Läroplanen

Den förberedande utbildningen för en osteopat följer tidsplanen för högre utbildning. Varje cykel innehåller regelbundna bedömningar av kunskapsförvärv. Utbildningen överensstämmer med WHO (World Health Organization) standarder och europeiska standarder.

Lärningsmetoder

ESO har en förstklassig teknisk plattform. Auditorier, amfiteatrar, klassrum och laboratorier, tillämpad forskningsenhet och datoriserat dokumentationscenter, integrerad osteopatisk klinik utgör en uppsättning materialresurser på mer än 5000 kvadratmeter.

Program och kurser

ESO Paris är en skola för osteopati som skiljer sig från andra. Skolan är tillgänglig för alla, oavsett sektor eller baccalaureat.

Integrering av grundutbildningen är möjlig i klassisk antagning för gymnasieexaminerade, samt parallellt tillträde för sjukvårdspersonal eller medicinska studenter som vill omorientera sig själva. Beroende på profilen är de kurser som erbjuds olika och anpassade efter behoven hos var och en.

Inledande osteopatutbildning är för innehavare av kandidatexamen eller motsvarande. Utbildningen äger rum i två cykler spridda över fem års utbildning i slutet av vilka eleverna får en grad av osteopat (RNCP nivå I, fack 5) erkänd av staten. Nedan finns program för varje år.

1 cykelprogram

Läroplanen för den 1: acykeln är spridda över tre år, 2900 timmar att lära sig grunderna i mänsklig ansökte medicinska och filosofiska hälsovetenskap till osteopati. Mål: att integrera den kunskap som krävs för att förstå och utforska människokroppen.

1: a året

1 - Grundvetenskaper

  • 1.1: Cellbiologi
  • 1.3: Histologi - Embryologi - Genetik
  • 1.4: Biofysik och biomekanik
  • 1.5: Anatomi och allmän fysiologi
  • 1.6: nervsystemets anatomi och fysiologi
  • 1.7: Anatomi och fysiologi i muskuloskeletalsystemet
  • 1.8: Anatomi och fysiologi i hjärt- och andningsorganen
  • 1.9: Anatomi och fysiologi i matsmältningssystemet, endokrina, könsorganen
  • 1.10: Anatomi och fysiologi för integumentära och sensoriska system

4 - Osteopati: grunder och modeller

  • 4.1: De konceptuella modellerna för osteopati

5 - Osteopatisk praxis

  • 5.1: Palpatorisk anatomi
  • 5.2: Osteopatisk palpation
  • 5.5: Lärande diagnostiska medel, osteopatiska behandlingar och lämpliga tekniker - nedre appendikulär region
  • 5.6: Lärande diagnostiska medel, osteopatiska behandlingar och lämpliga tekniker - Lombi-bäcken-bukregion
  • 5.8: Lärande diagnostiska medel, osteopatiska behandlingar och lämpliga tekniker - övre appendikulär region
  • 5.9: Lära sig diagnostiska verktyg, osteopatiska behandlingar och lämpliga tekniker - Cervico-cephalic region

6 - Metoder och arbetsredskap

  • 6.4: Metod för skriftlig och muntlig kommunikation - arbetsmetoder

Klinisk träning

Designa och bygga ett osteopatiskt interventionsprojekt

2: a året

1 - Grundvetenskaper

  • 1.2: Hematologi - immunologi
  • 1.4: Biofysik och biomekanik
  • 1.6: nervsystemets anatomi och fysiologi
  • 1.7: Anatomi och fysiologi i muskuloskeletalsystemet
  • 1.8: Anatomi och fysiologi i hjärt- och andningsorganen
  • 1.9: Anatomi och fysiologi i matsmältningssystemet, endokrina, könsorganen

2 - Semiologi för förändringar i hälsostatus

  • 2.3: Infektiologi
  • 2.5: Semiologi av störningar i muskel- och skelettsystemet
  • 2.6: Semiologi för sjukdomar i hjärt- och andningsorganen

3 - Human Sciences, Social Sciences, Management

  • 3.1: Psykologi och psykosomatisk

4 - Osteopati: grunder och modeller

  • 4.2: Grunden för osteopatiska diagnoser och behandlingar
  • 4.3: Osteopatisk resonemang och klinisk strategi

5 - Osteopatisk praxis

  • 5.1: Palpatorisk anatomi
  • 5.2: Osteopatisk palpation
  • 5.3: Metoder och medel för diagnosmöjligheter
  • 5.6: Lärande diagnostiska medel, osteopatiska behandlingar och lämpliga tekniker - Lombi-bäcken-bukregion
  • 5.7: Inlärning av diagnostiska medel, osteopatiska behandlingar och lämpliga tekniker - Thoraco-scapular Region
  • 5.8: Lärande diagnostiska medel, osteopatiska behandlingar och lämpliga tekniker - övre appendikulär region
  • 5.9: Lära sig diagnostiska verktyg, osteopatiska behandlingar och lämpliga tekniker - Cervico-cephalic region
  • 5.12: Gester och akutvård

Klinisk träning

Tredje året

1 - Grundvetenskaper

  • 1.6: nervsystemets anatomi och fysiologi

2 - Semiologi för förändringar i hälsostatus

  • 2.2: Parakliniska undersökningar
  • 2.4: Semiologi av nervsystemets sjukdomar
  • 2.5: Semiologi av störningar i muskel- och skelettsystemet
  • 2.7: Semiologi av sjukdomar i matsmältningssystemet och endokrina system
  • 2.8: Semiologi för sjukdomar i könsorganet
  • 2.15: Smärta

3 - Human Sciences, Social Sciences, Management

  • 3.1: Psykologi och psykosomatisk
  • 3.2: Allmän sociologi och hälsosociologi
  • 3.3: Folkhälsa

4 - Osteopati: grunder och modeller

  • 4.3: Osteopatisk resonemang och klinisk strategi

5 - Osteopatisk praxis

  • 5.3: Metoder och medel för diagnosmöjligheter
  • 5.4: Implementering av diagnostiska tekniker och tester i olika situationer
  • 5.5: Lärande diagnostiska medel, osteopatiska behandlingar och lämpliga tekniker - nedre appendikulär region
  • 5.6: Lärande diagnostiska medel, osteopatiska behandlingar och lämpliga tekniker - Lombi-bäcken-bukregion
  • 5.7: Inlärning av diagnostiska medel, osteopatiska behandlingar och lämpliga tekniker - Thoraco-scapular Region
  • 5.9: Lära sig diagnostiska verktyg, osteopatiska behandlingar och lämpliga tekniker - Cervico-cephalic region
  • 5.10: Förhållande och kommunikation i samband med osteopatisk intervention
  • 5.11: Diagnos av möjligheter: beteende som ska hållas i samråd

6 - Metoder och arbetsredskap

  • 6.1: Metod för dokumentärforskning och artikelanalys
  • 6.5: Vetenskaplig och professionell engelska

7 - Kompetensutveckling

  • 7.3: Utför en osteopatisk intervention och led en relation i ett sammanhang av osteopatisk intervention

Klinisk träning

2 cykelprogram

Tillgång till 2- cykeln är reserverad för studenter som har slutet på 1- cykelundervisningsenheter. Programmet för två cykler sprids över två år, drygt 1 900 timmar.

1: a året

2 - Semiologi för förändringar i hälsostatus

  • 2.1: Allmän farmakologi
  • 2.2: Parakliniska undersökningar
  • 2.4: Semiologi av nervsystemets sjukdomar
  • 2.9: Semiologi för affektioner av integumentära och sensoriska system
  • 2.10: Semiologi av sjukdomar i immunsystemet och hematologiska system
  • 2.11: Semiologi för psykiatriska tillstånd
  • 2.12: Semiologi för pediatriska tillstånd

3 - Human Sciences, Social Sciences, Management and Law

  • 3.1: Psykologi och psykosomatisk

4 - Osteopati: grunder och modeller

  • 4.3: Osteopatisk resonemang och klinisk strategi

5 - Osteopatisk praxis

  • 5.4: Implementering av diagnostiska tekniker och tester i olika situationer
  • 5.11: Diagnos av möjligheter: beteende som ska hållas i samråd

6 - Metoder och arbetsredskap

  • 6.2: Osteopatisk forskning och utvärderingsmetoder
  • 6.5: Vetenskaplig och professionell engelska

7 - Utveckling av osteopatens färdigheter

  • 7.1: Utvärdera en situation och utveckla en osteopatisk diagnos
  • 7.2: Designa och genomföra ett osteopatiskt interventionsprojekt

Klinisk träning

2: a året

2 - Semiologi för förändringar i hälsostatus

  • 2.13: Semiologi för geriatriska infektioner
  • 2.14: Semiologi för idrottsman nen
  • 2.16: Dietetik och näring

3 - Human Sciences, Social Sciences, Management and Law

  • 3.4: Lagstiftning
  • 3.5: Etik och etik
  • 3.6: Ledning

6 - Metoder och arbetsredskap

  • 6.3: Metod för analys av professionell praxis
  • 6.5: Vetenskaplig och professionell engelska

7 - Kompetensutveckling

  • 7.4: Analysera och utveckla din yrkesutövning
  • 7.5: Förbered en professionell installation

Klinisk träning

minne

Program undervisas på:
  • Franska
Senast uppdaterad Juli 28, 2019
Denna kurs är På campus
Startdatum
Sep 2020
Duration
3 - 5 år
Heltid
Pris
9,260 EUR
per år under de första tre åren
Deadline
Efter plats
Efter datum
Startdatum
Sep 2020
Slutdatum
Sista anmälningsdag

Sep 2020

Location
Sista anmälningsdag
Slutdatum