
Kandidat in
Kandidat i talpatologi Edith Cowan University

Introduktion
Ger eleverna de färdigheter som krävs för att bedöma, planera och behandla människor med kommunikations- och svällande störningar i en rad olika sammanhang.
Kursen är nära anpassad till områden som talvetenskap, psykologi, audiologi, utbildning, lingvistik och allierad sjukvård.
Studenter med ett viktat genomsnittligt betyg (WAM) på 70 procent eller högre efter det tredje studieåret kan uppmanas att genomföra ett utbildningsprogram inom det fjärde året. Dessa studenter kommer att övergå till Bachelor of Speech Patology Honours för fjärde och sista året.
Kursansökan
Akademiska antagningskrav (Band 4)
Alla sökande måste uppfylla de akademiska behörighetskraven för denna kurs. Den vägledande eller garanterade ATAR är som publicerad (i förekommande fall) eller akademiska antagningskrav kan vara uppfyllda genom att ett av följande genomförts:
- AQF-examen eller motsvarande;
- Framgångsrikt genomförd 0,5 EFTSL studier på kandidatexamen eller högre hos en australisk leverantör av högre utbildning (eller motsvarande);
- Speciellt tertiär antagningstest; *
- Universitetsförberedelsekurs; *
- Naturligt universitetsorienteringskurs; eller*
- Aboriginal Student Intake Test. *
* Mer information finns på inläggssidan för studiekursen.
För internationella studenter inkluderar kraven dina gymnasieskolresultat.
Engelska språkkrav (Band 5)
Internationella studenter är skyldiga att tillhandahålla ett engelskspråk som godkänts av ECU med en poäng som motsvarar en IELTS Academic totala lägsta poäng på 7,5 (inget individuellt band mindre än 7,0). Internationellt skolade sökande kan också vara skyldiga att uppfylla detta krav.
Minimikrav på engelska för denna kurs kan också vara nöjda med något av följande:
- År 12 Engelska ATAR / engelsk litteratur ATAR klass C eller bättre eller motsvarande;
- Speciellt tertiär antagningstest; *
- Framgångsrikt genomförd 1,0 EFTSL-studier på kandidatexamen eller högre i Storbritannien, Irland, USA, NZ eller Kanada;
- Universitetsförberedelsekurs;
- Naturligt universitetsorienteringskurs; *
- Aboriginal Student Intake Test; *
- AQF-examensbevis, avancerat examensbevis eller associerad examen; eller
- Framgångsrik 0,375 EFTSL-studier på kandidatexamen eller högre hos en australisk leverantör av högre utbildning (eller motsvarande).
Ansökningar om denna kurs accepteras inte via ECU: s erfarenhetsbaserade bidragsplan.

kursinnehåll
Semestertillgänglighet
Semester 1: Studera heltid på Joondalup
Kursstruktur
År 1 - Semester 1
Enhetskod | Enhetens titel | Kreditpoäng |
SPE1100 | Evidensbaserad praxis inom talpatologi | 15 |
PSY1101 | Introduktion till Psykologi | 15 |
SPE1102 | Språk över hela livslängden | 15 |
MHS1101 | Anatomi och fysiologi 1 | 15 |
År 1 - Semester 2
Enhetskod | Enhetens titel | Kreditpoäng |
MAT1114 | Inledande statistik | 15 |
SPE1101 | Professionella standarder och kompetenser | 15 |
SPE1103 | Språkmodeller och analytiska ramverk | 15 |
MHS1102 | Anatomi och fysiologi 2 | 15 |
År 2 - Semester 1
Enhetskod | Enhetens titel | Kreditpoäng |
HST2122 | Hälsoforskningsmetodik | 15 |
SPE2104 | Analys av sensorimotorsystem | 15 |
SPE2210 | Effekter av kommunikation och svällande störningar | 15 |
PSY1115 | Motologi och känslor | 15 |
År 2 - Semester 2
Enhetskod | Enhetens titel | Kreditpoäng |
SPE2103 | Analys av tal och språk | 15 |
SPE2205 | Bedömning av talpatologi: Standardtester | 15 |
IAS3110 | Ursprungliga australier, kulturell kompetens och talpatologi | 15 |
SPE2106 | Behandlingsprinciper | 15 |
Obs: SPE2103 ska fyllas i samtidigt med SPE2205. Om enheterna utförs i olika semestrar bör SPE2103 vara färdig innan du registrerar dig i SPE2205.
År 3 - Semester 1
Enhetskod | Enhetens titel | Kreditpoäng |
SPE3128 | Neurogent språk och kognitiva kommunikationsstörningar | 15 |
SPE3106 | Hantering av tal- och språkstörningar | 15 |
SPE3107 | Clinical Practicum 1 | 15 |
SPE3112 | Språkskillnad: Implikationer för klinisk praxis | 15 |
Obs: SPE3128 och SPE3106 ska fyllas i samtidigt med SPE3107. Om enheter genomförs i olika semestrar bör SPE3128 och / eller SPE3106 vara färdig innan du registrerar dig i SPE3107.
År 3 - Semester 2
Enhetskod | Enhetens titel | Kreditpoäng |
SPE3105 | Hantering av sensormotoriska störningar | 15 |
SPE3125 | Bedömning och hantering av svällande störningar | 15 |
SPE3108 | Clinical Practicum 2 | 15 |
SPE3110 | Professionella frågor inom talpatologi | 15 |
År 4 - Semester 1
Enhetskod | Enhetens titel | Kreditpoäng |
SPE4244 | Handikapp och kommunikation | 15 |
SPE4110 | Clinical Practicum 3 | 30 |
SPE4155 | Evidensbaserat beslutsfattande inom talpatologi | 15 |
År 4 - Semester 2
Enhetskod | Enhetens titel | Kreditpoäng |
SPE4200 | Innovation och talpatologi | 15 |
SPE4111 | Clinical Practicum 4 | 30 |
SPE4109 | Professionella färdigheter inom talpatologi: förberedelse på arbetsplatsen | 15 |
Kursutbyte
- Tillämpa bred kunskap och teori inom en rad talpatologiska sammanhang.
- Kommunicera kunskap och idéer tydligt, sammanhängande och med självständighet.
- Demonstrera en global syn med respekt för kulturell mångfald, inklusive utveckling av kapacitet för att leverera kulturellt säkra tjänster för individer, familjer och samhällen i Aboriginal och Torres Strait Islander.
- Visa autonomi, ansvarighet och självmedvetenhet för eget lärande.
- Tänk kreativt för att förutse utmaningar och generera lösningar i komplexa talpatologiska sammanhang.
- Tänk kritiskt för att analysera, tolka och konceptualisera komplex kommunikations- och sväljningsförhållanden.
- Använd digital teknik för att få tillgång till och utvärdera information och för att förbättra pratpatologipraxis.
- Arbeta tillsammans för att initiera sociala, hållbara och etiska metoder för att uppnå positiva klientresultat.
Professionell erkännande
Ackrediterad av: Speech Pathology Australia (SPA)
Karriärmöjligheter
Möjliga framtida jobbtitlar
Talpedagog.
Antagningar
Läroplan
kursinnehåll
Tillgänglighet för termin
Termin 1: Studerar på heltid på Joondalup
Kursens struktur
År 1 - termin 1
Enhetskod | Enhetens titel | Kreditpoäng |
SPE1100 | Evidensbaserad praxis i logopedi | 15 |
PSY1101 | Introduktion till Psykologi | 15 |
SPE1102 | Språk genom hela livet | 15 |
MHS1101 | Anatomi och fysiologi 1 | 15 |
År 1 - termin 2
Enhetskod | Enhetens titel | Kreditpoäng |
MAT1114 | Inledande statistik | 15 |
SPE1101 | Professionella standarder och kompetenser | 15 |
SPE1103 | Språkmodeller och analytiska ramverk | 15 |
MHS1102 | Anatomi och fysiologi 2 | 15 |
År 2 - termin 1
Enhetskod | Enhetens titel | Kreditpoäng |
HST2122 | Hälsoforskningsmetodik | 15 |
SPE2104 | Analys av sensorimotoriska system | 15 |
SPE2210 | Inverkan av kommunikation och sväljningsstörningar | 15 |
PSY1115 | Psykologi av motivation och känslor | 15 |
År 2 - termin 2
Enhetskod | Enhetens titel | Kreditpoäng |
SPE2103 | Analys av tal och språk | 15 |
SPE2205 | Logopedisbedömning: Standardtest | 15 |
IAS3110 | Ursprungsbefolkning i Australien, kulturell kompetens och logopedi | 15 |
SPE2106 | Behandlingsprinciper | 15 |
Obs: SPE2103 ska fyllas i samtidigt med SPE2205. Om enheterna genomförs på olika terminer bör SPE2103 vara genomfört innan du registrerar dig i SPE2205.
År 3 - termin 1
Enhetskod | Enhetens titel | Kreditpoäng |
SPE3128 | Neurogena språk- och kognitiva kommunikationsstörningar | 15 |
SPE3106 | Hantering av tal- och språkstörningar | 15 |
SPE3107 | Klinisk praktik 1 | 15 |
SPE3112 | Språkskillnad: Implikationer för klinisk praxis | 15 |
Obs: SPE3128 och SPE3106 ska fyllas i samtidigt med SPE3107. Om enheter genomförs under olika terminer, bör SPE3128 och/eller SPE3106 slutföras innan du registrerar dig i SPE3107.
År 3 - termin 2
Enhetskod | Enhetens titel | Kreditpoäng |
SPE3105 | Hantering av sensorimotoriska störningar | 15 |
SPE3125 | Bedömning och hantering av sväljstörningar | 15 |
SPE3108 | Klinisk praktik 2 | 15 |
SPE3110 | Professionella frågor inom logopedi | 15 |
År 4 - termin 1
Enhetskod | Enhetens titel | Kreditpoäng |
SPE4244 | Funktionshinder och kommunikation | 15 |
SPE4110 | Klinisk praktik 3 | 30 |
SPE4155 | Evidensbaserat beslutsfattande inom logopedologi | 15 |
År 4 - termin 2
Enhetskod | Enhetens titel | Kreditpoäng |
SPE4200 | Innovation och logopedi | 15 |
SPE4111 | Klinisk praktik 4 | 30 |
SPE4109 | Professionella färdigheter i logopedi: Arbetsplatsförberedelser | 15 |
Programresultat
Kursens lärandemål
- Tillämpa bred disciplinkunskap och teori på en rad olika logopedologiska sammanhang.
- Kommunicera kunskap och idéer tydligt, sammanhängande och med självständighet.
- Demonstrera ett globalt perspektiv med respekt för kulturell mångfald, inklusive utveckling av kapacitet för att leverera kulturellt säkra tjänster för individer, familjer och samhällen från aboriginerna och Torres Strait Islander.
- Visa självständighet, ansvarighet och självmedvetenhet för eget lärande.
- Tänk kreativt för att förutse utmaningar och generera lösningar i komplexa logopedologiska sammanhang.
- Tänk kritiskt för att analysera, tolka och konceptualisera komplex kommunikation och sväljningsförhållanden.
- Använd digital teknik för att få tillgång till och utvärdera information och för att förbättra praxis för logopedi.
- Arbeta tillsammans för att initiera sociala, hållbara och etiska metoder för att uppnå positiva klientresultat.
Karriärmöjligheter
Karriärmöjligheter
Möjliga framtida befattningar
Talpedagog.