Magisterexamen i klinisk neuropsykologi
UNIR
Nyckelinformation
Välj plats
Campus läge
Logroño, Spanien
språk
Spanska
Studieformat
Distansutbildning
Varaktighet
1 år
Takt
Deltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
Introduktion
Den enda mästaren i neuropsykologisk utvärdering och rehabilitering med simulerade fall med patienter
UNIR officiella magisterexamen i klinisk neuropsykologi är professionellt inriktad och dess huvudsyfte är att ge studenten en fullständig, omfattande och avancerad utbildning i klinisk neuropsykologi.
Det internationella universitetet i La Rioja har mer än 100 avtal med kliniker och hälsocenter över hela det nationella territoriet som gör att du kan genomföra externa praktikplatser med vilka du kan slutföra din utbildning.
Mästarens mål
Magisterexamen i klinisk neuropsykologi gör att du kan:
- Känn de olika teoretiska modellerna för att förklara hjärnans funktion och dess förhållande till mänskligt beteende , samt utveckla en integrerad vision.
- Kunna göra en adekvat bedömning av det kognitiva, emotionella och beteendemässiga tillståndet .
- Ha en tvärsnittskunskap om neuropsykologiska förändringar och störningar av olika natur, en följd av hjärndysfunktion och du lär dig att föreslå lämpliga utvärderings- och ingripande metoder.
- Förvärva en fördjupad kunskap om klinisk neuropsykologins handlingsområde och vilken typ av funktioner som utförs i den.
- Genomföra obligatoriska praktikplatser i specialiserade centra som har neuropsykologer med lång erfarenhet.
- Träna dig med topplärare .
- Förvärva den vetenskapliga och nödvändiga kunskapen om framsteg inom funktionell neuroanatomi och centrala nervsystemets funktion och tillämpa denna kunskap på klinisk praxis.
- Kunna rehabilitering och stimuleringstekniker inom klinisk neuropsykologi och kunna modifiera dem i specifika behandlingssituationer.
- Förvärva förmågan att bedöma effekten av en neuropsykologisk behandling, samt att ändra dess mål enligt de eventualiteter som finns under behandlingen.
Allmän information
- Varaktighet: 1 läsår
- Personliga tentor: i slutet av varje termin
- ECTS-poäng: 60 ECTS (9 ECTS of practices)
- Metod: 100% utbildning online
- Live onlinekurser
- Personlig handledare
metodik
Leva online klasser
Vi erbjuder studenterna möjlighet att delta i live online-lektioner varje dag. Under dessa sessioner kommer eleverna att kunna interagera med läraren och lösa sina frågor i realtid, dela kunskap och erfarenheter. Träningsrytmen anpassas så långt det är möjligt till varje grupp elevers behov. Att inte delta i en live-klass betyder inte att du saknar det. Alla sessioner kan ses försenade, så många gånger du vill. Studenter som inte kan följa klassen live skadas alltså inte.
Didaktiska resurser
UNIR virtuella campus erbjuder ett brett utbud av innehåll för att förbereda varje ämne. Dessa material är organiserade på ett sätt som underlättar smidigt och effektivt lärande. På detta sätt är det möjligt att få tillgång till ämnen som utvecklar programmets innehåll, nyckelidéer för varje ämne (utarbetad av ämneslärarna), kompletterande audiovisuellt material, aktiviteter, läsningar och utvärderingstest.
Dessutom kommer du att ha tillgång till masterklasser om specifika ämnen och du kommer att kunna delta i forum, chattar och bloggar där du interagerar med lärare och kollegor, utökar din kunskap och löser eventuella tvivel.
Personlig handledare
På UNIR har varje elev en personlig handledare från dag ett, alltid tillgänglig via telefon eller e-post. Lärarrollen är grundläggande i varje studentbana eftersom den är den största länken till universitetet och dess referenspunkt under utbildningen.
Lärarna erbjuder personlig uppmärksamhet genom att ständigt övervaka varje elev.
- Lös tvivel om akademiska förfaranden, förfaranden eller specifika tvivel om ämnen.
- Hjälper till med studieplanering för att utnyttja tiden bättre.
- Rekommendera vilka didaktiska resurser plattformen ska använda i varje fall.
- Han är involverad i studenternas studier för att hjälpa dem att klara varje ämne.
Utvärderingssystem
För att bedöma uppnåendet av de mål som uppnåtts i mastern är det nödvändigt att utvärdera de kompetenser som förvärvats under studien. Den slutliga utvärderingen av lärandet genomförs med hänsyn till betyget som erhållits i följande punkter.
- Kontinuerlig utvärdering (lösning av praktiska fall, deltagande i forum, debatter och andra samarbetsmetoder och utvärderingstest).
- Slutlig ansikte mot ansikte undersökning.
- Magisteruppsats
Läroplan
Curriculum
första terminen
- Framsteg inom neuropsykologi (6 ECTS)
- Neuropsykologisk bedömning (6 ECTS)
- Neuropsykologisk rehabilitering (6 ECTS)
- Kognitiva processer I (6 hp)
- Kognitiva processer II, känsla och beteende (6 ECTS)
andra termen
- Infant Neuropsychology (4,5 ECTS)
- Neuropsychology of Aging (4,5 ECTS)
- Extern praktik (9 ECTS)
- Avslutande masteruppsats (12 ECTS)
Programresultat
Graduate profil
Studenter som avslutar magisterexamen i klinisk neuropsykologi, som föreslås i följande program, kommer att kunna:
- Känna till de teoretiska grunderna som krävs för utövandet av klinisk neuropsykologi och de olika förklaringsmodellerna för hjärnans funktion som bör vägleda en terapeutisk intervention
- Känn till den neuropsykologiska bedömningsprocessen och använd de nödvändiga verktygen som utformats för den, lär dig en ansvarsfull och kritisk användning av dessa verktyg, särskilt med avseende på deras tolkning.
- Utveckla en neuropsykologisk profil genom bedömningsprocessen och förstå kompatibiliteten med olika patologier eller befintliga kliniska syndrom.
Efter avslutad forskarutbildning kommer studenten att ha lämpliga kunskaper för att skriva rapporter och överföra information genom dem, både för annan medicinsk personal med lämpliga tekniska egenskaper, och för överföring till patienter och anhöriga på ett begripligt och adekvat sätt.
Forskarstuderande kommer att förstå sambandet mellan bedömning och behandling av de upptäckta förändringarna, att kunna organisera specifika arbetsmål för varje fall och förstå hur man övervakar deras prestation.
Studenterna som slutför forskarutbildningen kommer att ha en global syn på behandlingsprocessen (rehabilitering eller stimulering), både på sin egen nivå, att förstå vilka verktyg och tekniker de kan använda i sitt arbete, och på nivån av deras interaktion med andra yrkesverksamma. från andra discipliner som går för att delta i rehabiliteringsprocessen för en patient. Detta förstärker behovet av professionella och kvalitativa magisterexamen i neuropsykologi, eftersom denna process är ett tyst erkännande av den stora utbildningsefterfrågan som disciplinen kräver.
Galleri
Karriärmöjligheter
karriär~~POS=TRUNC möjligheter~~POS=HEADCOMP
Hälso- och sjukvårdspersonal vid offentliga eller privata neuropsykologiska rehabiliteringscenter (en kvalificerande examen i allmän hälsopsykologi krävs).