Magisterexamen i tal-språkpatologi (MS)

Allmänt

Programbeskrivning

Översikt

Bloomsburg University tal-språkpatologiska magisterprogram förbereder eleverna för klinisk praxis med olika kommunikationsstörningar och i olika kliniska inställningar. Programmet ger studenterna omfattande akademisk erfarenhet inom alla områden av talsproglig patologi.

Studenterna kommer också att få värdefull klinisk erfarenhet både i vår egen klinik och kulmineras med en hel termin av externship praktikum i klinik, sjukhus och / eller skolinställning. Dessutom är en Master thesis alternativ tillgänglig för de studenter med specialiserade forskningsintressen.

I över 25 år har MS-programmet upprätthållit full ackreditering av den amerikanska tal-språkförhörsorganisationen, som uppfyller alla standarder som fastställts för kandidatprogram i talsproglig patologi. Vi är glada att säga att vårt program igen godkändes enligt vår senaste årsredovisning och fortsätter att vara fullt ackrediterad fram till 2020, vårt nästa planerade ackrediteringsbesök.

Det graduate talsprogliga patologiprogrammet ger en omfattande läroplan som förbereder kandidaten för arbete i en mängd olika yrkesinställningar. Förutom kurser som vanligtvis erbjuds har BU separata kurser i augmentativ kommunikation, afasi, kognitiv-baserade språkproblem, både förskole- och skolålderkurs och sväljningssjukdomar. Studien av talproblem är täckt via kurs i artikulations-, kraniofaciella störningar, fluens, röst- och motortalförlust.

Studien av sväljningsstörningar ges via två kurser (en med inriktning på anatomi och fysiologi för normal och oordnad sväljning, den andra kursen diskuterar ett brett spektrum av utvärderings- och hanteringsmetoder). Dessutom ger den kliniska instrumentationen i talpatologikursen studenter en värdefull "praktisk erfarenhet" av videobroskopi, nasometri och andra talbedömningsmetoder som sammanfaller med kurser i röststörningar, kraniofaciala störningar och motorstörningar.

Kandidater av magisterexamen i talpatologi är berättigade till certifiering i undervisningsspråk till språkskadade studenter som beviljats ​​av Pennsylvania Department of Education, certifikatet för klinisk kompetens inom talpatologi utfärdad av rådet för klinisk certifiering av det amerikanska talespråket -Hearing Association (ASHA) och licensur i talpatologi utfärdat av Pennsylvania State Board of Examiners för tal, språk och hörsel. Under de senaste sju åren har 100 procent av kandidaten genomgått den nationella examen i talpatologi och audiologi.

Speech-Language Patology Program Admission

Förutom att uppfylla de allmänna antagningskraven för forskarutbildningen måste kandidater till kandidatprogrammet i talpatologi uppfylla följande krav.

  • Sökande är skyldiga att skicka in ett enstaka, skrivet brev som beskriver deras yrkesbakgrund, erfarenhet och motiveringar för att vilja komma in i programmet i talpatologi.
  • Sökande är skyldiga att lämna tre rekommendationsbrev tillsammans med SLP-rekommendationsformuläret, från referenser som har kunskap om sin akademiska och / eller kliniska bakgrund. Denna information måste innehålla namn, adress, position och telefonnummer för varje referens.
  • Sökande måste ha en kandidatexamen från en ackrediterad institution med en majoritet i kommunikationsstörningar och en minsta QPA på 3,0. Sökande måste tillhandahålla aktuella transkript. Om en student fortfarande fyller på grundutbildningar måste de ange (a) namn / titel på kurserna som slutförts, och (b) förväntat slutdatum. Sökande vars majoritet befinner sig i ett annat område än kommunikationsstörningar kommer att krävas för att tillfredsställande slutföra vissa akademiska och praktiska brister. Dessa kommer att ordineras av fakulteten efter analys av individs utskrift.
  • Graduate Record Examination (GRE) krävs av alla sökande. Vanligtvis har framgångsrika studenter haft genomsnittliga procentuella poäng på cirka 55 procent över de verbala, kvantitativa och analytiska delprov.
    • SLP-rekommendationsformulär
    • Obligatoriska kurser och uppsatsalternativ
    • Kurssekvens / beskrivningar
    • Sökande måste lämna ett aktuellt CV
    • Graduate Assistantship
    • ESL certifikatprogram

Tidsfristen för alla ansökningsmaterial är den 1 februari det år du planerar att starta examensprogrammet. Ansökan accepteras endast för höstterminering.

Speech Patology (MS) Student Achievement Data

Graduate studenter måste upprätthålla en QPA av 3,0 med högst en grad lägre än en B-genom det graduerade talsprogliga patologiprogrammet. Om en kurs lägre än en B- är förtjänad i den sista klinikkursen före externship (AUDSLP 576), måste kursen upprepas med en betyget B eller högre före inskrivning i en fältupplevelse. Om en betyg lägre än en B- erhålls i en fältupplevelse (AUDSLP 584 eller AUDSLP 586), måste kursen upprepas. För att utvecklas i kandidatprogrammet måste eleverna behålla en adekvat akademisk ställning och följa avdelningens lämplighetsklausul.

Examensprogrammet består av minst 55 semestrar med de flesta kurser som krävs. En magisterexamen (6 hp) är tillgänglig och kan slutföras som en del av minimikravet på 55 kredit. Klinisk erfarenhet anses nödvändig och oskiljaktig från den befintliga kurssekvensen. Det blir ett viktigt steg i utvecklingen av en kompetent kliniker, kopplingsteori med klinisk erfarenhet och förberedelse för certifiering och eventuell anställning inom fältet.

Program slutförd data

Period

Sysselsättningsgrad

Akademiskt år

PRAXIS Pass Rate

Period

Befälhavarens utbildningsprogram i talsprogologiska patologi vid Bloomsburg University är ackrediterad av rådet för akademisk ackreditering inom audiologi och talsprogpatologi (CAA) från American Speech-Language-Hearing Association , 2200 Research Boulevard # 310, Rockville, Md. 20850, 1-800-498-2071 eller 301-296-5700.

Akademisk och klinisk avhjälpning

Bloomsburg University Department of Audiology och Talpatologi är engagerad i att förbereda kliniker som är redo att komma in på arbetsplatsen. Processen att lära sig de nödvändiga färdigheterna för detta resultat kan variera studenten efter elev. Syftet med remediering är att ge eleverna möjligheter att visa kunskaper och färdigheter inom såväl akademiska som kliniska områden. Avhjälpning syftar till att underlätta studentens framgång och hjälpa till med framsteg mot uppfyllande av examensbehov. Både summativ (slutlig, efter avslutad kurs / program) och formativ (under periodiskt genom ett kurs / program) bedömning används för att utvärdera elevernas framsteg. Studerande vars akademiska eller kliniska prestanda faller under de förväntas förväntas, kommer att ges möjlighet till sanering som en del av formativ bedömning.

Studenter uppmanas att dra nytta av möjligheter till sanering för att undvika akademiska konsekvenser som kursupprepningar eller rekommendationer för uppsägning från programmet. Rening kan innefatta, men är inte begränsat till, en klinisk kompetensutvecklingsplan, revision eller slutförande av motsvarande akademiska kursarbete, omprövning eller andra metoder som fastställts av instruktionsfakulteten och vid behov i samband med klinisk personal. Elever som kräver sanering kommer att slutföra och underteckna en saneringsplan som kommer att behållas i sin akademiska fil. Remedieringsplaner kan utvecklas av fakulteten och / eller kliniska handledare tillsammans med studenter.

Senast uppdaterad Mar 2020

Keystone-stipendium

Upptäck möjligheterna du får med vårt stipendium

Om skolan

Building on a rich history of academic excellence as one of 14 public universities in the Pennsylvania State System of Higher Education, Bloomsburg University prepares and inspires students to become ... Läs mer

Building on a rich history of academic excellence as one of 14 public universities in the Pennsylvania State System of Higher Education, Bloomsburg University prepares and inspires students to become dynamic and confident leaders. Läs mindre