Programmål:
Syftet med programmet är att främja en effektiv drift av hälsovårdssystemet genom att utbilda kvalificerade och högt kompetenta sjuksköterskor. Genom att erbjuda programintegrerade teoretiska och praktiska kurser kommer programmet att göra det möjligt för akademiker att förvärva grundläggande kunskaper om omvårdnadsteori och metodik, utveckla kliniska färdigheter, förmåga att anpassa sig till förändrade krav, fortsätta livslångt lärande och fortlöpande yrkesutveckling, till följd av vilken sjuksköterska kommer att kunna bedriva oberoende yrkesverksamhet. Graduates of nursing program kan anställas av medicinska förebyggande institutioner med olika profiler (akuthjälp, återupplivning, kirurgi, terapi, urologi, barnläkare, obstetrik, gynekologi, psykiatri, gastroenterologi, kardiologi, onkologi), hospices, icke-statliga organisationer, etiska kommittéer, etc. Metoder för att uppnå lärandesultat
Audi seminarier
Arbetsboksmetoder
Förklarande metod
Demonstrationsmetod
Användning av video-ljud undervisningsmaterial
Interaktiv undervisning
Situationsmål
Rollspel
Nyhetsanalys
Mini-forskning
Praktiskt arbete
Labbarbete
Lagarbete
Imitativ prestanda
Fältarbete
Problemidentifiering och lösning
Ökande viktig forskning
Kritisk analys
Discussion / Debatter
Gruppuppgifter
projekt
Problemlösningsövningar
Fallstudie
Litteraturöversikt
Kritisk självutvärdering
Kritisk peer utvärdering
Relevant material söker ut från olika elektroniska och pappersbaserade resurser
Skriftliga arbetsmetoder
Essays
presentationer
Verbala, orala metoder
Kunskap och förståelse
Kandidater kommer att kunna:
Kunskaper om social-, hälsovårds- och beteendevetenskap
Kunskap om alla stadier av omvårdnadsåtgärder (förebyggande, diagnostik, behandling, rehabilitering och paleatisk intervention) och deras alternativa versioner.
Förstå sjuksköterskans funktioner och ansvar, hans / hennes roll i hälso- och socialvårdens politik, system och funktioner.
Kunskap om modern medicinsk teknik och metoder;
Kunskap om de forskningsprinciper som är relevanta för målområdet.
Förståelse av nödvändigheten att leverera fullständig, objektiv och aktuell information till patienten.
Förståelse av effekterna av politiska och sociala förhållanden när det gäller tillhandahållande av hälso- och sjukvård.
Tillämpa kunskaper
Kandidater kommer att kunna:
bedöma patientens tillstånd baserat på lägesanalysen inom yrkeskompetens och rättigheter, särskilt förmågan att identifiera patientens behov, genomföra bedömningar av hälsorisker och komplikationer samt planera och leverera vård; förmåga att korrekt planera, genomföra och leverera effektiva förebyggande aktiviteter
leda laget samt vara en effektiv lagmedlem;
bedöma argument och fatta bevisbaserade beslut
utföra omvårdnad manipuleringar;
Använd säkert läkemedel, droger och andra terapeutiska medel.
korrekt använda social-, hälsovårds- och beteendevetenskap i vårdpraxis
Håll jourregister, inklusive elektroniska versioner, med hjälp av informationsteknologi.
använda modern medicinsk teknik och metoder
förespråka och respektera patientens värdighet och hålla sekretess
planera och genomföra kontrollerad forskning som är relevant för omvårdnad (fallstudie, experiment, observation) tillämpa forskningsresultat i praktisk omvårdnad.
hämta, utvärdera och använda exakt information i komplexa sammanhang;
Göra domar
Kandidater kommer att kunna:
hämta, definiera, syntetisera och analysera data och information som är nödvändiga för specifika problemlösningar genom standard och specifika metoder, göra bevisbaserade slutsatser inom yrkeskompetens
analysera situationer som är förknippade med olika etiska och medicinska / vårdfrågor
analysera framväxande beslut, situations- och tematiska frågor relaterade till alla sfärer av yrkesverksamhet;
utnyttja tekniker som är nödvändiga för relevanta ingripanden baserat på analys av situationen etc.
visa effektiva kritikfärdigheter vid utvärderande omständigheter för att bestämma lämplig omvårdnad
bestämma effekterna av sjukvårdspolitiken på vårdleverans
utvärdera strategier som används för att främja partnerskap med patienter och familjer
utvärdera IKT: s inverkan på vårdleverans och förvaltning
visa utmaning vårdvård möjliggöra de dynamiska sociala, kulturella, juridiska, politiska och ekonomiska faktorer som påverkar vården av vård;
Kommunikations färdigheter
Kandidater kommer att kunna:
kommunicera muntligt på flera språk (inklusive georgiska) till vårdpersonal och sjukvårdspersonal informationen om problem som rör hälso- och sjukvården och omvårdnad; utforma skriftliga dokument, göra presentationer och ge motsatta synpunkter på engelska;
informera och utbilda både muntligt och skriftligt, patienter, familjemedlemmar och samhälle i stort, inklusive personer med kommunikationsstörningar
kommunicera innovationer och framsteg relaterade till omvårdnadskompetens inom hälsa och välfärd, med hjälp av informations- och kommunikationsteknik, presentationer, internetresurser;
sprida framsteg och innovationer relaterade till omvårdnad i digitala och tryckta bibliotek, tidskrifter och internetresurser.
Lärande färdigheter
Graduate kommer att kunna:
acceptera vårdrelaterade vetenskapliga och tekniska innovationer och ständigt förnya kunskap och färdigheter;
identifiera observations- och behovsbedömningsbaserade professionella problem och förbättra kvalifikationer, få lämpliga material och använda multi-languaged (inklusive georgiska) digitala och tryckta bibliotek, tidskrifter och internetresurser
identifiera behoven för livslång yrkesutveckling genom att delta i lämpliga kortsiktiga, uppdaterings- och certifikatkurser eller genom fortsatta studier på forskarnivå.
värden
Graduate kommer att kunna:
krav på professionella, etiska och juridiska koder (både lokala och internationella)
patient- och medicinsk personalrätt
nödvändighet att stödja och främja erkännande av nya värden på grundval av analys av nuvarande situation och omvärdering av etablerade yrkesmässiga, etiska och rättsliga värderingar
Det experimentella ämnets rättigheter i läkarundersökningsprocessen.
nödvändigheten att respektera kulturella, personliga, rasliga, språkliga, etniska, religiösa särdrag.
Kontaktperson:
Kontaktperson:
John Dastouri: j.dastouri @ UG .edu.ge
Dr Bahman Moghimi: B.Moghimi @ UG .edu.ge