Program för läkare
European University
Nyckelinformation
Campus läge
Tbilisi, Georgien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
6 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
USD 5 000 / per year
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Aug 2024
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Syftet med programmet är att höja en läkare i enlighet med moderna internationella standarder, som kommer att kunna tillämpa principer för bevisbaserad medicin i praktiken, använda relevanta principer för etik, forskning och kommunikation i praktiken; och kunna etablera sig och fortsätta utvecklingen inom ständigt föränderliga yrkesmiljöer.
Simuleringscenter grundades 2018 vid fakulteten, som är välutrustad med modern medicinsk teknik, skyltdockor, simulatorer och studenter kan öva på att få kliniska färdigheter i en simulerad klinisk miljö. År 2020 implementerades kroppsinteraktion i de kliniska ämnena. Det är en virtuell patientsimulator som kan användas inom medicinsk utbildning för undervisnings- och bedömningsändamål. Kroppsinteraktion täcker olika kliniska riktningar som neurologi, kardiologi, obstetrik, barn, infektionssjukdomar etc. och genom att granska olika fall och interagera med virtuella patienter.
Antagningar
Läroplan
Undergraduate MD Curriculum är delvis integrerad, systembaserad, med både horisontellt och vertikalt integrerade discipliner.
Spiralmodellen innebär att man granskar grundläggande ämnen under seniora studier på djupet och i nära korrelation med kliniska ämnen.
MD-programmet består av 4 faser:
Fas I – Människokroppens struktur och funktion (I-II år)
Grundfasen täcker grundläggande begrepp om människokroppens struktur och funktion, de biomedicinska vetenskapernas huvudbegrepp. Under de två första studieåren kommer studenterna att börja lära sig med en introduktion till människokroppens struktur, gen, cell och vävnad, vetenskapligt resonemang, kliniska och professionella färdigheter (kommunikations- och procedurförmåga, medicinsk etik), medicin och samhälle. Dessa integrerade moduler kommer att undervisas med hjälp av olika undervisnings- och lärandemetoder och aktiviteter (interaktiva föreläsningar, rollspel, praktiskt arbete, arbete i simuleringslabb, etc). Studenter lär sig viktiga praktiska färdigheter (intervjua patienter) i kliniska miljöer. Simulering engagerar eleverna i upplevelsebaserat lärande; studenter använder virtuell dissektion för att undersöka regional anatomi av kliniska fall och hantera scenarier för högtrohetsdocka fall relaterade till den regionala anatomin. PBL-pass (problembaserat lärande) ges som longitudinella kurser för andraårsstudenter.
Fas II – Mekanismer för hälsa och sjukdom (III år)
Under andra fasen (prekliniskt år) läggs huvudvikten på introduktion till klinisk medicin (fysisk diagnostik och kliniska färdigheter), grundläggande patologi och farmakologi. Denna fas fokuserar på de vanligaste symtomen och tecknen på sjukdomar som bäst illustrerar grundläggande principer. Eleverna börjar bemästra fysisk diagnos. Detta års studenter tränas i diagnostiskt tänkande genom fallbaserade diskussioner relaterade till olika ämnen inom medicin, integrera sina kunskaper och förbereda sig för att förstå kliniska ämnen nästa år. I den longitudinella modulen Professionell utveckling är de engagerade i klinisk problemlösning med hjälp av olika kliniska scenarier (kurs i klinisk resonemang) med betoning på genomtänkt analys och syntes av information och dess kliniska tillämpning.
Fas III - Core Clinical Clerkships (IV-V år)
Under årskurs 4 och 5 lär sig studenterna kliniska huvudämnen (kliniska rotationer) - Internmedicin (systembaserat), Kirurgi, Obstetrik och gynekologi, Akutmedicin, Barnmedicin, Psykiatri, Radiologi, ÖNH etc. Parallellt är de kontinuerligt utbildade kliniska och professionella färdigheter som omfattar professionellt beteende i laboratorier för kliniska färdigheter och kliniska miljöer. Dessa moduler lärs ut i kliniska miljöer (ambulatoriska miljöer och på sjukhus). I slutet av varje tjänstemannatjänst klarar studenterna det integrerade provet (OSSE).
Fas IV – Avancerade kliniska assistenttjänster (VI år)
År 6 (examen) - under examensåret har studenterna kliniska anknytningar som behärskar och skaffar sig nödvändig kompetens inom internmedicin, kirurgi, obstetrik/gynekologi, infektionssjukdomar, familjemedicin, oftalmologi, geriatrik, pediatrik och akutmedicin. Enligt integrationsprinciper och spiralläroplanskrav återbesöker de grundläggande ämnen (klinisk farmakologi och medicinsk genetik). Studenter arbetar i små grupper och tilldelas en mängd olika kliniska aktiviteter i olika slutenvårds- och öppenvårdsmiljöer inriktade på att förbereda examensstudenter för deras framtida specialisering inom residency. I slutet av året klarar studenterna det slutliga integrerade provet (OSSE).
MD-programmet obligatoriska poäng – 332 hp
MD-programmet valbara poäng - 28 ECTS (14 ECTS – valbara kurser av ett större ämnesområde, 14 ECTS - Valbara/fria kurser)
Valbara kurser inom huvudområdet: Smärtbehandling, medicinsk behandling, laboratoriemedicin, klinisk nutrition, allergimedicin, klinisk psykologi, precisionsmedicin, klinisk teknologi, sexuell medicin, narkologi.
Programresultat
Generiska kompetenser
Kunskap och förståelse
Kandidaterna kommer att kunna:
- Visa omfattande kunskap om de fältspecifika ämnen, teoretiska principer och forskningsmetodik som används inom medicinen;
- Kritiskt närma sig ny information;
- Analysera och integrera olika information och dra relevanta slutsatser som ligger till grund för vidare självutveckling.
Kompetens
Utexaminerade kommer att ha följande färdigheter:
- Förmåga att lösa komplexa problem i ett multidisciplinärt team med hjälp av den senaste informationen;
- Utföra forskning med hjälp av lämplig och uppdaterad metodik;
- Användning av insamlad information i hans/hennes yrkesverksamhet;
- Tidshanteringsförmåga - effektivt planera resurserna relaterade till förväntade aktiviteter och att ansvara för utfört arbete;
- Använd hela spektrumet av utbildnings- och informationsresurser;
- Delta i möten och kommunicera egna åsikter muntligt och skriftligt;
- Att följa de etiska och juridiska principerna inom medicinkontexten, kunna skydda patientens rättigheter;
- Föra förhandlingar inom ett professionellt sammanhang och delta i konfliktlösning med vilken person som helst, oavsett social, kulturell, religiös eller etnisk bakgrund;
- Kommunikation med kollegor och patienter enligt principerna om rättvisa, sociala och demokratiska värderingar.
Ansvar och självständighet
Kandidaterna kommer att kunna:
- Anpassa sig till att arbeta i ett team;
- Planera effektivt resurserna relaterade till förväntade aktiviteter;
- Vara ansvarig för utfört arbete;
- Förstå nödvändigheten av att hålla sig uppdaterad med självinlärning;
- Leda ett team samt professionell underordning/anpassning och utnyttjande av ny kunskap.
Fältspecifika kompetenser
- Fältkunskap;
- Konsultation av patienter;
- Bedöma kliniska presentationer, beställa undersökningar, ställa differentialdiagnoser och förhandla fram en förvaltningsplan;
- Ge första hjälpen i akuta medicinska situationer;
- Läkemedelsrecept;
- Utföra praktiska procedurer;
- Kommunicera effektivt i ett medicinskt sammanhang;
- Användningen av etiska och juridiska principer i medicinsk praxis;
- Utvärdering av psykologiska och sociala aspekter avseende patienternas sjukdom;
- Användning av kunskap, färdigheter och principer baserade på evidensbaserad medicin;
- Använd informations- och informationsteknik effektivt i ett medicinskt sammanhang;
- Förmåga att tillämpa vetenskapliga principer, metoder och kunskap på medicinsk praxis och forskning;
- Genomförande av hälsofrämjande evenemang, engagemang i offentliga hälsovårdsfrågor, effektiv prestation inom hälso- och sjukvården;
- Professionalism.
Karriärmöjligheter
Enligt Georgiens nuvarande lagstiftning får en examen från en cykel MD-program inte driva den oberoende medicinska praktiken, hon/han kan bli anställd som yngre läkare, vilket innebär att utföra en läkares uppgifter enligt instruktionerna och under överinseende av en oberoende läkare (The Law of Georgia on Medical Practice, artikel 5).
En akademiker som innehar en högre medicinsk institution har rätt att:
- Slutföra ett forskarutbildningsprogram (uppehållstillstånd) för att förvärva rätten att utföra en oberoende medicinsk praxis efter att ha klarat en statlig certifieringsundersökning;
- Utföra forskning (Master, Ph.D.) och undervisningsverksamhet inom de teoretiska områdena medicin, eller andra områden inom hälso- och sjukvård som inte innebär en oberoende medicinsk praxis (The Law of Georgia on Medical Activity, Artikel 17).