Grad i omvårdnad

Allmänt

3 tillgängliga platser

Programbeskrivning

Beskrivning av målen inriktad på studiecykeln

Att ha kunskap och förståelseförmåga att ingripa på olika vårdområden
Vet hur man tillämpar den förvärvade kunskapen och förståelsen för att visa ett professionellt tillvägagångssätt
Förmåga att lösa problem i samband med mänskliga reaktioner på hälsoproblem och övergångsprocesser hos individer, grupper och samhällen samt att bygga och rationalisera sina egna argument
Möjlighet att samla, välja och tolka relevant information tillsammans med individer, grupper och samhällen för att de ska kunna stödja de lösningar de rekommenderar och de kliniska bedömningarna de utfärdar, inklusive analysen av relevanta sociala, vetenskapliga och etiska aspekter
Kompetenser som gör det möjligt för dem att kommunicera information, idéer, problem och lösningar, både till specialister och icke-specialister
Livslångt lärande med hög autonomi

Särskilda mål för graden inom omvårdnad är att praktikanten i slutändan ska kunna:

  • Planera, utföra och utvärdera allmän vårdvård för den friska eller den sjuka genom hela livscykeln, familjen, grupperna och samhället på de tre nivåerna av förebyggande åtgärder.
  • Delta i en aktiv medlem i det tvärvetenskapliga hälsoklubben i planering / utvärdering av aktiviteter som bidrar till personens, familjen och samhällets välfärd för att förutse, lindra eller lösa deras hälsoproblem.
  • Att utveckla forskningspraxis inom omvårdnad, särskilt och hälsa i allmänhet.
  • Aktivt ingripa i träning av sjuksköterskor och andra yrkesverksamma
  • Delta i förvaltningen av hälsovårdstjänster.

Konceptuella ramar

Sjuksköterskan under de senaste trettio åren har genomgått en betydande utveckling inom vetenskaplig kunskap och utbildning på den tekniska nivån och på vårdfilosofins nivå som följer av sociokulturella, politiska, ekonomiska, demografiska och epidemiologiska förändringar i moderna samhällen.

Utmaningarna för sjuksköterskor i Portugal, som i andra länder i västvärlden, är huvudsakligen relaterade till de komplexa hälso- och sjukdomssituationerna som kräver tvärvetenskaplig tillvägagångssätt, som går utöver hälsan och kräver verkligt arbete av laget och användningen av kreativitet för att kringgå inre och yttre hinder för organisationen där de utför sin verksamhet.

Bland de utmaningar som nutida och framtida utgör för sjuksköterska och hälsovården i allmänhet framgår följande:

  • Utmaningen från försiktighets paradigmet, ur ett hälsoperspektiv, som ett mänskligt behov, som är gemensamt för alla olika hälsoprofessioner och som en sådan kräver en sann tvärvetenskaplig samverkan.
  • Nya hälsoproblem, relaterade till livsstil, åldrande, kroniska sjukdomar, aids / hiv, narkotikamissbruk, fattigdom och social utslagning, bland annat;
  • Förändring av vårdinrättningen som präglas av överföring av sjukvård till samhällstjänster och omorganisation av primärvården. Denna orientering för att träna i samhället utmanar sjuksköterskor till en alltmer självständig, mångsidig och flexibel prestation, införd i tvärvetenskapliga grupper där användaren / medborgaren deltar i beslutsfattandet i hälsa.
  • Ökad komplexitet i de professionella situationer som ska hanteras och arbetsorganisationens utveckling som kräver tvärvetenskapliga och tvärvetenskapliga tillvägagångssätt, vilket innebär uppkomsten av "kollektiv kompetens" som följer av kvaliteten på samarbetet mellan enskilda kompetenser.
  • Utmaningen gällde medborgarnas rättigheter och skyldigheter, mångfald, differentiering och multikulturalism.
  • Utmaningen av kvaliteten på utbildning och vård, samtidigt ett etiskt och moraliskt problem och ett trovärdighetsproblem och professionell värdighet.
  • Behovet av utbildning för medborgarskap, moralisk utveckling, deltagande i samhällslivet, uppbyggnad av en transnationell identitet.
  • Informationssamhället och behovet av nya strategier för en ny positionering av skolan och yrket gentemot det samhälle vi lever i, där "livslångt lärande" är det dominerande temat.

Världshälsoorganisationen (WHO), en av de ledande internationella referensorganisationerna inom sjukvården, identifierar uppdraget, lokalerna och aspekterna av autonomt ingrepp:

"Sjuksköterskans främsta uppdrag i samhället är att hjälpa individer, familjer och grupper att bestämma och uppnå sin potential i det fysiska, mentala och sociala livet genom att göra det i samband med den miljö där de bor och arbetar. sjukvård, förebyggande av sjukdomar, planering och leverans av läkande vård och rehabilitering. Omvårdnad omfattar de fysiska, psykiska och sociala aspekterna av livet som de påverkar hälsa, sjukdom, funktionshinder och dödsfall.

Sjuksköterskor gör det möjligt för individen, hans familj och vänner, den sociala gruppen och samhället att delta aktivt i alla aspekter av vården och därmed uppmuntra oberoende och självbestämmande. Sjuksköterskor arbetar också som partner för medlemmar i andra yrken som deltar i tillhandahållandet av hälsovårdstjänster. "

Sjuksköterskans inställning, enligt det internationella rådet för sjuksköterskor, bekräftar autonom och samarbetsvård, bland annat hälsofrämjande, sjukdomsförebyggande, sjukvård och funktionshinder och döende.

I etiketiketten för sjuksköterskor framgår det preambulärt att behovet av omvårdnad är universellt och att sjuksköterskor har fyra grundläggande ansvar: att främja hälsa, förebygga sjukdom, återställa hälsan och lindra lidande. Enligt förordningen om yrkesutövning av sjuksköterskor (lagdekret nr 161/96 av den 4 september) är de grundläggande insatserna "hälsofrämjande, förebyggande av sjukdomar, behandling, rehabilitering och social återintegrering" (art. 8 º) och övningspraktik utöver klinisk praxis betraktar ledning, forskning, undervisning, utbildning och rådgivning (art 9).

Sjuksköterskans kompetens definieras av ordningen för sjuksköterskor (OE, 2003), enligt de kompetenser som utgör ICN: s ram för kompetencer för generalistiska sjuksköterskor från Internationella sjuksköterskekommittén (ICN).

Allmänna färdigheter

Instrumentella färdigheter:

  • Analyserar, tolkar och syntetiserar texter och dokument
  • Det analyserar situationer som identifierar relationerna mellan de olika elementen som stör varandra i problemet.
  • Planerar och organiserar vården i olika sammanhang i ansiktet av kundens behov och befintliga begränsningar;
  • Väljer och organiserar aktuell information som behövs för att ge vård;
  • Organiserar pedagogiska situationer i hälsa
  • Kommunicerar muntligt och genom skrift på ett sätt som andra förstår Generera och tolka information från olika källor;
  • Kan fatta beslut om komplexa situationer i olika sammanhang;
  • Kan lösa komplexa problem i vården;
  • Det mobiliserar och använder lämpliga tekniska och IT-resurser.
  • Master ett andra språk
  • Ansvarar ansvar för etiska och juridiska åtaganden
  • Kritiskt granska din övning.

Interpersonella färdigheter

  • Erkänna dina gränser och be om hjälp när det behövs.
  • Det arbetar inom ett internt eller tvärvetenskapligt team som gynnar ett klimat av samarbete.
  • Hänger samman med kunder och familjer med sikte på att upprätta ett terapeutiskt förhållande; erkänner den kulturella mångfalden och ingriper i respekt för olika kulturer;
  • Det mobiliserar kunskap om andra kulturer och tullar i andra länder i deras relation med andra.
  • Det producerar en personlig diskurs baserad på olika perspektiv, på de hälsoproblem som det står inför;
  • Kan kommunicera genom att mobilisera klienternas hälsotillgångar, respektera deras övertygelse;
  • Det förutsätter yrkets etiska och juridiska åtaganden genom att ta ansvar för sin yrkesmässiga praxis.

Systemkompetenser:

  • Kan mobilisera in situ den professionella kunskap som behövs för att lösa problem
  • Kan hantera sitt lärande i en akademisk och professionell miljö
  • Det vet hur man letar efter nya lösningar på problemen och ta initiativ till att lösa dem.
  • Investerar i vårdets kvalitet i funktion av den mening som den har för den andra;
  • Utvärderar med laget kvaliteten på vården som erbjuds
  • Delta i projekt inom hälsoområdet;
  • Hanterar och övervakar vården
  • Generera oförutsägbarhet i mindre komplicerade situationer.

tillämpningar

Tidsfrister för skolåret 2019/2020

1: a fasen:

  • Ansökningar: 4 februari till 8 mars 2019
  • Validering och rankning av ansökningar: 11 mars till 15 mars 2019
  • Offentliggörande av resultat: 18 mars 2019
  • Registrering och anmälan: 20 mars till 20 april 2019

Andra fasen (för övriga lediga platser i den första fasen):

  • Ansökningar: 13 mars till 30 april 2019
  • Validering och serialisering av ansökningar: 1 maj till 8 maj 2019
  • Offentliggörande av resultat: 9 maj 2019
  • Registrering och anmälan: 13 maj till 14 juni 2019

3: e scenen (för kvarstående lediga platser i andra fasen):

  • Ansökningar: 6 maj till 28 juni 2019
  • Validering och rankning av ansökningar: 1 juli till 5 juli 2019
  • Offentliggörande av resultat: 8 juli 2019
  • Registrering och registrering: 10 juli till 10 augusti 2019

Mängden akademisk avgift för examen inkluderar boende i studenthemmet året runt, förutom augusti månad som är skollov.

Senast uppdaterad Mar 2020

Keystone-stipendium

Upptäck möjligheterna du får med vårt stipendium

Om skolan

A Escola Superior de Enfermagem de Coimbra (ESEnfC) é uma instituição de ensino superior pública e uma referência nacional e internacional no desenvolvimento e afirmação da disciplina de enfermagem. ... Läs mer

A Escola Superior de Enfermagem de Coimbra (ESEnfC) é uma instituição de ensino superior pública e uma referência nacional e internacional no desenvolvimento e afirmação da disciplina de enfermagem. Läs mindre
Coimbra , Coimbra , Coimbra + 2 Mer Mindre