Keystone logo
Charles University Faculty of Education

Charles University Faculty of Education

Charles University Faculty of Education

Introduktion

Utbildningsfakulteten är en av sjutton fakulteter som är associerade under paraplyet vid Karlsuniversitetet i Prag. Dess främsta mål är att utbilda lärare och annan pedagogisk personal för alla typer av skolor och skolsystem, på olika nivåer av studier (kandidater och magister) och former. Medan fem andra fakulteter inom Charles University också är officiellt kvalificerade för att utbilda lärare, är det som gör Utbildningsfakulteten unikt det spanska och komplexa utbildningsfokuset. Fakulteten tillhandahåller lärarutbildning på universitetsnivå inom och inom tjänstefältet inom följande områden: Humaniora, samhällsvetenskap, konstutbildning, idrottsutbildning, matematik och naturvetenskap.

Fakulteten utbildar för närvarande cirka 4200 studenter i både BA- och MA -utbildningsprogram, plus nästan 10 000 studenter som undervisas inom ett stort antal kombinerade former av studieprogram, främst som en del av professionell lärarutveckling.

Fakulteten är också öppen för undervisande utländska studenter som kan anmäla sig till program som lärs på engelska. Fakulteten deltar i det internationella Erasmus Mundus-programmet som syftar till att underlätta student- och lärarflykt.

BA- och MA -utbildningsprogram

År 2006 antog fakulteten ECTS -kreditsystemet som är erkänt i alla EU -länder och därigenom möjliggör enklare studentmobilitet inom EU.

Studenten vid pedagogiska fakulteten studerar vanligtvis en kombination av två ämnen.

Kandidatexamen

Det treåriga BA-programmet syftar till att ge studenterna väsentlig kunskap i de två valda ämnena, men det utgör inte en lärarexamen-BA-kandidaterna är inte officiellt behöriga att undervisa. Det är därför strukturen för obligatoriska och valbara kurser som erbjuds inom programmet är skräddarsydd på ett sätt som bygger upp yrkeskompetensen inom de valda ämnena snarare än elevernas utbildningskunskaper och undervisningskompetenser. BA -kursplanen innehåller därför endast ett fåtal kurser i pedagogiska och psykologiska discipliner. Kursplanen innehåller emellertid också en obligatorisk motiverande undervisningspraxis som ska hjälpa studenterna att avgöra om de vill fortsätta i den uppföljande MA-studien för att få en lärarexamen.

Masterprogram

Kandidaterna från det tvååriga uppföljningsprogrammet för MA kommer att ha förvärvat betydande expertis inom det yrkesområde som omfattas av de två huvudämnena som de väljer och utöver detta kommer de också att ha utvecklat sina pedagogiska, psykologiska och didaktiska kompetenser, avgörande för alla läraryrken. Bortsett från obligatoriska och valbara kurser som syftar till att stärka studenternas yrkeskunskap, innehåller MA-kursplanen också specifikt skräddarsydda didaktiska kurser och en fullfjädrad elevundervisning, som alla är integrerade i ett organiskt och sammankopplat system. Kandidaten från den uppföljande MA-studien är fullt kvalificerad att undervisa på högre grundskolor och gymnasieskolor.

Historia

Utbildningsfakulteten vid Karlsuniversitetet i Prag grundades i november 1946, baserat på ett av de första presidentdekret som skulle antas efter återupprättandet av den självständiga staten Tjeckoslovakien, och även på den nyligen antagna lagen som försökte upprätta utbildningsfakulteter vid alla dagens universitet. Detta var kulmen på bestående ansträngningar för att säkerställa omfattande universitetsutbildning för lärare på alla nivåer, både primära och sekundära. Utbildningsfakulteten vid Karlsuniversitetet öppnades officiellt den 15 november 1946 i Rudolfinum i Prag (Konstnärernas hus), och den festliga lanseringen deltog av den tjeckiska presidenten, Dr Edvard Beneš.

Men 1953 års skolreform lyckades avveckla alla tjeckiska utbildningsfakulteter. Den nyetablerade institutionen för utbildning av lärare i allmänna ämnen kallades The Pedagogical University - The Higher School of Pedagogy.

Ännu en reform av det tjeckiska utbildningssystemet (genomfördes 1959) födde pedagogiska institut i Prag och Brandýs nad Labem som var utformade för att utbilda grundlärare, medan framtida gymnasielärare skulle studera sina kärnämnen vid olika universitetsfakulteter, som hade varit fallet före 1946. De tjeckiska utbildningsfakulteterna återupprättades inte förrän 1964. Det är värt att nämna att gymnasielärare i konst, musik och fysisk utbildning initialt utbildades vid andra respektive Charles University-fakulteter samtidigt som de deltog i några pedagogiska och psykologiska kurser vid pedagogiska fakulteten.

I mitten av 1970-talet förenades och slogs samman utbildningsnätverk för grundskole- och gymnasielärare och förlängningen av respektive studietid upp till 5 år. Det var ganska olyckliga tider, eftersom många avdelningar demonterades eller fogades till olika andra universitetsfakulteter.

Under de 50 år av fakultetens existens har ett antal anmärkningsvärda experter inom olika områden undervisat i dess led, såsom Cyril Bouda, V. Hrabal, J. Charvát, Otakar Chlup, L. Kopeckij, J. Plavec, V. Tardy och F. Vodička, för att bara nämna några.

Platser

  • Pedagogická fakulta UK v Praze Street: Magdalény Rettigové 4 , 116 39, Prague

Frågor