Doktor i tandläkare
European University
Nyckelinformation
Campus läge
Tbilisi, Georgien
språk
Engelsk
Studieformat
På Campus
Varaktighet
5 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
USD 4 000 / per year
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Aug 2024
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Programmet Dental Medicine bygger på internationell erfarenhet och tar hänsyn till de nuvarande trenderna inom området. Programmet utvecklades av erfarna specialister, varav de flesta är företrädare för lednings- och initiativgrupper för branschorganisationer och är aktivt involverade i att främja utvecklingen av tandvården, både inhemskt och internationellt. Programmet omfattar block av tandämnen, inklusive: Pediatrisk tandvård; Kirurgisk tandvård; Ortopedisk tandvård; Ortodonti.
Tandläkarstudierum grundades 2018, som är välutrustat med modern medicinsk teknik, skyltdockor, simulatorer och studenter kan öva på att få kliniska färdigheter i en simuleringsklinisk miljö.
Antagningar
Läroplan
Utbildningen i tandvård består av:
- Komponenter i huvudområdet – 270 hp, bland annat:
- Obligatoriska delar av huvudområdet – 258 hp;
- Valbara delar av huvudområdet – 12 hp.
- Gratis komponenter – 30 poäng, bland annat:
- Fria komponenter – 20 hp, som är inriktat på utveckling av generella/överlåtbara kompetenser;
- Fria delar – 10 hp, som kan samlas in av en student genom att välja valfri studiekurs från en högskoleutbildning på samma nivå med hänsyn till antagningsförutsättningarna för studiekursen.
Tandläkarutbildningen kan delas in i tre delar:
Del I – Människokroppens struktur och funktion (I-II år)
Grunderna i allmänmedicin inkluderar grundläggande begrepp om människokroppens struktur och funktion och biomedicinska vetenskaper. Under de första två åren kommer studenterna att lära sig om människokroppens struktur, livsvetenskaper och forskningsprinciper inom området, kliniska och professionella färdigheter (kommunikations- och procedurförmåga, medicinsk etik) och grunderna för folkhälsa. Undervisningen av dessa integrerade moduler kommer att genomföras med hjälp av olika undervisningsmetoder (föreläsningar, rollspel, praktiskt arbete, arbete i ett simuleringslaboratorium, etc.). Eleverna kommer att bemästra viktiga praktiska färdigheter (att arbeta med fantomer) i fantomklassen. Genom simuleringsundervisning ska eleverna få kunskapsbaserad erfarenhet; Studenterna kommer också att studera regional anatomi genom virtuell dissektion på skyltdockor och diskussion om specifika kliniska fall. Dessutom kommer studenterna från första året att delta i en problembaserad lärandekurs (PBL) som kommer att vara långvarig. I slutet av specialitetsfantomkurserna tar studenterna ett integrerat prov (MCQ och OSCE).
Del II - Mekanismer för hälsa och sjukdom (III-IV-kurs)
Uppmärksamhet ägnas åt den kliniska delen (propedeutiska och kliniska färdigheter). Denna del är främst inriktad på de vanligaste symtomen och tecknen på sjukdomen. Samtidigt förbättrar eleverna sina praktiska färdigheter. Under III-året lär sig studenterna diagnostiskt tänkande genom att diskutera fall inom olika medicinska områden, vilket i sin tur hjälper till att integrera de inhämtade kunskaperna och förbereder eleverna för att fullt ut förstå de kliniska ämnena, varav de flesta erbjuds i programmet från IV-året. Under IV-året studerar studenterna de huvudsakliga dentala och kliniska ämnena i form av kliniska rotationer - dermatologi, pediatrik, otorhinolaryngologi, etc. Dessa moduler undervisas i både öppenvård och klinisk miljö. Den viktigaste delen är införandet av kliniska kurser inom huvudområdet, under vilka studenterna fortsätter att bemästra de kliniska färdigheterna och symtomen på tandsjukdomar. I slutet av de flesta studiekurser gör studenterna ett integrerat prov (MCQ och OSCE).
Del III - Kliniska kurser i tandvård (V-kurs)
Den tredje delen är fortsättningen av kliniska kurser inom huvudområdet (Konservativ, kirurgisk och ortopedisk tandvård, pediatrisk tandvård och pediatrisk kirurgi, ortodonti), under vilka studenterna fortsätter att studera yrkesskicklighet. Under V-året kommer studenterna att ha ytterligare klinisk verksamhet för att stärka och förädla sina kompetenser inom huvudområdet. I slutet av vissa rotationer gör eleverna ett integrerat prov. Under samma år får studenterna en mängd olika kliniska uppdrag, vars slutförande förbereder doktorander för framtida specialisering och forskarutbildning.
Programresultat
Beskrivning av lärandemålen
- Beskriver människokroppens system, dess väsentliga element, vävnader, deras sammankopplingar, utvecklingsegenskaper och funktioner; Förklarar kroppens anatomiska, fysiologiska egenskaper och de biokemiska processer som äger rum i den levande organismen; Diskuterar organismen som ett integrerat system. Känner igen och karakteriserar fall av norm och patologi, identifierar orsaker till patologier. Listar de förebyggande åtgärderna och förstår nödvändigheten och vikten av att de genomförs.
- Identifierar konstruktionen av dentalutrustning, driftregler och hantering. Listar syftet med dentala instrument och medicinska och dentala material, metoder för deras tillämpning. Väljer metoderna för aseptisk och antiseptisk, förklarar deras betydelse för att upprätthålla sanitära och hygieniska standarder. Utför rutinerna för avfallshantering/användning.
- Förklarar etiologin och patogenesen av tandsjukdomar i mjuk och hård vävnad. Formulerar en diagnos, inklusive differentialdiagnoser. Som ett resultat väljer och implementerar moderna och adekvata diagnostiska, profylax- och behandlingsmetoder, i enlighet med patientens ålder och behov.
- Tolkar periodontal vävnad och munslemhinnasjukdomar, definierar deras diagnoser, inklusive differentialdiagnos. Utvärderar, väljer ut och implementerar moderna metoder för diagnosförebyggande och behandling.
- Jämför odontogen och icke-odontogen inflammation i maxillofacial region, neoplastiska förändringar och traumatiska skador. Motiverar konservativa, kirurgiska, rekonstruktiva eller återställande behandlingsbehov.
- Kategoriserar sjukdomar i munkirurgi. Bestämmer traumatiska skador i munhålan. Väljer lämpliga behandlingsmetoder beroende på etiologi och patogenes, diagnoser och differentialdiagnos.
- Tolkar och beskriver anomalier i käkarna, bestämmer etiologiska faktorer, särskiljer dem och ställer diagnoserna. Baserat på de erhållna uppgifterna väljer du rätt ortodontisk behandlingstaktik och lämpliga apparater.
- Jämför och differentierar olika ortopediska sjukdomar efter etiologi, patogenes, grad och typ av skada. Demonstrerar diagnostiska procedurer och väljer följaktligen lämpliga behandlingsmetoder.
- Väljer typer och appliceringsmetoder för lokal och allmän anestesi. Förklarar möjliga problem och kan klara (styra) med komplikationer av lokalbedövning.
- Kan samla anamnes, fylla i ett läkarkort. Undersöker patienten. Skriv ner undersökningsdata och fortsätt att registrera; Välj de nödvändiga ytterligare undersökningarna; Analysera och tolka undersökningsdata, utföra differentialdiagnos och fastställa diagnosen; Visar grundläggande kliniska färdigheter.
- Definierar och förklarar vikten av att tillämpa etiska normer och rättsliga regler i medicinsk verksamhet. Demonstrerar muntlig och skriftlig kommunikationsförmåga i frågor relaterade till fältet, förmåga att designa forskning, göra detaljerad planering, bearbeta resultat och avsluta; Diskuterar vetenskaplig forskningsmetodik;
- Uppskattar och underbygger behovet av ytterligare professionell utveckling och behovet av att hålla sig uppdaterad med den senaste utvecklingen inom området.
Karriärmöjligheter
Sysselsättningsområden och möjligheter till vidareutbildning
Enligt den nuvarande georgiska lagstiftningen tillåts en utexaminerad tandläkare att driva den oberoende medicinska praktiken efter att ha erhållit ett statligt intyg som ger honom/henne den rättighet som nämns ovan (The Law of Georgia on Medical Practice, artikel 7).
Enligt ovan nämnda lag (artikel 17) har en akademiker med högre medicinsk utbildning rätt att:
- Komplett forskarutbildningsprogram för att förvärva rätten att utföra en oberoende medicinsk praxis efter att ha klarat ett statligt certifieringsprov;
- Utöva forsknings- och undervisningsverksamhet inom de medicinska teoretiska områdena, eller andra hälso- och sjukvårdsområden som inte innebär en självständig medicinsk verksamhet;
- Arbeta som underläkare (praktikant).
En examen från tandläkarutbildningen har rätt att fortsätta vidareutbildning på nästa nivå av högre utbildning.