Internationella grundutbildningen (IUP) i medicin
Universitas Gadjah Mada
Nyckelinformation
Campus läge
Yogyakarta, Indonesien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
11 terminer
Takt
Heltid
Studieavgifter
Begär info
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
* Indonesiska studenter: 45,000,000Rp / semester; Icke-indonesiska studenter: 65,000,000Rp / semester
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Grundades den 5 mars 1946 har fakulteten för medicin, folkhälsa och omvårdnad Universitas Gadjah Mada (FK-KMK UGM) vuxit och utvecklats snabbt under åren. FK-KMK UGM har positionerat sig för att bli ett ledande universitet i Indonesien, Asien och i världen. Tusentals studenter har examen och färgat hälsosektorn i Indonesien och över hela världen. Beläget på ett campus med tropiskt klimat, trevlig atmosfär och utrustad med olika faciliteter som stöder utbildning, forskning och samhällsservice. School of Medicine's vision är att vara ett utmärkt nationellt medicinskt utbildningsprogram som är innovativt, globalt standardiserat och överlägset, samt att tjäna nationens och mänsklighetens intressen med professionellt stöd för personal. Inlärningssteg i ett grundutbildningsprogram för FK-KMK UGM inkluderar 3. 5 år grundnivå, 2 års yrkesfas och 1 års praktik.
Det finns två program:
Internationellt program
- Sökande från Indonesien eller andra länder har examen från gymnasieexamen de senaste tre åren.
- För Indonesisk: Godkänd inträdesprov, inkluderar: Grundläggande akademiskt prov (matematik, kemi, fysik och biologi), Gadjah Mada Scholastic test (GMST = ett psykologiskt test), engelska, Situationsbedömningstest (SJT) och MMPI. För studenter från andra länder godkändes grundprövningen av det grundläggande akademiska provet (matematik, kemi, fysik och biologi), GMST och intervju.
- I ett gott hälsotillstånd.
Skillnaden mellan regelbundet och internationellt program
Cirka 90% av kursprogrammet mellan regelbundet och internationellt program är likartade. Några skillnader i det internationella programmet är: Föreläsningar hålls med hjälp av engelska som undervisningsspråk, lärande av det internationella hälsosystemet (i block D2) och har en obligatorisk erfarenhet att studera utåtriktat utland i ett valfritt block (block D3) .
Curriculum
Under läsåret 1992/1993 började FM att genomföra läroplanen för läkarutbildningsbaserad kärnplan för medicinsk utbildning Indonesien (KIPDI) med strategin för problembaserad lärande (PBL). Började i 2003/2004 utnyttjad integrerad läroplan i 21 block med PBL-strategi. Under läsåret 2007/2008 gjorde ändringar av tidigare block. Från och med läsåret 2013/2014 har en ny läroplan anpassad till den indonesiska medicinsk kompetensen implementerats SKDI 2012 genom ett studieprogram integrerat i blocken och PBL-strategin. Med detta nya system sträcker sig 3,5 års akademisk fas i grundutbildningen och 2 år av klinisk rotationsfas.
Förväntat lärandeutfall (ELO)
Det finns 8 ELO för studenter som är utbildade från USPM, dessa är vanliga nationella behöriga (område 1-7) och lokala behöriga (område 8)
- Område med ädla professionalism
- Ha tro på Gud, den Allsmäktige.
- Behåll kvaliteter av moral, etisk och disciplin.
- Behålla lagen.
- Var insiktsfull för sociala och kulturella angelägenheter.
- Uppförande i professionellt beteende.
- Område med Introspection och Capacity Building
- Utför självintrospektion
- Genomföra livslångt lärande
- Expand kunskap
- Område med effektiv kommunikation
- Kommunicera mellan patienter och deras familjer.
- Kommunicera mellan arbetspartner.
- Kommunicera mellan intressenter och samhällen.
- Område för informationshantering
- Bedöm information och kunskap.
- Effektivt främja information och kunskap till vårdpersonal, patienter, samhällen och närstående för att förbättra kvaliteten på hälsovården.
- Område med grundläggande medicin: Applicera aktuell biomedicinsk vetenskap, humanitär vetenskap, klinisk medicinsk vetenskap och folkhälsovetenskap / förebyggande medicin / samhällsmedicin för att hantera hälsoproblem på ett holistiskt och omfattande sätt.
- Område med kliniska färdigheter
- Utför diagnostiska förfaranden.
- Utför holistisk och omfattande hantering.
- Område för folkhälsoproblemhantering
- Genomföra hälsofrämjande på individ-, familje- och samhällsnivå.
- Genomföra förebyggande och tidig upptäckt av hälsoproblem på enskilda, familje- och samhällsnivåer.
- Utför hälsoproblemhantering på individ-, familj- och samhällsnivå.
- Stärka och samarbeta med samhällen för att uppnå hälsoförbättring.
- Hantera resurser på ett effektivt, effektivt och hållbart sätt i hälsoproblemlösning.
- Applicera specifika hälsopolitik som är höga prioriteringar i varje region i Indonesien.
- De lokala kompetenser som berörda parter har kommit överens med är
- Utför medicinsk nödsituation.
- Hantera katastrofberedskap.
- Hantera samhälls- och familjehälsoproblem mellan professionella.
- Utför mer självsäkerhet som professionell baserat på hans / hennes intresse inom medicinområdet (tillhandahålls i valfria block, bestående av 19 moduler).
Kursprogram, undervisning och lärande
De sju områdena plus kompetensområdena har översatts till 21 block av specifika ämnen och 14 kliniska rotationsfaser (se nedan), där de sammanställdes i tre faser av studieprocessen. Varje block är lika med 6 sks, medan praktikstadier varieras mellan 2-10 sks.
Faserna av lärprocessen är:
Fas 1 med temat Foundation of Medicine (år 1). I slutet av denna fas förväntas studenterna förstå:
- Grundläggande natur och funktion av balans (homeostas) och förhållanden som avbryter den normala balansen i en mänsklig kropp.
- Filosofin om att läkaryrket är en livstid för studier och är en del av sjukvården.
Fas 2 använder tematransitionen från teori till praktik (år 2 - 3,5) eftersom det är en mellannivå. I slutet av denna fas förväntas studenterna
- Förstå det grundläggande begreppet sjukdom, förebyggande och hantering.
- Kompilera olika kunskaper och kliniska färdigheter på ett strukturerat och systematiskt sätt när man hanterar hälsoproblem.
I denna nya PBL-metod måste studenterna fylla 21 block för att få en examen. Hela blocken kan slutföras på 3,5 år med studiebelastning 165 semesterkreditsenheter inklusive avhandling. Lärande består av att delta i klasser, handledning (små gruppdiskussioner), praktisk session och färdighetsträning som den grundläggande kliniska kompetenta (BCC) vid färdighetslaboratorium. Syftet med BCC är att ge studenterna klinisk erfarenhet innan de får sin lärling på en sjukhusklinik. När studenter examen från grundutbildningen får studenten examen S.Ked (kandidatexamen i medicin).
Fas 3 använder temat Doktor i praktiken (år 4 och 5). I slutet av denna fas förväntas studenterna
- genomföra förebyggande åtgärder och hantering av hälsoproblem för en patient, familj och samhälle på ett professionellt sätt och följer principer, etik och värderingar enligt sin myndighet som läkare.
- Utfärda ett hänskjutande till en annan sjukvårdsanläggning som kommer att ge effektivare och effektivare vård.
Denna fas kallas klinisk rotationsperiod, som är en period där en medicinsk student i den kliniska delen av sin utbildning passerar olika "arbetande" tjänster mellan 2-10 veckors kliniska stadier (se tabell nedan). Studietiden för detta kliniska program är 2 år med en studiebelastning på 35 sk. Efter examen tar studenten avgångsundersökning (UKMPPD) innan han får titeln dr. (medicinsk doktor).
Förkunskapskrav
Indonesiska kandidater
- Kandidater från de senaste tre åren;
- Indonesisk gymnasieskola (Exact Sciences / IPA); eller
- A-nivå kvalifikation; eller
- IB-kvalifikation
* Obligatoriska ämnen är Biologi och Kemi; - Icke-färgblindhet.
Utländska kandidater
- Maximal ålder är 25 år den 18 maj för varje inträdesperiod
- Institutionell TOEFL-poäng på minst 500 (pappersbaserad) eller 173 (datorbaserad) eller 61 (internetbaserad) eller IELTS-poäng på minst 5,00 eller MUET-poäng minst på Band 4,00;
* För kandidater med dubbel examen: IELTS-certifikat med en lägsta poäng på 6,5; - Certifikat för nationella och / eller internationella utmärkelser i akademisk eller icke-akademisk (idrottsmästerskap / utställningskonstmästerskap (om någon);
- STPM-kvalifikation med minst CGPA 3,00 (i 4,00 vågar) / 3B för naturvetenskapliga ämnen; eller
- Förkunnig kvalifikation med minst CGPA 3,00 (i 4,00 skala); eller
- Stiftelsen Program / A-nivå eller motsvarande behörighet (Kanadensisk Föruniversitet, South Australian Matriculation, Kanadensiska International Matriculation Program, Monash University Foundation Year, University Foundation Studies för New South Wales, A-nivå, högre utbildning certifikat av Tamilnadu, Indien).
Antagningsprocedurer
- Registrera dig för ett applikationskonto.
- Fyll i ansökningsformuläret online och ladda upp nödvändiga dokument (minst 200 kb och max 800 kb).
- Betala den icke återbetalningsbara ansökningsavgiften via Multi-Payment System av Bank Mandiri, BNI, BRI, BSM eller BTN som begärts.
- Tillträdeskort kan skrivas ut den dag som nämns i ditt ansökarkonto.