Globala perspektiv på digital hälsa
Amsterdam, Nederländerna
VARAKTIGHET
2 Weeks
SPRÅK
Engelsk
TEMPO
Heltid
ANSÖKNINGSTIDEN
15 Apr 2025*
TIDIGASTE STARTDATUM
16 Jun 2025
STUDIEAVGIFTER
EUR 1 780 / per course **
STUDIEFORMAT
Blandad
* OKP-stipendiets deadline 01/06/2023
** endast vecka 1: 750 EUR
Introduktion
Denna två veckors blandade kurs erbjuder en introduktion och översikt över digital hälsa, inklusive en stark betoning på hur digital hälsa i verkligheten fungerar i olika miljöer. Deltagarna kommer att diskutera hur digitala hälsoåtgärder kan hjälpa till att driva det tredubbla målet Universal Health Coverage and Sustainable Goal Development för fler människor till en lägre kostnad i olika miljöer i hög-, låg- och medelinkomstländer. Programmet diskuterar vilken typ av analys som bör göras för att utveckla digitala hälsointerventioner, vilka intressenter.
Denna kurs är TropEd-ackrediterad och kan följas som en fristående kurs eller som avancerad modul för Master i internationell hälsa. Den första veckan kan följas som en fristående kurs, för vilken vi erbjuder ett närvarointyg.
Denna nya kurs organiseras tillsammans med Amsterdam Health and Technology Institute (AHTI) och i samarbete med ett antal andra partners: Pharmaccess , Joep Lange Institute , Amsterdam Institute for Global Health and Development (AIGD), Smarthealth Amsterdam och Waag, Technology & Samhälle .
Innehåll
Kursens innehåll är:
- Definiera digital hälsa, principer och klassificering
- Möjligheter och begränsningar för digital hälsa i LMIC
- Undersökning av efterfrågan och genomförbarhet för digitala hälsolösningar
- Vägledning om implementering av digitala hälsoinsatser
Mål
Vecka 1:
I slutet av den första veckan kommer deltagarna att kunna:
- Förklara principer och begrepp för digital hälsa, inklusive effekten av digital hälsa på hälsobeteende och på hälsosystem.
- Diskutera digitala hälsoinsatser som sätt att hantera hälsoutmaningar i olika miljöer.
- Diskutera möjligheter och begränsningar som digitala hälsoinsatser medför samtidigt som de tillhandahåller universell hälsotäckning i länder med hög, låg och medelinkomst.
- Erkänna och ta itu med frågor om etik och datahantering relaterade till digital hälsa.
Vecka 2:
I slutet av den första veckan kommer deltagarna att kunna:
- Utveckla strategiska problemlösningsstrategier med digital hälsa för att hantera utmaningar inom hälsosektorn.
- Kombinera tekniska, analytiska och nätverksfärdigheter för att utveckla och bädda in digitala hälsoinsatser i ett systemiskt tillvägagångssätt.
- Utveckla och utvärdera potentiella digitala verktyg och strategier i olika inställningar (erkänna deras egenskaper, styrkor, svagheter och prestanda medan de implementeras).
Inlärningsmetoder
Kursen är utformad i en innovativ modell - liknande hackathons och datasprintar, ofta standardmetoden för att utveckla tekniska färdigheter. I "sprint" -metoden kan deltagaren samtidigt lära sig grundläggande begrepp förvärva och utveckla tillämpad kompetens och utveckla projekt för att hantera verkliga hälsoproblem. Vi uppmuntrar läs- och skrivkunnighet och avsätter avsevärd tid åt kursförberedelser, livehandledning, praktiska labb och interaktion med partners, handledare och föreläsningar.
Vi planerade olika aktiviteter för att utbilda teoretisk kunskap om digital hälsa och ha en överblick över praktiska färdigheter som behövs för att tänka, utveckla, implementera och utvärdera digitala hälsoinsatser. Med hjälp av det aktiva inlärningsperspektivet är den huvudsakliga kännetecknen för denna kurs "hands-on" -strategin, så att deltagaren kan tillämpa den kunskap de förvärvar i realtid under kursen. Workshopens karaktär den andra veckan är ett tillfälle att arbeta i utmanande fall med verkliga scenarier.
Vecka 1
Keynotes med fokus på kursens nyckelbegrepp; Parallella självstudier är praktiska sessioner som syftar till att introducera specifika områden inom DH eller tekniker; Labs och guidat arbete är stunder där eleverna har möjlighet att tillämpa det de har lärt sig för att lösa ett praktiskt problem.
Vecka 2
Nycklar; Parallella handledning; Laborationer och guidat arbete under den andra veckan inkluderar ett starkt fokus på att tillämpa de kunskaper och färdigheter som förvärvats under vecka 1. Deltagarna arbetar i grupper för att utveckla ett förslag till digitalt hälsointervention för att ta itu med ett verkligt problem (helst problem som deltagarna möter i sitt hem länder). En presentation hålls i slutet av den andra veckan med en översikt över projektförslaget. Ett skriftligt förslag lämnas in för granskning på fredagseftermiddagen, efter att ha övervägt återkopplingar från presentationen.
bedömning
Deltagare som vill bli examinerade och/eller få poängen måste ta kursuppgifterna enligt följande:
Vecka ett: Öppen bokprov med en kombination av flervals- och uppsatsfrågor.
Vecka två: Gruppuppdrag med fokus på utvecklingen av en digital hälsointervention (projekt). Undersökningen är uppdelad i två delar. Först levererar gruppen en presentation i slutet av den andra veckan, tillagd av en skriftlig översikt över deras projekt för digital hälsa.
Ansökan
Vi utvecklade den blandade kursen “Globala perspektiv på digital hälsa”, som syftar till hälso- och sjukvårdspersonal som är intresserade av att uppdatera sina kompetenser inom digital hälsa. Vi siktar också på proffs som vill inkludera digitala hälsokomponenter i de program/projekt som de hanterar på olika vårdnivåer (i MoH, frivilligorganisationer etc.). Slutligen förväntar vi oss också ansökningar från unga yrkesverksamma som är intresserade av att lägga till digital hälsa i sina portföljer. Vi satsar också på lärande mellan generationer, med tanke på deltagarnas breda ålders- och bakgrundsintervall.
Antagningskriterier
- Akademisk utbildning åtminstone till en kandidatexamen eller motsvarande, inom medicin, folkhälsa eller annat område relaterat till hälso- och sjukvård, såsom hälsovetenskap, miljövetenskap, ekonomi, biostatistik, samhällsvetenskap eller omvårdnad
- Två års relevant arbetslivserfarenhet, inklusive arbetslivserfarenhet i miljöer med låg och medelinkomst.
- Kunskaper i engelska i tal och skrift
- Datakunnighet demonstreras av förmågan att korrekt och oberoende ladda upp elektroniska dokument i online -applikationssystemet.
- Motivation för programmet, demonstrerat av ett motiveringsbrev som anger varför den sökande vill följa denna specifika kurs.
Ansökningsförfarande
Ansökningspaketet ska betalas två månader innan kursstart.
Ladda upp din ansökan online. Följande dokument ska laddas upp:
- Uppdaterat CV
- Ett motiveringsbrev på en sida
- Kopior av dina examensbevis och betygsrapporter
- En uppdaterad meritförteckning och en lista över publikationer om tillämpligt
Vad vi förväntar oss av ditt motiveringsbrev:
Ange i ditt motiveringsbrev varför du vill följa den här specifika kursen, varför du vill följa kursen i KIT Amsterdam, vad förväntar du dig att lära dig och hur du kommer att tillämpa dina nyvunna kompetenser från kursen i ditt arbete, vilken typ av fördelar kommer det att medföra för din framtida karriär, etc. Beskriv ett relevant problem du har upplevt under de senaste två åren som du skulle vilja diskutera under denna specifika kurs. Din motivation bör vara cirka ½-1 sida. Vänligen upprepa inte ditt CV igen.
Denna kurs kan tas på egen hand, som avancerad modul i Master in International Health (MIH) -programmet.
I sammarbete med
Galleri
Antagningar
Läroplan
Content
Innehållet i kursen är:
- Definiera digital hälsa, principer och klassificering
- Möjligheter och begränsningar för digital hälsa i LMICs
- Kartläggning av efterfrågan och genomförbarheten av digitala hälsolösningar
- Vägledning om implementering av digitala hälsoinsatser
Learning methods
Kursen är designad i en innovativ modell - liknande hackathons och datasprintar, ofta standardmetoden för att utveckla tekniska färdigheter. I "sprint"-metoden, samtidigt som deltagaren lär sig grundläggande begrepp, kan deltagaren också förvärva och utveckla tillämpade färdigheter som utvecklar projekt för att ta itu med verkliga hälsoproblem. Vi uppmuntrar enhets- och korpuskompetens och avsätter avsevärd tid till kursförberedelser, direktsända handledningar, praktiska laborationer och interaktion med partners, handledare och huvudföreläsningar.
Vi planerade olika aktiviteter för att träna teoretisk kunskap om digital hälsa och ha en överblick över praktiska färdigheter som behövs för att utforma, utveckla, implementera och utvärdera digitala hälsoinsatser. Med hjälp av det aktiva lärandeperspektivet är det huvudsakliga kännetecknet för den här kursen den "hands-on"-strategin, som gör det möjligt för deltagarna att under kursen tillämpa den kunskap de förvärvar i realtid. Den andra veckans workshopkaraktär är en möjlighet att arbeta i utmanande fall i verkliga scenarier.
Week 1
Keynotes med fokus på nyckelbegrepp i kursen; Parallella handledningar är praktiska sessioner som syftar till att introducera specifika områden av DH eller tekniker; Laborationer och guidat arbete är tillfällen där eleverna har möjlighet att tillämpa det de har lärt sig för att försöka lösa ett praktiskt problem.
Week 2
Keynotes; Parallella handledningar; Laborationer och guidat arbete under den andra veckan inkluderar ett starkt fokus på att tillämpa de kunskaper och färdigheter som förvärvats under vecka 1. Deltagarna arbetar i grupper och utvecklar ett förslag på digital hälsointervention för att lösa ett verkligt problem (helst problem som deltagarna möter i sitt hem) länder). I slutet av den andra veckan ges en presentation med en disposition av projektförslaget. Ett skriftligt förslag lämnas in för granskning på fredag eftermiddag, efter beaktande av inkomna synpunkter på presentationen.
Assessment
Deltagare som önskar examineras och/eller erhålla poängen måste ta kursuppgifterna enligt följande:
Vecka ett: Öppen bokprov med en kombination av flervalsfrågor och frågor av uppsatstyp.
Vecka två: Gruppuppgift med fokus på utveckling av en Digital Hälsointervention (projekt). Examinationen är uppdelad i två delar. Först levererar gruppen en presentation i slutet av den andra veckan, tillagd av en skriftlig översikt över deras digitala hälsointerventionsprojekt.
Programresultat
Objectives
Week 1:
I slutet av den första veckan kommer deltagarna att kunna:
- Förklara principer och begrepp för digital hälsa, inklusive effekten av digital hälsa på hälsobeteende och på hälsosystem.
- Diskutera digitala hälsointerventioner som ett sätt att hantera hälsoutmaningar i olika miljöer.
- Diskutera möjligheter och begränsningar som digitala hälsointerventioner ger samtidigt som de tillhandahåller universell hälsotäckning i hög-, låg- och medelinkomstländer.
- Erkänna och ta itu med etik och datastyrningsfrågor relaterade till digital hälsa.
Week 2:
I slutet av den första veckan kommer deltagarna att kunna:
- Utveckla strategiska problemlösningsstrategier med hjälp av digital hälsa för att möta utmaningar inom hälsosektorn.
- Kombinera tekniska, analytiska och nätverkande färdigheter för att utveckla och bädda in digitala hälsointerventioner i ett systemiskt tillvägagångssätt.
- Utveckla och utvärdera potentiella digitala verktyg och strategier i olika miljöer (erkänna deras egenskaper, styrkor, svagheter och prestanda medan de implementeras).