Magisterexamen i Health Management
UDIMA - Universidad a Distancia de Madrid
Nyckelinformation
Campus läge
Madrid, Spanien
språk
Spanska
Studieformat
Distansutbildning
Varaktighet
12 månader
Takt
Deltid
Studieavgifter
EUR 5 460 / per course *
Ansökningstiden
18 Sep 2023
Tidigaste startdatum
25 Sep 2023
* priset för hela magisterexamen i en engångsbetalning
Introduktion
presentation
Med utgångspunkt i att den nuvarande ekonomiska, politiska och sociala situationen, som blir allt mer komplex och globaliserad, väcker ett problem vars lösning kräver djup teknisk och praktisk kunskap, kunskap om professionella ledningssystem, som gör det möjligt att göra resursanvändningen lönsam ... alltmer sällsynt är ökänt och återspeglas i de tre aspekter som uttalas i epigrafen.
Att kortfattat beakta den utveckling som hälsoledning har registrerat på de tre huvudnivåerna (akademisk, vetenskaplig och professionell) som en konsekvens av det stora antalet olika processer, även om de är sammankopplade, tenderar att undersöka och analysera en föränderlig verklighet för att ge förklaringar om samma sak kommer vi att komma till slutsatsen att allt detta har producerats som svar på mycket specifika behov som härrör från specialiseringar av hälsochefers vetenskapliga och professionella arbete. De mest betydande exemplen är arbetsekonomin, hälsoekonomin, utbildningsekonomin, transportekonomin etc.
University Master's Degree in Health Management är en officiell examen vars studieplan publiceras i BOE nummer 75 den 28 mars 2012.
riktar sig till
University Master's Degree in Health Management riktar sig helst till akademiker, akademiker eller examensbevis inom:
- Utexaminerade i hälsovetenskap.
- Affärsstudier.
- Företagsledning.
- Ekonomi.
Däremot måste de studenter som inte är utexaminerade eller utexaminerade av dessa grader eller inte ackrediterar en specifik utbildning i ekonomi och affärer, ta en serie utbildningstillägg som kallas "Specific Complements to Health Management" för att lägga grunden för ekonomisk förvaltning. För dessa studenter är dessa utbildningstillägg obligatoriska och kan göras innan masterstarten eller samtidigt med den (se tabell över utbildningstillägg på fliken "Studieplan").
Det handlar om att utveckla de grundläggande kunskaperna om företagsledning hos studenter, vars universitetsexamina kommer från Branch of Health Sciences eller Social and Legal Sciences (förutom de som har utbildning inom ekonomi eller företag), som sedan kommer att göra det möjligt för dem att förstå , förvärva och utveckla den specialiserade kunskapen om Health Management, baserat på en tidigare och optimal förberedelse som gör att de kan uppnå var och en av de kompetenser som fastställts i Master.
Mästarens huvudmål
Detta utbildningsprogram har utformats så att studenten behärskar all nödvändig kunskap som gör det möjligt för honom att på ett adekvat sätt och med garanti för framgång utföra ett arbete med ledning, råd och utvärdering av denna typ av institutioner inom hälsosektorn, både i den globala institutionens område, som inom alla dess funktionella områden: avdelning eller klinisk tjänst, ekonomisk-ekonomisk förvaltning, strategisk inriktning, mänskliga resurser, kvalitet, logistik etc., vilket underlättar dess integration på en gemensam europeisk arbetsmarknad.
Genom studiet av de didaktiska enheterna och förverkligandet av utvärderings- och lärandeverksamheten får den framtida yrkesutövaren de nödvändiga verktygen för att utföra sitt arbete genom att tillämpa sina kunskaper. Detta möjliggör utveckling av väsentliga färdigheter i yrkeslivet såsom lagarbete, problemanalys, sökning och kommunikation av lösningar, förhandlingar och beslutsfattande.
Detta allmänna mål kan delas upp i följande specifika lärandemål:
Att eleverna förstår och fördjupar sina kunskaper om:
- De viktigaste metoderna, verktygen och teknikerna som underlättar lärande och arbete i onlinesituationer för yrkesverksamma inom hälsomiljön under 2000-talet.
- Organisationen för det nationella hälsosystemet, dess mål, regulatoriska föreskrifter och förvaltningen av vårdcentraler och tjänster, tillsammans med kunskap om huvudaspekterna av strategisk ledning av hälsoorganisationer, både i dess "makro" (planering) och "meso"( ledning) och som "mikro" (klinisk ledning), både inom den offentliga och privata sektorn.
- De olika modellerna, teknikerna, metoderna och verktygen för ekonomisk analys och kostnadsnyttospecifika för klinisk och sjukhusledning.
- De olika modellerna, metoderna, verktygen och indikatorerna som gör det möjligt att etablera sjukhusfallsmixen för att utföra en adekvat analytisk hantering och etablera utvärderingsmodellerna för vårdcentraler och tjänster och i synnerhet vårdcentraler i primärvård och specialiserad vård Vård.
- Dessa ledningsdiscipliner, som inte är specifikt specifika för hälsosektorn, har i sina metoder, tekniker, verktyg och/eller tillämpliga bestämmelser en dubbel dimension: hälsosektorns och den gemensamma med andra organisationslednings- och styrsystem i andra områden.
- De personliga värderingar och beteenden som borde känneteckna hälso- och sjukvårdspersonalens "hur man gör" under 2000-talet: Emotionell intelligens, Tidshantering, Organisering av möten, Offentligt tal, Förhandlingsteknik, Chefsdeontologi, Ledarskap och motivation, Lagarbete, Interpersonell kommunikation , Knowledge Management, Corporate Social Responsibility.
Deltagande i utvecklingen av processerna för Health Management, både på nivån för design, implementering och underhåll av hälsoledningspolicyer (strategisk, klinisk-ekonomisk ledning, sjukhusledning, processledning, HR, riskprevention, logistik, kvalitetsledning, inköp , etc.) överensstämmer med organisationens egenskaper och verksamhet.
Undervisningssystem
UDIMA utbildningsmodellen är baserad på distansutbildning och använder sig intensivt av informations- och kommunikationsteknik (IKT) för att underlätta utbildningsprocessen.
UDIMA överväger att genomföra och, när så är lämpligt, övervinna olika typer av aktiviteter. De procentuella vikter som fastställts för att utvärdera aktiviteterna för varje ämne kommer att beskrivas i detalj i filen för varje modul eller ämne som ingår i undervisningsplaneringen och kommer att fastställas från det maximum och minimum som fastställs i följande tabell:
Deltagande i lärandeaktiviteter | ≥ 10 % |
kontroller | ≥ 10 % |
Kontinuerlig bedömningsaktiviteter (AEC): | ≥ 20 % |
Slutprov ansikte mot ansikte | ≤ 60 % |
TOTAL | 100% |
I alla ämnen följs studenten akademiskt genom kvalificering av didaktiska aktiviteter baserade på egenskaperna hos det europeiska området för högre utbildning.
metodik
UDIMA metoden är baserad på ett distansundervisningssystem som främjar kontinuerlig bedömning och "learning-by-doing" i en miljö av närhet, tillgänglighet och realtidsinteraktion mellan läraren och eleven, genom informationsteknologi och kommunikation.
Undervisning-inlärningsprocessen utvecklas genom virtuella klassrum där eleverna har till sitt förfogande en undervisningsguide med planering av ämnet. Undervisningsmetodiken säkerställer inhämtande av kunskaper och professionella och personliga färdigheter genom ett system för kontinuerlig bedömning förkroppsligad i didaktiska aktiviteter, självutvärderingsfrågeformulär och ett personligt slutprov.
För att främja studerandes studier och träning utvecklas följande träningsåtgärder:
- Studera de didaktiska enheterna genom det didaktiska materialet som gjorts tillgängligt för studenten och utformat för onlinestudier: manualer, böcker, artiklar och annan bibliografi relaterade till de ämnen som studeras.
- Utveckla utbildningsaktiviteter genom antaganden, praktiska fall och frågeformulär, med hjälp av verktygen för onlineundervisningsplattformar.
- Genomför aktiviteter som involverar sökning och hantering av information.
- Förbered studier, rapporter, projekt som lanserar professionell kompetens.
- Erbjud en handledningsåtgärd till studentens permanenta förfogande som möjliggör en korrekt undervisning-inlärningsprocess, med hjälp av uppföljningsstrategier som online- eller telefonhandledning.
- Utveckla en utvärderingsprocess i kontinuerlig handling som möjliggör omorientering av inlärningsprocessen.
- Genomför läroplans- och extrakurser praktikplatser i specialiserade centra för att uppnå examens yrkeskunskaper.
- Främja forskningskapacitet genom didaktiska strategier såsom projektformulering, dataanalys, studie av resultat, dra av slutsatser och hantering av bibliografi.
- Utveckla muntlig presentationsförmåga och försvar av akademiska uppsatser med hjälp av möjligheterna med kontorsautomationslärarverktyg.
karriärmöjligheter
- Samordning av team och planering av tjänster.
- Budgethantering
- Logistik och inköpsorganisation.
- Kvalitetsutvärderingar.
- Ledning och ledning av alla typer av hälso- och socialvårdsinstitution.
- Planera och hantera vårdcentral och tjänster.
- Ledning och förberedelse av hälsoutvecklingsprojekt.