
PhD in
Psy.D. i klinisk och skolpsykologi James Madison University

Introduktion
JMU:s äldsta forskarutbildning, det kliniska och skolpsykologiska programmet, producerar ledande professionella psykologer som är brett utbildade i psykologins vetenskap och praktik.
Uppdraget för doktorandprogrammet för klinisk och skolpsykologi (Psy.D.) är att producera ledande professionella psykologer som är brett utbildade i vetenskapen och praktiken av psykologi, aktivt självreflekterande och optimalt förberedda för att arbeta i en mängd olika miljöer med en mångfaldig kundkrets och bevisligen engagerad i en etik av personligt ansvar, social medvetenhet och globalt engagemang.
Kombinerad-integrerad utbildning är ett innovativt koncept som slår samman de traditionella yrkesområdena klinisk, rådgivning och skolpsykologi till ett generalistiskt tillvägagångssätt som ger studenterna en bred grund att arbeta utifrån. En generalistisk inriktning öppnar för Pathways att dra från vart och ett av de tre övningsområdena på ett sätt som är komplementärt och synergistiskt. Skälen för CI-utbildning härrör från det faktum att det finns a) en enorm överlappning i grundutbildningen för de tre specialitetsområdena klinisk, rådgivning och skolpsykologi; b) det finns ett behov av att definiera de professionella psykologernas kärnkompetenser, och c) det finns nya trender för större enhet inom området.
När det gäller utbildningsmålen arbetar vi för att utexaminera psykologer för att fungera som allmänläkare, primärvårdare och hälso- och sjukvårdspsykologer som kan:
- Förstå och integrera bidrag och perspektiv från tre stora områden av tillämpad verksamhet inom vårt större område (dvs klinisk, rådgivning och skolpsykologi);
- Utveckla konceptualiseringar av mänskligt beteende som integrerar biologiska, psykologiska och sociala dimensioner av analys;
- Integrera olika teoretiska perspektiv till en sammanhängande helhet; och
- Arbeta effektivt i ett tvärprofessionellt sammanhang.
Ett begränsat antal heltidsstuderande antas varje år. Alla studenter får heltidsundervisning eller assistenttjänst som inkluderar undervisning.
Doktorandprogrammet för klinisk och skolpsykologi (Psy.D.) uppvisar ett starkt engagemang för mångfald genom:
- En obligatorisk kurs specifik för mångkulturella frågor
- Mångkulturella/genusfrågor som behandlas i kurserna genom hela läroplanen
- Praktiska erfarenheter med kunder från olika kulturer och bakgrunder
- Fakultet med intressen för internationella frågor
Galleri
Antagningar
Stipendier och finansiering
Läroplan
Studenter i detta doktorandprogram får en doktorsexamen i psykologi (Psy.D.). En individualiserad doktorandstudieplan utvecklas för varje student bestående av kurser i psykologiska grunder samt kurser och fälterfarenheter i den obligatoriska läroplanen. Akademiska framsteg övervakas under hela programmet och feedback ges till varje student med jämna mellanrum.
Tidigare doktorandkurser kan accepteras för att uppfylla de psykologiska stiftelsernas kurser. Minst 59 högskolepoäng av doktorandkurser måste dock tas vid JMU. Alla studenter måste genomföra en 12-månaders praktik och en vetenskaplig avhandling. Praktikplatser måste godkännas av American Psychological Association eller uppfylla de standarder som anges av APA. Dessutom kommer studenter som slutför doktorsavhandlingen att behöva betala en extra avgift (cirka $55,00) för elektronisk presentation av sin forskning.
Utöver de grundkurser som anges i programhandboken är följande obligatoriska kurser som ska läsas vid JMU; eventuella undantag från denna läroplan måste godkännas av kärnfakulteten.
Obligatoriska kurser
- PSYC 668. Par- och familjesystem
- PSYC 826. Avancerat seminarium i utvecklingspsykopatologi
- PSYC 852. Ledarskap, konsultation och handledning
- PSYC 864. Processer för psykoterapi
- PSYC 865. Integrativ psykoterapi under hela livslängden
- PSYC 867. Avancerad diagnos, intervention och behandlingsplanering
- PSYC 878. Doktorsexamen
- Ytterligare en kurs i kliniskt innehåll i bedömning eller intervention
- PSYC 825. Doktorandseminarium i professionell psykologi
- PSYC 881. Frågor och tekniker inom forskning och utvärdering
- PSYC 895. Doktorsexamen i högskolepedagogik
- PSYC 900. Doktorsavhandling