Global hälsa md

Allmänt

Programbeskrivning

GLOBAL HEALTH MD

American University of Antigua College of Medicine (AUA) Global MD-programmet genomförs i samarbete med Florida International University (FIU).

Global MD-programmet är ett omfattande fyraårigt spår i global hälsa som integreras i läroplanen vid American University of Antigua College of Medicine.

Global hälsa har definierats som "området studie, forskning och övning som prioriterar att förbättra hälsan och uppnå hälsa för alla människor över hela världen" av konsortiet för universiteter för global hälsa. Global hälsa tar upp befolkningens hälsa i ett globalt sammanhang och överskrider de politiska gränserna för nationer som fokuserar på sociala determinanter av hälsa, sjukdomsskillnader, inklusive smittsamma och icke-smittsamma sjukdomsfrågor, mänskliga rättigheter samt ekonomisk utveckling samt politiska och systemfrågor.

Syftet med Global Health Track är att stödja och vägleda eleverna i att utveckla kompetens inom globala hälsofrågor med målet att senare karriär involverar patientvård, service, beslutsfattande, forskning och utbildning på global nivå.
Studenter som deltar i Global Health Track kommer att introduceras i studien av samhälls- och folkhälsa, primärvård, epidemiologi och behandling av överförbara och icke-överförbara sjukdomar globalt.

Den obligatoriska läroboken är Global Health 101, 3: e upplagan, Richard Solnick, MPA, Yale, Folkhälsohögskolan, New Haven, Connecticut,
ISBN-13: 9781284050547

Global Health Track är öppet för alla behöriga inskrivna medicinska studenter vid AUA.

Den 2-åriga BASIC SCIENCE Component utförs på AUA: s campus i Antigua. Den består av fem 2-veckors block (före och efter termin en och efter terminerna två, tre och fyra) och longitudinella kurs under terminerna en till fyra. Föreläsningar kommer att omfatta en rad globala hälsovårdsområden, inklusive sociala determinanter av hälsa, medicinsk antropologi, global hälsoutbildning, samhällsbaserad medicin, vårdleveranssystem, kulturkompetens, mänskliga rättigheter, internationella hjälporganisationer och projekt, FN, Världshälsoorganisationen, Pan Amerikanska hälsoorganisationen, Internationella valutafonden, Världsbanken, katastrofreaktion och ledning, överförbara och icke-överförbara sjukdomar, bland annat befolkningsforskning och epidemiologi. Dessutom kommer studenterna att introduceras till forskningsmetodik och kommer att få American Heart Association instruktörsträning i BCLS och ACLS. Komponenterna inkluderar en introduktion till medicinsk spanska och kompletteras av en Global Health Journal Club. Minst 80% närvaro krävs för att passera varje block.

CLINICAL SCIENCE-komponenten utförs på FIU-anslutna kliniska platser i Florida och AUA-anslutna kliniska platser inom USA och utomlands. Studenterna kommer att delta i den avancerade introduktionen till klinisk medicin (FM1 / IM1) vid FIU och AUA-FIU Graduate Clinical Core Rotation Certificate Programmet (efter godkännande av examensbevis och godkännande av examensbevissprogrammet). Efter avslutad kandidatexamen för klinisk kärnrotation certifikat kommer studenterna att bli berättigade till valfria rotationer genom FIU och AUA i USA och internationellt. Förutom elektriska rotationer inom olika medicinska områden innefattar dessa rotationer forskningsmöjligheter och resmedicin. Studenterna får möjlighet att ansluta sig till AUA-fakultetens initierade internationella hjälpprojekt och fördjupa sin kompetens inom global hälsovetenskap. Den kliniska komponenten kompletteras med medicinsk spansk exponering och kommer att omfatta ett capstone-projekt i Global Health. 100% närvaro krävs under den kliniska komponenten. Observera att för att kunna främjas till den kliniska vetenskapskomponenten måste eleverna uppfylla kraven för kandidatkliniska kärnrotationscertifikatets antagningskriterier som fastställts av FIU, inklusive men inte begränsat till att passera USMLE Steg 1.

Vid slutförandet av programmet ska en student kunna:

  • Visa förståelse för sociala determinanter av hälsa, hälsa, social rättvisa och statlig politik när det gäller deras inverkan på distributionen av hälso-och sjukvård i låga resursinställningar inom USA och internationellt
  • Visa förståelse för hälso- och mänskliga rättigheter och determinanter av hälsospecifika invandrare, invandrare, internt fördrivna och flyktingbefolkningar
  • Förstå specifika behov hos de medicinskt underskattade och oförsäkrade
  • Demonstrera kunskap om effektiva strategier för förespråkning för förbättrad hälso- system inom det globala sammanhanget
  • Demonstrera förmågan att kommunicera effektivt och samarbeta med patienten, familjen och vårdgivarna med känslighet för sociokulturella och hälsokompetensfrågor så att diagnosen och planen för vård är tydligt förstådd och relevant för deras specifika situation
  • Förstå epidemiologin för globala smittsamma och icke-smittsamma sjukdomar
  • Identifiera och anpassa bevisbaserade resurser och verktyg för användning i begränsade resurshälsovårdsinställningar
  • Interagera på ett tvärkulturellt sätt tillräckligt för att leverera grundläggande sjukvård, inklusive att arbeta med översättare
  • Utför en effektiv omfattande fysisk undersökning när du övar övervakning i ett internationellt lokalt kontor, sjukhus eller skicklig omvårdnad, med hänsyn till kulturfaktorer, inklusive kön, blygsamhet och religiösa metoder
  • Använd kliniska färdigheter för att på lämpligt sätt diagnostisera och behandla patienter under tillsyn i samband med lokal resurs tillgänglighet
  • Välj, utföra och tolka under diagnostiska rutiner för tillsyn inom ramen för begränsade resurshälsovårdsinställningar
  • Formulera en omsorgsplan som är relevant och praktisk i en specifik kulturell miljö
  • Visa förståelse för resurser och frågor som är relevanta för resemedicin, förebyggande av hälsorisker, hälsovård och variationer i sjukvårdstjänster som är specifika för internationella resor
  • Diskutera behandlingsplaner baserade på kunskap om globala influenser, utnyttja resurser som inkluderar lokala, statliga, federala och internationella organ, i förekommande fall
  • Erkänna hans eller hennes egna övningsbegränsningar och söka samråd med andra vårdpersonal och systemresurser för att ge optimal vård inom ett globalt sammanhang
  • Förstå organisationens, finansierings- och systemhälsanindikatorerna för internationella hälsovårdssystem.
  • Studenten ska utveckla attityder som omfattar:
  • Engagemang för livslångt lärande och bidrag till kunskaper om global hälsa
  • Erkännande av egna fördomar och stereotyper relaterade till vårdleverans i internationella miljöer
  • Behovet av att balansera medkänsla, humanism, realism och praktik i övervägandet av vården som levereras i specifika globala miljöer
  • Respektera värdighet och autonomi genom självomsorg och självbestämmande inom ett kulturellt och globalt sammanhang
  • En önskan att förespråka för systemändringar för att förbättra hälsan hos det samhälle där han eller hon utövar sin verksamhet.

Efter genomförandet av Global Health Track, slutförandet av kraven i programmet för klinisk kärnrotationscertifikat och alla krav på examen från AUA (inklusive men inte begränsat till att genomföra alla inhemska och externa tentor och godkänna alla erforderliga kurser och lärande) kommer att få MD-graden och det globala hälsointyget från AUA samt examensbeviset för Graduate Clinical Core Rotation Certificate Program från FIU *.

* Studerande som slutför FlU Graduate Core Clinical Clerkship Certificate Programmet är inte examen från en LCME ackrediterad medicinsk utbildning.

Senast uppdaterad Mar 2020

Keystone-stipendium

Upptäck möjligheterna du får med vårt stipendium

Om skolan

American University of Antigua (AUA) College of Medicine is an institution dedicated to creating future generations of physicians that serve the communities they represent. Those communities are often ... Läs mer

American University of Antigua (AUA) College of Medicine is an institution dedicated to creating future generations of physicians that serve the communities they represent. Those communities are often underrepresented in the medical field and are reflected in the diversity of our student body. Founded in 2004, AUA has accomplished more than some schools have in decades. AUA leads the way in addressing the projected physician shortage, especially in the areas of primary care, family medicine, and internal medicine. Läs mindre
Saint John's