Kandidatexamen i tandläkare

Allmänt

Programbeskrivning

Att studera vid CEU UCH innebär att välja ett universitet som är olika både i "vad" och "hur". Vi erbjuder en kombination av erfarenhet och innovation. Det handlar om att vara verkligt internationellt och ändå med starka lokala rötter. Kort sagt, vi kan erbjuda dig allt du behöver för att vara vad du vill vara.

Vad gör oss annorlunda?

1. Banbrytande anläggningar

I de moderna faciliteterna på vår Alfara del Patriarca Campus har du det perfekta utrymmet för din träning till din förfogande: anatomi rum, laboratorier, prekliniska simuleringsrum, studierum och universitets tandläkarklinik i samma byggnad mm .

2. Professionella i klassrummet

Eftersom vi förstår att för att bli en bra tandläkare måste du vara i kontakt med de bästa yrkesverksamma på området redan från början, som delar sina erfarenheter och sätter sitt dagliga liv i praktiken i klassrummet och i kliniken med våra studenter också.

3. Studerande i hjärtat av åtgärden (även vid placeringar)

I samma område har vi Tandkliniken vid universitetet där eleverna utför praktiska praktik och uppföljning av patienter i sina olika specialiteter, i grupper om 2/3 elever under ledning av professionella handledare.

4. Internationell erfarenhet

Studenter av olika nationaliteter bor tillsammans i samma byggnad, vilket resulterar specifikt från vår dubbla idiomatiska linje: spansk grupp och engelsk / spansk tvåspråkig grupp. En annan skillnadsfaktor som berikar våra studerandes utbildning och personlig utveckling.

5. Interaktion med riktiga patienter

När du har avslutat examen får du möjlighet att få mer kunskap som arbetare på CEU Dental Clinic. På det här sättet kommer du att vara den som kommer att behandla äkta patienter under överinseende av proffs, och få erfarenhet att förbereda dig ännu bättre.

kompetenser

Allmänna förmågor

  • GA 1. Motivering av de historiska ramarna och begreppsmässig utveckling av de strukturella principerna för vetenskap.
  • GA 2. Erkännande av mångfald och multikulturalism.
  • GA 3. Förberedelser för kritisk och reflekterande analys av de viktigaste antropologiska frågorna.
  • GA 4. Möjligheten att kontextualiserad analys av historiska texter av vetenskapligt innehåll.
  • GA 5. Identifiering av de aspekter som bildar kyrkans doktrin om den relativt absoluta värdigheten hos personen som en vägledning för följande rättfärdigande av de bioetiska principerna och normerna.
  • GA 6. Kritisk analys och tolkning av huvuddokumenten i kyrkans Magisterium relaterade till samhällsproblemet i allmänhet och i synnerhet till hälsoforskning och övning.
  • GA 7. Att känna till och förstå de allmänna principerna för den historiska diskursen och dess metod.

Särskilda förmågor

  • 1. Att känna till de biomedicinska vetenskaperna som tandläkaren bygger på för att säkerställa korrekt tandhjälp. Bland dessa vetenskaper bör lämpligt innehåll inkluderas avseende:
    • Embryologi, anatomi, histologi och fysiologi hos människokroppen.
    • Genetik, biokemi, cell och molekylärbiologi.
    • Mikrobiologi och immunologi.
  • 2. Att känna till morfologin och funktionen hos den stomatognatiska apparaten, inklusive lämpligt specifikt innehåll i embryologi, anatomi, histologi och fysiologi.
  • 3. Att känna till den vetenskapliga metoden och ha den kritiska förmågan att bedöma den etablerade kunskapen och den nya informationen.
  • 4. Att känna till nödvändiga vetenskapliga principer för sterilisering, desinfektion och antisepsi för att förhindra korskontaminering i tandläkaren.
  • 5. Att känna faran för joniserande strålning och dess effekter på biologiska vävnader, tillsammans med den lagstiftning som reglerar användningen av den. Att hantera orala radiologiska anläggningar.
  • 6. Att utföra de nödvändiga röntgenbilderna i tandläkarutbildning, tolka de erhållna bilderna och känna till andra diagnosmetoder som är relevanta för bilden.
  • 7. Att känna till normaliteten och den orala patologin samt utvärderingen av semiologiska data.
  • 8. Att identifiera huvudorsaken till samråd och historien om den nuvarande sjukdomen. Att utföra en allmän klinisk historia av patienten och en klinisk rekord som korrekt återspeglar patientens register.
  • 9. Att känna till beteende och kommunikationsvetenskap som underlättar tandläkarutbildning.
  • 10. För att hantera, urskilja och välj lämpliga dentalmaterial och instrument.
  • 11. Att känna till de dentala biomaterialen: deras manipulation, egenskaper, indikationer, allergier, biokompatibilitet, toxicitet, eliminering av avfall och miljöpåverkan.
  • 12. Att förstå det nationella hälsosystemet samt de grundläggande aspekterna av sanitetslagstiftning, klinisk hantering och lämplig användning av sanitära resurser, förstå betydelsen av tandläkarens roll inom primärvården.
  • 13. Att veta och använda grundläggande utrustning och instrument för tandläkarutövningen.
  • 14. Att tillämpa principerna om ergonomi i dentala arbeten, lika mycket på individnivå som i ett arbetslag när det är lämpligt, samt i principerna att förebygga arbetsrisker i samband med tandläkarutövningen.
  • 15. Att leverera ett globalt fokus på muntlig vård och tillämpa principerna om att främja hälsa och förebygga orala sjukdomar.
  • 16. Att utbilda och motivera patienterna på ett sätt som förhindrar orala sjukdomar, kontrollera de patogena orala vanorna, instruera dem om korrekt munhygien, kost- och näringsåtgärder och slutligen om alla metoder för att bibehålla oral hälsa.
  • 17. Att veta effekterna av tobak på oral hälsa och att delta i de åtgärder som hjälper patienten som vill sluta röka. Likaså att känna till de komplexa interaktionerna mellan de miljömässiga, sociala och beteendefaktorerna för oral och allmän hälsa.
  • 18. Att känna till de förfaranden som syftar till att diagnostisera oral hälsa i samhället och veta hur man tolkar resultaten.
  • 19. Att känna till konsekvenserna av de demografiska och epidemiologiska trenderna i tandläkarutbildning.
  • 20. Att känna till organisationen och tillhandahållandet av oral hälsovård i samhället, lika mycket på privat nivå som allmänhet, samt allmän hälso- och sjukvård och tandläkarens roll inom nämnda områden.
  • 21. Att utveckla och genomföra muntliga hälsoprogram och att känna till den interinstitutionella och interprofessionella samordningen som är nödvändig för genomförandet.
  • 22. Att känna till de etiska lagar och administrativa normer som reglerar tandläkarutbildningen och tillämpar dem i ledning och klinisk praxis, samt att känna till de professionella företags organisation, förmågor och funktioner. Att slutföra alla typer av medicinsk-juridiska handlingar och register.
  • 23. Att känna till tandläkarens roll inom hälsovården och att arbeta med andra vårdpersonal och andra tandläkare.
  • 24. Att erkänna att patienten är centrum för uppmärksamhet och att alla interaktioner, inklusive diagnos, schemaläggning och genomförande av behandling och underhåll, måste vara i deras bästa intresse, undvika någon form av diskriminering och respektera sekretess.
  • 25. Att identifiera tecken och attityder som föreslår en eventuell existens av misshandel.
  • 26. Att lära känna de allmänna processerna för att bli sjuk, härda och reparera, bland de som inbegriper infektion, inflammation, blödning och koagulering, helande, trauma och förändringar i immunsystemet, degenerering, neoplasma, metaboliska förändringar och genetiska störningar.
  • 27. Att känna till de allmänna patologiska egenskaperna hos sjukdomar och problem som påverkar de organiska systemen.
  • 28. Att känna till de orala manifestationerna av systematiska sjukdomar.
  • 29. Att känna till den allmänna och kliniska farmakologin i tandläkaren.
  • 30. Att känna till de farmakologiska grundvalarna för de olika anestetikförmågan, lika mycket lokal som allmänhet, samt rollen av sedering och allmänbedövning vid hanteringen av tandläkaren.
  • 31. Att känna till och hantera de mer frekventa akuta medicinska nödsituationerna i tandläkarutövningen och i teknikerna för grundläggande kardiorespiratorisk återupplivning.
  • 32. Att ha lämplig kunskap om mänsklig näring, i synnerhet förhållandet mellan näringsvanor och kost med upprätthållande av hälsa och förebyggande av orala sjukdomar.
  • 33. Att genomföra grundläggande orala sjukdomsbehandlingar hos patienter i alla åldrar. De terapeutiska förfarandena måste baseras på begreppet minimal invasion och på ett globalt och integrerat fokus på oral behandling.
  • 34. För att diagnostisera, planera och genomföra generellt, multidisciplinär, sekventiell och integrerad behandling av begränsad komplexitet hos patienter i alla åldrar och tillstånd och på patienter med speciella krav (diabetes, hypertoni, onkologisk, transplantation, immunsupprimerad, antikoagulerad bland andra) eller som är handikappade. Specifikt måste tandläkaren vara kompetent vid upprättandet av en diagnos, en prognos och utvecklingen av en lämplig terapeutisk plan och på ett visst sätt för orofacial smärta, temporomandibulära störningar, bruxism och andra parafunktionella vanor. dental och periapical; muntliga traumor; periodontal patologi och patologi hos de peri-implanterade vävnaderna; benpatologi i käken, munnmjukvävnaden och knutna körtlar; tillstånd av partiell eller total restaurering och planering av deras rehabiliteringsbehandling genom proteser i dental och slemhinna, eller genom tandimplantat, tandvård och / eller maloklusion och andra anatomiska eller operativa förändringar av ansiktet hos det stomatognatiska systemet och dess möjliga ortodontiska , ortopediska eller kirurgiska korrigeringar.
  • 35. För inrättandet av diagnos- och behandlingsplanen måste tandläkaren förvärva följande förmågor:
  • en. Att ta och tolka röntgenbilder och andra rutiner som är baserade på bilden, relevanta i tandläkaren.
  • b. För att skapa diagnostiska modeller, sätt dem ihop och ta interlusala journaler.
  • c. Att bestämma och identifiera patientens estetiska krav och möjligheterna att uppfylla sina problem.
  • d. Att identifiera patienten som kräver särskild vård, erkänner deras egenskaper.
  • e. Att bedöma motorns och sensoriska funktion i munnen, käften och de fästa områdena.
  • f. Att utföra begränsade förfaranden för invasiv diagnosteknik (mjukvävnad) med biopsi (biopsier).
  • 36. För att etablera lämplig behandling måste tandläkaren vara behörig att
  • en. Korrekt recept på medicinering, känner till deras kontraindikationer, interaktioner, systemiska effekter och återverkningar på andra organ.
  • b. Tillämpa kompetens hos lokal-regional anestesi.
  • c. Förberedelse och isolering av verksamhetsområdet.
  • d. Identifiera, bedöma och bistå medicinska nödsituationer och katastrofer som kan inträffa under klinisk praxis och tillämpa kardiopulmonell återupplivningsteknik, hantering av akuta infektioner, inklusive farmakologiska recept och enkla kirurgiska aspekter.
  • e. Identifiera och hjälpa till med dentala brådskande problem.
  • f. Utför behandlingar, både medicinska och kirurgiska, för vanliga sjukdomar i den orala mjukvävnaden.
  • g. Utföra enkla kirurgiska ingrepp: utvinning av utbrott permanent och tillfällig tänder; frakturerade eller infångade rötter och den okomplicerade kirurgiska extraktionen av icke-utbrutna tänder och enkla procedurer för pre-protetisk kirurgi.
  • h. Behandling av dental-alveolär traumas vid tillfällig och permanent tandvård.
  • jag. Behandla lika mycket farmakologiska som kirurgiska inflammatoriska processer i de periodontala och / eller periimplanterade vävnaderna, inklusive de ovan och under tandläkarmottagningstekniska instrumenten.
  • j. Bedömning och behandling av patienten med hålrum eller andra icke-carious tandvårdssjukdomar och att kunna använda alla utsedda material för att återställa tandens form, funktion och estetik hos patienter i alla åldrar.
  • k. Designa, förbereda tänderna, förskriva, registrera, genomföra kliniska tester och genomföra indirekta restaureringar: inlägg, finér eller porslinlaminatfaner och enkla kronor.
  • l. Operativt behandla de destruktiva processerna och dentala-alveolära traumatiska skador.
  • m. Genomförande av endodontiska behandlingar och tillämpning av förfaranden för att bevara massans vitalitet.
  • n. Utför konventionella estetiska förfaranden ur ett tvärvetenskapligt perspektiv.
  • o. Behandling av edentulismen, både partiell och total, inklusive den biologiska designen (specifika designegenskaper) tandbehandling, erhållande av journaler, kliniska tester och anpassning till patienterna av partiella och fullständiga borttagbara proteser, enkla tandborstiga broar och enkla proteser på implantat, avtagbar och fast, inklusive positionering och användning.
  • s. Utarbeta föreskrifterna för de specialbyggda "tandproteserna" hälsoprodukter och "apparater av tand- och ansiktsortodonti och ortopedi".
  • q. Utföra icke-kirurgisk behandling av temporomandibulära störningar och muntlig-ansiktssmärta.
  • r. Utföra oral behandling av barnpatient och känna igen deras egenskaper.
  • s. Identifiera och korrigera muntliga vanor som är känsliga för att orsaka eller förvärra missbildning.
  • t. Planering och bestämning av specifika konstruktionsegenskaper, register, recept, kliniska tester, klinisk positionering och justering för att placera fasta och borttagbara rymdhållare och ortodontiska tekniker samt flyttbara tillgångar som är avsedda att ersätta tänder eller korrekta crossbites.
  • 37. Pre-professionell praxis, i form av roterande klinisk odontologi och med slutlig kompetensutvärdering, som möjliggör införande av professionella värden, hjälpkommunikationsförmåga, klinisk resonemang, klinisk hantering och kritisk bedömning. De måste inkludera kliniskt arbete hos studenten med patienter i alla åldrar och förhållanden, på ett integrerat sätt och under lämplig tillsyn.

Särskild kompetens avseende språk.

  • 38. Eleverna ska kunna sända information, idéer, problem och lösningar av yrket på engelska till en specialiserad eller icke-specialiserad publik

Karriärmöjligheter

Tandläkare (Grado en Odontología) ger dig möjlighet att inte bara arbeta som allmän tandläkare i privata kliniker, sjukhus och samhällsdentaltjänster utan också som tandläkare, tandläkare och tandläkare eller tandläkare.

Dessutom, med din kunskap om spanska som examen i tandvård, skulle du kunna arbeta i andra länder där spanska är allmänt talat som USA eller Latinamerika.

Senast uppdaterad Mar 2020

Keystone-stipendium

Upptäck möjligheterna du får med vårt stipendium

Om skolan

Our University belongs to the University Foundation San Pablo-CEU, the most important private education organization in Spain, having more than 26,000 students and 24 centres in every educative level, ... Läs mer

Our University belongs to the University Foundation San Pablo-CEU, the most important private education organization in Spain, having more than 26,000 students and 24 centres in every educative level, among those three Universities in Madrid, Barcelona and Valencia. Läs mindre