
Kandidat in
Integrerad magisterexamen i medicin
Católica Medical School

Nyckelinformation
Campus läge
Rio de Mouro, Portugal
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
6 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 1 660 / per month *
Ansökningstiden
01 Jun 2023
Tidigaste startdatum
01 Sep 2023
* 2 150 €/månad för internationella studenter. Ytterligare avgifter tillkommer
Stipendier
Introduktion
UCP Medicine-kursen är en integrerad magisterexamen som varar i sex akademiska år. Den har en mycket innovativ läroplan, ett resultat av samarbete med Medicinska fakulteten vid University of Maastricht, en institution med stor internationell prestige. Den har också ett partnerskap för den kliniska komponenten med Luz Saúde Group, en av de största privata hälsogrupperna i Portugal. Kursen stöds av modern pedagogik, med en stark teknisk bas, och syftar till att garantera humaniseringen av läkarkåren.
Medicinkursen kommer att använda studentcentrerade undervisningsmetoder som främjar inlärningsautonomi, större retention och kunskapsdjup, med bevisade kliniska färdigheter. Kursen är anpassad till Maastricht Universitys undervisnings- och utvärderingsmodell kommer att ha utbildning på bästa internationella nivå, med topplärare, och kommer att undervisas på engelska, med den kliniska komponenten på portugisiska. Kursen ger tillgång till internationell utbildningsmobilitet med andra ledande medicinska skolor.
Integrated Master in Medicine undervisas av Católica Medical School , en akademisk enhet vid Universidade Católica Portuguesa, och kommer att äga rum på Sintra Campus vid UCP, bredvid Tagus Parque, i en modern byggnad utrustad med exceptionella studieförhållanden och tekniska resurser . Denna byggnad har ett stort område tillägnat forskning och kommer att ha ett modernt bibliotek. För att stödja alla som studerar och arbetar kommer det att finnas en bar, en matsal och färdtjänst.
Det dominerande vetenskapliga området i studiecykeln är medicin med klassificeringen CNAEF 721 - det första grundområdet, enligt förordning nr 256/2005, av den 16 mars.
Högre utbildning i medicin är reglerad på europeisk nivå, i syfte att erkänna respektive yrkeskvalifikationer bland medlemsstaterna.
Den integrerade magisterexamen i medicin drar nytta av ett partnerskap med Grupo Luz Saúde och det nära samarbetet med Maastricht University, Administração Regional de Saúde de Lisboa e Vale do Tejo, IP, Hospital Beatriz Ângelo och União das Misericórdias Portuguesas.
Examen undervisas i Católica Medical School , på Sintra Campus, på Hospital da Luz i Lissabon och andra vårdenheter och anläggningar i Grupo Luz Saúde, och hälsocenter och anläggningar i Administração Regional de Saúde de Lisboa e Vale do Tejo, IP , Hospital Beatriz Ângelo och sjukvårdsenheterna i União das Misericórdias Portuguesas.
Särskiljande funktioner
Católica Integrated Master in Medicine presenterar differentierande egenskaper som gör den unik och innovativ, bland annat:
- Främjande av spetskompetens inom medicinsk utbildning, genom en läroplan med en pedagogisk metodik baserad på problemlösning. Denna metod, internationellt validerad i prestigefyllda universitetscentra, har bevisat sin framgång och är föremål för ständig kvalitetsövervakning av den enhet som ansvarar för dess initiala utveckling - Maastricht University - och av en struktur som skapats speciellt för detta ändamål vid Católica Medical School (centret för medicinsk utbildning), med periodiska utvärderingsrapporter av undervisning-lärande-utvärderingsprocessen, som ska diskuteras internt och externt med de viktigaste intressenterna;
- Främjande av forskning med en kultur av öppenhet mot världen, odling av kunskapens transversalitet baserad på UCP:s kristna humanistiska principer;
- En kultur av närhet till och centralitet hos personen, i olika aspekter: undervisning; forskning; samhällsorientering;
- Öppnande av medicinsk utbildning för internationella studenter, som i andra akademiska enheter vid Católica.
Dessa särskiljande egenskaper hos den integrerade magisterexamen i medicin kommer att göra det möjligt att främja medicinsk utbildning baserad på både klinisk kompetens och forskningskapacitet, särskilt inom översättningsforskning - av inverkan och tillämpning i hälsopraxis och policyer. Detta är endast möjligt genom undervisning-lärande-utvärderingsmetodologin i denna kurs, associerad med målet att utveckla reflexivt och kritiskt tänkande i vetenskaplig träning, väsentligt för utövandet, i excellens, av klinisk praktik.
Baserat på mer än 50 års erfarenhet från Maastricht University, försöker denna integrerade magisterexamen i medicin svara på behoven hos medicinutövningen under 2000-talet, genom användning av olika och innovativa pedagogiska strategier och metoder som översätts till en unik läroplansstruktur som främjar, nämligen:
- Läroplansenheter som omfattar olika vetenskapliga områden;
- Olika metodiska egenskaper (inklusive problembaserat lärande – PBL) metodiken;
- Användning av olika träningstekniker, med hjälp av ett simuleringscenter för spetskompetens, såsom simulering av kontakt med patienter. I detta simuleringscenter planeras kontinuerlig utbildning i en serie medicinska procedurer, inklusive inte bara kommunikationsaspekter utan även klinisk utvärdering;
- Betoning på undervisning och praktik av reflektion genom hela kursen genom specifika pedagogiska strategier för diagnos (personlig portfolio, framstegsundersökningar, konsultation och reflektion genom simulering av kontakt med modellpatienter/skådespelare, etc.);
- Ett förhållande mellan studenter och lärare på två studenter per läkare är verkligen exceptionellt inom ett område där det nationella genomsnittet är 7,53;
- Utbildning i medicinsk forskning, med tonvikt på kliniska områden och translationell forskning.
Andra utmärkande egenskaper hos denna integrerade master i medicin är:
- När det gäller undervisning, skapandet av en nära relation mellan professorer och studenter, genom ett mentorprogram;
- När det gäller läroplanen, införandet av forskning i studieplanen för Integrated Master in Medicine, genom skapandet av en 6:e års läroplansenhet, med genomförande av en praktikplats i vetenskaplig forskning.
- Tonvikten på obligatorisk utbildning för alla professorer i de använda undervisningsmetoderna, med utgångspunkt i erfarenheterna från Institutet för medicinsk utbildning vid Maastricht University.
Galleri
Läroplan
Slutförandet av den integrerade magisterexamen i medicin kräver slutförandet av 360 ECTS och programmet har en varaktighet på 6 läsår (12 terminer), enligt artikel 3 i lagdekret nr 74/2006 av den 24 mars, enligt dekretets språk. -Lag nr 65/2018 av den 16 augusti.
Under de tre första läroåren motsvarar genomgången av 180 högskolepoäng den första studiecykeln och ger studenter en kandidatexamen i medicinska grundvetenskaper. Den avancerade studiecykeln har som mål att klara de återstående 180 högskolepoäng, under de tre senaste läroåren, och beviljar magisterexamen i medicin.
Läroplan
1:a året
Människokroppen i hälsa och sjukdom
- (Modulär) Tillväxt och utveckling I
- (Modulär) Cirkulation och andning I
- (Modulär) reglering och integration
- (Modulär) Tänker och gör jag
- (Modulär) Matsmältning och försvar I
- (Modulär) Diabetes, fetma och livsstil
- (termin) Bioetik
- (termin) Kristendom och kultur
- (Årlig) Biostatistik och epidemiologi
- (Årlig) Personlig och professionell utveckling I
2:a året
Integrera kunskaper och färdigheter: på vägen till praktiken
- (Modulär) Cirkulation och andning II
- (Modulär) Tillväxt och utveckling II
- (Modulär) Valbar I (alternativ nedan)
- (Modulär) Matsmältning och försvar II
- (Modulär) Tänka och göra II
- (Modulär) Valfri II (alternativ nedan)
- (termin) Etik och hälso- och sjukvård
- (termin) Hälsorätt
- (Årlig) Personlig och professionell utveckling II
Frivillig
- (Modulär) Global Health Fundamentals
- (Modulär) Från celler och vävnader till klinisk och forskning - histopatologi
- (Modulär) inflammation och kardiovaskulära sjukdomar - från molekylära mekanismer till kliniker
- (Modulär) Introduktion till biomedicinsk forskning
- (Modulära) Psykiatriska sjukdomar - biologisk grund och translationell forskning
3:e året
Från teori till patient
- (Modulär) Buken
- (Modulär) rörelseapparat
- (Modulär) Cirkulation och lungor
- (Modulär) Psykopatologi och mental hälsa
- (Årlig) Imaging
- (Årlig) Farmakologi
- (Årlig) Domän för professionellt beteende
- (Årlig) Personlig och professionell utveckling III
4:e året
Kliniska rotationer
- (Modulär) Internmedicinsk rotation
- (Modulär) Kirurgirotation
- (Modulär) Rotation för allmänmedicin och familjemedicin
- (Årlig) Personlig och professionell utveckling IV
5:e året
Kliniska rotationer
- (Modulär) Rotation för kvinnor och barn
- (Modulär) Neurovetenskap Rotation
- (Modulär) Valfri III
- (Årlig) Personlig och professionell utveckling V
Frivillig
- (Modulär) Hjärtavbildning
- (Modulär) Intensivvård
- (Modulär) Prenatal diagnos
- (Modulära) Autoimmuna sjukdomar
- (Modulär) Health Management and Policy
- (Modulär) Antimikrobiell förvaltning
- (Modulär) Introduktion till translationell och klinisk forskning
- (Modulär) portugisiska teckenspråk
- (Modulär) Akutmedicin
- (Modulär) Kognitiv neurovetenskap
- (Modulär) Onkobiologi/Onkologi
6:e året
Praktikplatser
- (Modulär) Health Care Participation (HJÄLP)
- (Modular) Scientific Research Participation (SCIP)
- (Årlig) Personlig och professionell utveckling VI
Lär ut metoder
I Integrated Master in Medicine uppmuntras studenterna att bygga sitt eget sätt att lära sig, genom att främja en aktiv roll i undervisnings- och inlärningsprocessen. Med tanke på de olika undervisnings- och bedömningsmetoderna som används kan studenterna lära sig att systematiskt reflektera över sin resa och att utveckla autonomi och självförtroende från ett tidigt stadium, och på så sätt närma sig den nuvarande verkligheten i klinisk praktik, även uppnådd med förhållandet 2 studenter per medicinskt team, i klinisk praktik.
Programmets läroplansstruktur avviker från den traditionella strukturen hos många nationella och europeiska läroanstalter. Den integrerade magisterexamen i medicin är baserad på funktionella integrerade moduler, som inkluderar alla grundläggande discipliner, upprätthållna av alla relevanta och grundläggande vetenskapliga områden, organiserade i ett modulärt sekventiellt system. Denna struktur tillämpas på de viktigaste läroplansenheterna av biologisk och biomedicinsk natur. Vetenskapliga discipliner är förankrade i specifika teman och behandlas på ett integrerat sätt. Programmet fokuserar också starkt på praktisk färdighetsträning, såsom kommunikation, kliniska procedurer och bildtolkning, som är tvärgående till alla funktionella moduler. Dessutom tillåter skapandet av en årlig portfölj studenterna att kombinera förvärvad kunskap med personliga erfarenheter. Ytterligare reflektion över denna portfölj berikar läroplanens pedagogiska erfarenhet.
Forskning har också en grundläggande roll i Integrated Master in Medicine, genom det nära förhållandet mellan undervisningen i medicin och riktlinjerna för hälsoforskning. Detta förhållande gör det möjligt för studenter att engagera sig i forskningsprojekt, från grundutbildningen till forskarutbildningen, genom flera valfria forskningsorienterade kurser.
Den integrerade magisterexamen i medicin är inspirerad av kursplanen och metoderna från Maastricht University, Católicas akademiska partner. "Maastrichtmetoden" kännetecknas av ett fokus på små handledningsgrupper (med cirka 10 studenter) där eleverna ska hantera problem i "verkliga världen", sätta upp sina egna lärandemål och leda varje falls forskning under professionell handledning. Denna metod är känd som PBL - Problembaserat lärande.
Den integrerade magisterexamen i medicin undervisas på engelska - det privilegierade språket för studier av medicin internationellt -, vilket främjar en miljö av kulturellt utbyte och tillåter klinisk praktik i andra länder.