Läs den officiella beskrivningen

Grundläggande information

  • Styrelseledamöter: D. Benjamín Herreros
  • Högskolepoäng: 60 hp.
  • Varaktighet: 31 oktober - juni (två år).
  • Modality: Online och blandad.
  • Pris: 4 800 euro

presentation

I dagens medicin är etiska konflikter allt vanligare och har stor inverkan på beslutsfattandet. Det är viktigt att vårdpersonal utvecklar specifika kunskaper för att möta framtida medicinska utmaningar. "Master of Clinical Ethics" erbjuder möjlighet att utveckla kunskaper, färdigheter och attityder för att identifiera effektiva konfliktlösningar genom en innovativ undervisningsmetodik med inriktning på aktivt lärande och kompetensinlärning. Den undervisningsmodell som erbjuds i mastern är integrerad och tvärvetenskaplig, fokuserad på presentation av kliniska fall genom system som är speciellt utformade för att underlätta studentens förståelse. Undervisningsmetoden för att presentera ärenden genom system har introducerats i medicin i Kanada, Storbritannien och USA, som är innovativ i undervisningen i klinisk etik i Spanien och Latinamerika.

mål

  • Huvud: utveckla specifika kompetenser som underlättar upplösningen av de vanligaste etiska konflikterna i klinisk praxis.
  • sekundär:
    • Känn de grundläggande aspekterna och problemen i klinisk etik samt de huvudsakliga användningsområdena i den dagliga kliniska praktiken.
    • Utveckla nödvändiga färdigheter för att ta ställning till en etisk konsults / konsults roll i tre olika former: Konsultens, medlareens och det etiska ledamöternas individuella format för hälso- och sjukvården.
    • Utveckla nödvändiga attityder för att underlätta moraliska beslut, både individuellt och i grupp, och därmed optimalt lösa de vanligaste etiska problemen.

riktar sig till

  • Läkare som utvecklar klinisk aktivitet inom hälsoområdet. Dessa yrkesverksamma kan sträcka sig från mindre erfarna läkare (invånare under de senaste åren och unga biträdande läkare), till fler experter.
  • Högskoleexamen med intresse för de etiska aspekterna av kliniken: omvårdnad, psykologi, tandvård, apotek, fysioterapi, socialt arbete, lag, filosofi. De kan vara nyutbildade och professionella experter.

metodik

  • Mästaren har ett blandat format (kombinerar onlineundervisning med klassrumsundervisning) och även online .
  • Distansklasserna kommer att ske via streaming , så att studenten interagerar med läraren och deras klasskamrater genom en onlineplattform som garanterar sitt deltagande och erbjuder samma undervisningskvalitet som ansikte mot ansikte.
  • Fall scenarier: Alla klasser kommer att ha ett undervisningsformat för seminarier med praktiska fall utformade speciellt för studenter enligt en integrerad metodik: fallbaserad inlärning , ekologisk inlärning och klinisk presentation . Undervisningsmetoden antar ett tillvägagångssätt som fokuserar på konstruktionen av ett scenario som representerar ett konfliktiskt kliniskt fall som kan presenteras eller simuleras av eleverna. Scenariot stöds av konceptuella system som gör att studenten kan analysera det kliniska fallet från två dimensioner: analysen av problemet och dess möjliga lösningar. På detta sätt fokuserar inlärningen på problemet och på de färdigheter som behövs för att lösa det. Alla scenarier är integrerade med system som underlättar utvecklingen av elevernas kompetenser.
  • Den berättande etiken (audiovisuella medier och texter) kommer att underlätta diskussionen om de grundläggande teman i undervisningen, integrera den kliniska etiken med medicinska humaniora (historia av medicin, samhällsvetenskap, konst, antropologi), som gör det möjligt att förstå problemen och argument exponerade.
  • Simulering: Eleverna får möjlighet att bevittna simulering (simulerade scenarier), så att de kan placeras i kontext nära klinisk verklighet. Simulering gör att du kan representera ett scenario på ett kontrollerat sätt och kombinera problembaserat lärande med kompetensbaserat lärande. Det simulerade scenariot erbjuder möjligheten att manipulera dynamiken i ett kliniskt fall för att stimulera kompetensutvecklingen. Simuleringen kombinerar den kliniska presentationen av konfliktfallet (förhandledning) med ett övervägande moment (debriefing) och omvandlar studentens erfarenheter (simulering) till en utgångspunkt för konstruktion av specifika kompetenser. Detta tillvägagångssätt gör det möjligt för lärare att utvärdera förvärv av kompetenser genom specifika verktyg utformade utifrån de konceptuella system som stödjer studenten i de teoretiska klasserna.
  • Timmar: 50% kommer att vara timtimmar ( online och personligen) och övriga 50% kommer att vara individuellt arbete (läsning av undervisningsmaterial och fallanalys) och handledning .
  • Eleverna kommer att ha personliga handledning med lärare för att klargöra eventuella tvivel som kan uppstå.
  • Modul 5 i praktiken och TFM syftar till att genomföra praktik inom hälsovårdscentraler och etiska konsulttjänster (etikskommittéer, kliniska konsulter etc.) så att studenten kan uppleva den kliniska etikens professionella verklighet och därmed behandla färdigheter utvecklade i hela mästaren. Förfarandena kan göras personligen och på avstånd.
  • Master blandad:
    • Den blandade mästaren har två format
      • Veckor: Två veckors ansikte veckor i det första året (förra veckan i modul 1 och den första veckan i modul 2) och två ansikte mot ansikte veckor under det andra året (metoderna i modul 5)
      • Dagar: Tio dagar i det första året (fredag morgon och eftermiddag) och tio dagar under det andra året (fredag morgon och eftermiddag).
Program undervisas på:
Spanish (Spain)
Senast uppdaterad March 12, 2019
Denna kurs är Internet, Kombinerat online och på campus
Startdatum
Sept. 2019
Duration
2 år
Heltid
Pris
4,800 EUR
Deadline
Efter plats
Efter datum
Startdatum
Sept. 2019
Slutdatum
Sista anmälningsdag

Sept. 2019

Location
Sista anmälningsdag
Slutdatum