Magisterexamen i hälsostyrning

Uninettuno University - Atheneum Liberal Studies

Programbeskrivning

Läs den officiella beskrivningen

Magisterexamen i hälsostyrning

Uninettuno University - Atheneum Liberal Studies

Master of Science i Health Management med sina 2 specialiseringar: Civilingenjörsutbildningen inom folkhälsovetenskap och civilingenjörsekonomin i International Health Management , har utformats av International Telematic University UNINETTUNO för att ge den nödvändiga kunskapen och kompetensen till senior chefer och ledare inom hälsosektorn.

Mästaren är ett distansundervisningsprogram som lärs ut helt och hållet på det engelska språket genom den prisbelönta Uninettunos universitets e-learning-plattform. Masterprogrammet har en längd på 18 månader som motsvarar 90 hp.

Den har en flexibel och självstudierad modulär studieform som också tillåter studenter att bedriva sin professionella verksamhet samtidigt. Mästaren fokuserar på att tillhandahålla ett tvärvetenskapligt, kritiskt analytiskt och praktikbaserat tillvägagångssätt för de viktigaste utmaningarna och frågorna inom hälsostyrning, planering och politik som står inför leverantörer av hälso- och hälsovårdstjänster.

Programmet är lämpligt för alla hälso- och sjukvårdspersonal, planerare, ledande och mellannivå ledare som arbetar med eller har ansvar för förvaltningen av hälsovårdsorganisationer, offentliga och nationella hälso- och sjukvårdssystem. Studenter kan följa antingen MSc i International Health Management eller MSc i Public Health Management.

Den moderna globala hälsomiljön förutsätter ett omstrukturerat offentligt / nationellt hälsosystem som tar ledningen för att upprätthålla och förbättra folkhälsan. Den här politiska agendan betonar starkt behovet av bra ledarskap, och inom detta krävs utveckling av en vision och praxis inom hälsostyrning som är lämplig för organisationen av folkhälsovårdstjänsterna under 2000-talet. Mästaren är utvecklad för att hjälpa till att uppnå detta mål. Den bygger på forsknings- och undervisningsstyrkorna för att säkerställa att studenterna kommer att kunna administrera folkhälsovården på grundval av en sund förståelse av teorier och praxis inom ledning och folkhälsa.

Kursen fokuserar på att tillhandahålla ett tvärvetenskapligt, kritiskt analytiskt och praktikbaserat tillvägagångssätt för de viktigaste utmaningarna och frågorna inom hälsostyrning, planering och politik, som står inför leverantörer av hälso- och hälsovårdstjänster.

Programmet är lämpligt för alla hälso- och sjukvårdspersonal, planerare, ledande och mellannivå ledare som arbetar med eller har ansvar för förvaltningen av hälsovårdsorganisationer, offentliga och nationella hälso- och sjukvårdssystem.

inriktningar:

  • Civilingenjör i International Health Management,
  • Civilingenjör i folkhälsan

mål

Mål:

Kursen är utformad för hälso- och sjukvårdspersonal eller akademiker med erfarenhet av folkhälsobaserad hantering som förväntar sig att gå in i ledande och högsta ledningsroll i ett hälsosystem. Programmet sätts främst inom ramen för den offentliga och nationella hälsovården, men den är också relevant för chefer av icke-statliga organisationer, internationella organisationer och privata sjukhus. Det förväntas att studenterna kommer att kunna utnyttja sin egen kunskap om hälsostyrningen i klassarbete och uppdrag, och sökande utan sjukhusupplevelse förväntas normalt få sådan erfarenhet innan programmet påbörjas.

Kursen syftar till att utveckla förmågan att tänka analytiskt och hantera de lednings- och utvecklingsproblem som sysselsättningsansvariga och mellannivåledare står inför. Dessa innefattar struktur och organisation, planering och hantering av resurser, granskning och utvärdering av tjänster och förstå lokal / nationellt och internationellt sammanhang av ett hälsosystem.

mål:

För att uppnå målen för programmet utvecklades följande mål:

  • Att ge akademiker en god förståelse för komplexa folkhälso-system över hela världen med inriktning på olika hälsovårdssystem
  • Att utveckla sektorspecifik förvaltningskunskap tillsammans med de tekniska och ledande färdigheterna för att framgångsrikt driva en karriär inom hälsosektorn
  • Att stödja utvecklingen av nästa generation ledande befattningshavare och ledare inom hälsosektorn
  • Att stödja utvecklingen av en färdighetssats för att hantera hälso-entreprenörskap, innovation och förändring
  • Att göra det möjligt för elever att förvärva kritiska bedömningsförmåga för bevisbaserat beslutsfattande

I slutet av detta program ska eleverna kunna:

  • Demonstrera kunskap och förståelse inom folkhälsovård, planering och beslutsfattande för att utveckla hälsosystem med särskild hänvisning till statliga
  • Identifiera, beskriva och kritiskt analysera de viktigaste frågorna inom förvaltning, planering och politik inom folkhälso- och hälsovårdssektorn i utvecklingsländerna.
  • Identifiera och förklara det sammanhang, utmaningar och möjligheter som är inblandade i formuleringen och genomförandet av hälsopolitiken inom utvecklingsländernas hälsosystem.
  • Granska typer av policyer, situationer och problem inom folkhälsobestämmelser, planering och policyutformning i utvecklingsländernas hälsosystem.
  • Tillämpa kunskaper och färdigheter inom utvalda områden inom hälsostyrning, planering och politik mot lokala förhållanden.
  • Överensstämma med accepterade metoder för professionellt beteende och arbete i ett lag i en lämplig roll bygga på de begrepp och metoder som utvecklats under programmet genom avslutande av en avhandling
  • Utvärdera ekonomiska aktiviteter vars främsta syfte är att främja, återställa eller bibehålla hälsan.
  • Beskriv rollen och tillämpa valda tekniker inom hälsoekonomi för ekonomisk planering
  • Utveckla och använda en metod för hantering och planering för ett decentraliserat hälsosystem.
  • Beskriv och använd begrepp för organisation och struktur, metoder för planering och hantering av resurser samt system för granskning och utvärdering av tjänster;
  • Analysera och utveckla sjukvårdspolitiken i relevant lokalt och nationellt sammanhang.
  • Genomföra en jämförande studie av nationell och internationell hälsopolitik och förvaltningsfrågor.
  • Visa förståelse för principerna för gott styre och yrkesetik
  • Kommunicera effektivt, arbeta i grupper, sätta prioriteringar och hantera arbetsbelastningen effektivt.
  • Utveckla sin förmåga till självständig lärande och fortlöpande yrkesutveckling
  • Beskriv och kritiskt analysera samtida frågor om reformer av folkhälsosektorn och deras relevans för utveckling av mänskliga resurser.
  • Analysera samtida tillvägagångssätt för personalhantering och utveckla ett strategiskt tillvägagångssätt för utvecklingen av folkhälsovårdssektorn.
  • Konstruera en utvecklingsram för mänskliga resurser, inklusive planering, utbildning och ledningsfunktioner inom vården.
  • Genomföra primär och sekundär forskning för att förstå och utveckla bevisbaserad praxis
  • Kritiskt utvärdera olika träningsstrategier och organisera en träningsstrategi för hälsopersonal i en decentraliserad organisationsstruktur.
  • Beskriv och kritisera koncept för projektbedömning och utforma en ram för övervakning och utvärdering av ett projekt eller program;
  • Beskriv och kritisera nuvarande begrepp, modeller och teorier om kvalitetssäkring;
  • Konstruera en kvalitetshanteringspolitik för folkhälsoinstitut.
  • Visa förståelse för teorier och praxis hos offentliga organisationer och deras ledning och ledarskap
  • Demonstrera en förståelse av teorier och metoder som grundar sig på effektiv, effektiv och rättvis hälsopolitik och praxis
  • Förstå rollen som ledning och ledarroll roller i folkhälsan;
  • Ha en konceptuell förståelse av ledarskap och ledarskapstänkande som gör det möjligt för studenter att reflektera över och utvärdera kritiskt både nuvarande forskning och dess tillämpning på ledarskapsövning inom folkhälsokontexten.
  • Förbättra förståelsen av ledning och ledarskap på hälsovårdsplatsen genom forskningsinformerad undervisning i praktiken.
  • Introducera eleverna till de viktigaste vetenskapliga disciplinerna som bidrar till modern folkhälsa.

Didaktisk organisation

Kandidatkursen består av ett läsår motsvarande 90 högskolepoäng strukturerade i video lektioner, seminarier, övningar, konferenser, handledning, forskningsaktiviteter och träningsperioder. Kandidatkursen innehåller tio moduler och en forskningsavhandling:

Specialisering inom International Health Management

Modul 1

  • Principer för hälsostyrning - 6 hp

Modul 2

  • Human Resources Management and Health Organizations - 6 högskolepoäng

Modul 3

  • Beslutsfattande, planering och ledarskap - 6 hp

Modul 4

  • Hälso- och sjukvårdspolitiken - 6 hp

Modul 5

  • Hälsoorganisationernas ledning - 6 hp

Modul 6

  • Ekonomisk och ekonomisk förvaltning av hälsoorganisationer - 6 hp

Modul 7

  • Informationsteknik i hälso- och sjukvårdssystem - 6 hp

Modul 8

  • Antropologi och sociologi inom hälso- och sjukvården-6 hp

Modul 9

  • Etiska, kulturella och beteendeaspekter av hälsa - 6 hp

Modul 10

  • Socioekonomisk forskning inom hälsovårdstjänster - 12 hp

Modul 11

  • Avhandling - 24 hp

Specialisering inom folkhälsan

Modul 1

  • Folkhälsoprinciperna - 6 hp

Modul 2

  • Utmaningar för globalisering och folkhälsa - 6 hp

Modul 3

  • Beslutsfattande, planering och ledarskap - 6 hp

Modul 4

  • Folkhälsosystem och folkhälsopolitiken - 6 hp

Modul 5

  • Hälsoorganisationernas ledning - 6 hp

Modul 6

  • Ekonomisk och ekonomisk förvaltning av hälsoorganisationer - 6 hp

Modul 7

  • Informationsteknik i hälso- och sjukvårdssystem - 6 hp

Modul 8

  • Antropologi och sociologi inom hälso- och sjukvård - 6 hp

Modul 9

  • Etiska, kulturella och beteendeaspekter av hälsa - 6 hp

Modul 10

  • Forskningsmetoder - 12 hp

Modul 11

  • Avhandling - 24 hp

Didaktik

Den didaktiska aktiviteten sker via Internet, i portalen "Master" avdelningen: www.uninettunouniversity.net, den första portalen i världen där undervisning ges på sex språk: italienska, engelska, franska, arabiska, grekiska och polska. Den antagna psykopedagogiska modellen implementerar skiftet:

  • från lärarens centrala roll till den studerandes
  • från kunskapsöverföring till kunskapsbyggande;
  • från passivt och konkurrenskraftigt lärande till aktivt och samarbete.

Eleverna spelar en aktiv roll i sina lärandeprojekt och kan studera när och varhelst de vill. Under loppet av deras lärande styrs eleverna av ett online-handledningssystem som kan underlätta deras lärande och webbaserade kommunikationsprocess och förse dem med verktygen för att genomföra deras studier av deras respektive ämne framgångsrikt. Online handledning är organiserad i klasser av studenter med ett avancerat agendasystem som kan identifiera varje individ och att få spårning av didaktiska aktiviteter och den kvantitativa och kvalitativa utvärderingen av lärandeprocessen för varje enskild student.

Hur man studerar

Den didaktiska aktiviteten på Internet utvecklas inom WEB-makroområdet, som kallas Didactic Cyberspace. I Didactic Cyberspace implementeras inlärnings- och utvecklingsprocessen och åtkomst åtskiljs genom inloggning och lösenord på grundval av tre olika roller hos dem som deltar i inlärningsprocessen: Professorer, lärare och studenter. De tre kategorierna av dem som använder tjänsten kan få tillgång till information kopplad till varje läromedel.

I synnerhet kan professorn och handledaren ändra eller ersätta didaktiska material och lägga till nya under undervisningstiden, medan studenten har sitt eget område där data, information och personliga anteckningar kan införas. Studenten har tillgång till:

  • Sidan av den utnämnda lärarprofessorn
  • handledarens sida.

Inom dessa sidor läggs läromiljöerna in och det är möjligt att få tillgång till:

  • Didaktiska material
    • De utgör kursinnehåll: Digitaliserade videolektioner med bokmärken tillåter hypertext och multimedia länk till böcker, utvalda bibliografiska referenser, övningstexter, listor över utvalda webbplatser. Systemet med dynamiska bokmärken ger de internetbaserade videolektionerna en hypertextuell karaktär som tillåter olika nivåer av navigering: från en lektion till den andra, mellan ämnena i en enda lektion, mellan material som hänför sig till samma ämne.
  • Distanshandledning
  • Studenterna som är inskrivna i masterkursen kommer att kunna följas under varje steg i sin studieväg av telematikprofessor-läraren, som representerar en guide samt en ständig närvaro under din lärandeprocess. Långdistanshandledningsverksamheten kan utföras på två sätt:
    • på ett synkroniskt sätt, genom att använda chattrummen, videochatkamerorna, video- och ljudkonferenssystemen som aktiveras i Didactic Cyberspace, men också det tredimensionella klassrummet skapat på UTIU-kunskapen på Second Life.
    • på ett diakroniskt sätt, genom verktyg som e-post och diskussionsforum på Internet. Diskussionsforumet, relaterat till ämnena i ett visst ämne, låter dig utvidga dialogen och aktivera samarbetande lärande och organisera dina tankar om diskussionsämnet och studieaktiviteten som du är engagerad i.
Det virtuella klassrummet i UNINETTUNO Ön av kunskap om andra liv
  • I UNINETTUNO (International Telematic University) kunskapsområde insåg vi ett 3D-auditorium som ägnade sig åt masterkursen. Här är eleverna avatar och professorer / lärare avatrar interagera i den tredimensionella världen av UNINETTUNO av dem röst. Övningsarbeten, bedömningstester och videokonferenser med Europas huvudpersoner som deltar genom sina avatarer utförs, samt direkt praktik som styrs av professorer / lärare avatars. I det virtuella klassrummet för Second Life på UNINETTUNO kunskapsområdet lär eleverna och lärarna / lärarna på ett samarbets- och samarbets sätt, de bygger och delar kunskap med personer som tillhör olika politiska, kulturella och religiösa realiteter, de dialogar, kulturella skillnader jämförs, socialiseringsprocesser aktiveras samt skapandet av ny kunskap.

bedömning

För slutförandet av programmet krävs en framgångsrik utvärdering av de 10 akademiska modulerna såväl som i masterns uppsats. Studenterna bedöms på engelska. Mer specifikt utvärderas eleverna enligt följande:

  • för varje akademisk modul:
    • Skriftligt uppdrag eller uppdrag krävs, vilket är markerat av modulkoordinatorprofessorn och graderad med 10 som högsta betyg. Bedömningen av de skriftliga uppdragen räknas till 30% av den totala slutkursen för varje akademisk modul. Skriftliga uppgifter skickas elektroniskt via den personliga specialportal som varje enskild elev har på ett visst datum (speciella instruktioner ges under kursen av professorerna, medan försenade uppdrag inte accepteras av det elektroniska systemet. att ansöka om förlängning måste de lämna in en särskild förfrågan och motivering långt före förfallodagen).
    • skriftlig i förhållande till / ansikte mot ansikte, som sker i lokalerna vid universitetet i Rom eller på en plats utomlands som anordnas för tillfället vid universitetet eller i en av de tekniska högskolorna i utlandet eller i lokalerna för italienska ambassader, eller via övervakad telekonferens. Bedömningen av uppdragen och de skriftliga tentamen och tentamensorganisationen utförs exklusivt av universitetets akademiska och administrativa personal. Bedömningen av skriftlig tentamen räknas till 70% av den totala slutkursen för varje akademisk modul.

Vid misslyckad utvärdering har studenten rätt att upprepa examen. I händelse av en ny misslyckad utvärdering måste han / hon upprepa hela modulen.

Studenterna kan inte gå vidare till sitt sista skede, utarbeta sin avhandling och slutprov, om de tidigare inte har blivit framgångsrikt bedömda i ALLA uppdrag och skriftliga tentor.

  • för avhandlingsprojektet:
    • bedömning av avhandlingsprojektet från universitetshandledare professorer.
  • för slutprövningen:
  • muntlig mot-viva / face-to-face viva-undersökning av doktorsavhandlingen av universitetets kommitté Professorer som övervakade och utvärderade avhandlingarna och den särskilda tentamenskommissionen. Slutprövningen genomförs på engelska och äger rum i Rom eller på en plats utomlands som arrangeras för tillfället vid universitetet eller i en av de tekniska högskolorna i utlandet, eller i lokalerna för italienska ambassader eller via övervakad telekonferens. Professorns kommitté och examenkommissionen förutom utvärderingen av muntlig avhandling / viva har behörighet att ställa frågor om alla akademiska moduler i programmet. Efter slutprovet ratificerar tentamenskommittén slutkursen för varje elev.

Ingångskrav

Master of Science riktar sig till potentiella studenter som har en första examen eller motsvarande erkänt den akademiska titeln. Dessutom krävs kunskap om engelska och informationstekniska färdigheter. Relevant yrkeserfarenhet är också önskvärd.

Studiebelopp som beviljats ​​av tidigare studier kan överföras till Programmet med godkännande av programmets vetenskapliga och akademiska kommitté.

Det internationella telematiska universitetet UNINETTUNO har en sträng jämställdhetspolitik gentemot alla potentiella studenter.

Undervisningsavgifter

Det totala beloppet av studieavgiften är 4800,00 € som betalas vid registrering eller i två avdrag direkt till universitetet.

Denna skola erbjuder program i:
  • Engelska


Senast uppdaterad November 8, 2018
Varaktighet & Pris
Denna kurs är Online
Start Date
Startdatum
Öppen antagning
Duration
Varaktighet
18 - 24 månader
Deltid
Heltid
Price
Pris
4,800 EUR
Undervisningsavgifter kan betalas i perioder.
Information
Deadline
Locations
Italien - Rome, Lazio
Startdatum : Öppen antagning
Sista anmälningsdag Kontakt Skolan
Slutdatum Kontakt Skolan
Dates
Öppen antagning
Italien - Rome, Lazio
Sista anmälningsdag Kontakt Skolan
Slutdatum Kontakt Skolan
Videoklipp

Uninettuno University