditt arbete, vilken typ av fördelar kommer det att medföra för din framtida karriär etc. Beskriv ett relevant problem som du har upplevt under de senaste två åren som du skulle vilja diskutera under denna specifika kurs. Din motivation bör vara cirka ½-1 sida. Vänligen upprepa inte ditt CV igen.
KIT och VU University Amsterdam kräver alla kandidatprogram som inte har avslutat sin utbildning i Kanada, USA, Storbritannien, Irland, Nya Zeeland, Australien, Ghana, Nigeria, Kenya, Sydafrika, Zambia, Uganda, Filippinerna, Indien , Tanzania, Malawi, Botswana, Zimbabwe, Sierra Leone, Liberia , eller som inte har erhållit ett internationellt baccalaureat- eller europeiskt Baccalaureat -diplom, för att bifoga bevis på engelska språkkunskaper i form av de internationellt erkända TOEFL- eller IELTS -testerna.
Ett minimum skriftligt TOEFL-poäng på 550, iBT TOEFL-poäng på 80, datorbaserat TOEFL-poäng på 213 eller ett IELTS akademiskt betyg på 6,0 krävs. Observera att kandidaterna måste ta det akademiska testet och inte det allmänna.
Vi accepterar endast officiella TOEFL- eller IELTS -testresultat, som inte är äldre än 3 år.
För nederländska deltagare är akademisk utbildning tillräcklig.
TOEFL-iBT Special Home Edition test
På grund av den globala Covid-19-situationen KIT accepterar TOEFL-iBT Special Home Edition-testet eftersom det är samma forskningsbaserade, giltiga och pålitliga TOEFL iBT-test av akademisk engelska från ETS.
TOEFL-iBT Special Home Edition finns nu i nästan alla länder, med undantag för Iran.
Kandidater som uppfyller MPH/ICHD -behörighetskraven kommer att få ett antagningsbrev som tillåter dem till kursen förutsatt att finansiering kan ordnas. När du har säkrat ekonomiskt stöd och lämnat bevis på kunskaper i engelska får du ett definitivt antagningsbrev.
Annullering
För avbokning inom sju dagar krävs ingen avgift och 100 procent av avgiften återbetalas om den redan är betald. För avbokning av kandidat, se avbokningsavgifter.
Vanliga frågor Online applikationssystem
Har du en fråga om vårt onlineapplikationssystem? Då kan du hitta svaret i vårt FAQ -applikationssystem.