Grad i omvårdnad
Escola Superior de Enfermagem de Coimbra
Nyckelinformation
Campus läge
Coimbra, Portugal
språk
Portugisiska
Studieformat
På Campus
Varaktighet
4 år
Takt
Heltid
Studieavgifter
EUR 5 500 / per year
Ansökningstiden
Begär info
Tidigaste startdatum
Begär info
Stipendier
Utforska stipendiemöjligheter för att hjälpa till att finansiera dina studier
Introduktion
Beskrivning av målen inriktad på studiecykeln
Att ha kunskap och förståelseförmåga att ingripa på olika vårdområden
Vet hur man tillämpar den förvärvade kunskapen och förståelsen för att visa ett professionellt tillvägagångssätt
Förmåga att lösa problem i samband med mänskliga reaktioner på hälsoproblem och övergångsprocesser hos individer, grupper och samhällen samt att bygga och rationalisera sina egna argument
Möjlighet att samla, välja och tolka relevant information tillsammans med individer, grupper och samhällen för att de ska kunna stödja de lösningar de rekommenderar och de kliniska bedömningarna de utfärdar, inklusive analysen av relevanta sociala, vetenskapliga och etiska aspekter
Kompetenser som gör det möjligt för dem att kommunicera information, idéer, problem och lösningar, både till specialister och icke-specialister
Livslångt lärande med hög autonomi
Konceptuella ramar
Sjuksköterskan under de senaste trettio åren har genomgått en betydande utveckling inom vetenskaplig kunskap och utbildning på den tekniska nivån och på vårdfilosofins nivå som följer av sociokulturella, politiska, ekonomiska, demografiska och epidemiologiska förändringar i moderna samhällen.
Utmaningarna för sjuksköterskor i Portugal, som i andra länder i västvärlden, är huvudsakligen relaterade till de komplexa hälso- och sjukdomssituationerna som kräver tvärvetenskaplig tillvägagångssätt, som går utöver hälsan och kräver verkligt arbete av laget och användningen av kreativitet för att kringgå inre och yttre hinder för organisationen där de utför sin verksamhet.
Bland de utmaningar som nutida och framtida utgör för sjuksköterska och hälsovården i allmänhet framgår följande:
- Utmaningen från försiktighets paradigmet, ur ett hälsoperspektiv, som ett mänskligt behov, som är gemensamt för alla olika hälsoprofessioner och som en sådan kräver en sann tvärvetenskaplig samverkan.
- Nya hälsoproblem, relaterade till livsstil, åldrande, kroniska sjukdomar, aids / hiv, narkotikamissbruk, fattigdom och social utslagning, bland annat;
- Förändring av vårdinrättningen som präglas av överföring av sjukvård till samhällstjänster och omorganisation av primärvården. Denna orientering för att träna i samhället utmanar sjuksköterskor till en alltmer självständig, mångsidig och flexibel prestation, införd i tvärvetenskapliga grupper där användaren / medborgaren deltar i beslutsfattandet i hälsa.
- Ökad komplexitet i de professionella situationer som ska hanteras och arbetsorganisationens utveckling som kräver tvärvetenskapliga och tvärvetenskapliga tillvägagångssätt, vilket innebär uppkomsten av "kollektiv kompetens" som följer av kvaliteten på samarbetet mellan enskilda kompetenser.
- Utmaningen gällde medborgarnas rättigheter och skyldigheter, mångfald, differentiering och multikulturalism.
- Utmaningen av kvaliteten på utbildning och vård, samtidigt ett etiskt och moraliskt problem och ett trovärdighetsproblem och professionell värdighet.
- Behovet av utbildning för medborgarskap, moralisk utveckling, deltagande i samhällslivet, uppbyggnad av en transnationell identitet.
- Informationssamhället och behovet av nya strategier för en ny positionering av skolan och yrket gentemot det samhälle vi lever i, där "livslångt lärande" är det dominerande temat.
Världshälsoorganisationen (WHO), en av de ledande internationella referensorganisationerna inom sjukvården, identifierar uppdraget, lokalerna och aspekterna av autonomt ingrepp:
"Sjuksköterskans främsta uppdrag i samhället är att hjälpa individer, familjer och grupper att bestämma och uppnå sin potential i det fysiska, mentala och sociala livet genom att göra det i samband med den miljö där de bor och arbetar. sjukvård, förebyggande av sjukdomar, planering och leverans av läkande vård och rehabilitering. Omvårdnad omfattar de fysiska, psykiska och sociala aspekterna av livet som de påverkar hälsa, sjukdom, funktionshinder och dödsfall.
Sjuksköterskor gör det möjligt för individen, hans familj och vänner, den sociala gruppen och samhället att delta aktivt i alla aspekter av vården och därmed uppmuntra oberoende och självbestämmande. Sjuksköterskor arbetar också som partner för medlemmar i andra yrken som deltar i tillhandahållandet av hälsovårdstjänster. "
Sjuksköterskans inställning, enligt det internationella rådet för sjuksköterskor, bekräftar autonom och samarbetsvård, bland annat hälsofrämjande, sjukdomsförebyggande, sjukvård och funktionshinder och döende.
I etiketiketten för sjuksköterskor framgår det preambulärt att behovet av omvårdnad är universellt och att sjuksköterskor har fyra grundläggande ansvar: att främja hälsa, förebygga sjukdom, återställa hälsan och lindra lidande. Enligt förordningen om yrkesutövning av sjuksköterskor (lagdekret nr 161/96 av den 4 september) är de grundläggande insatserna "hälsofrämjande, förebyggande av sjukdomar, behandling, rehabilitering och social återintegrering" (art. 8 º) och övningspraktik utöver klinisk praxis betraktar ledning, forskning, undervisning, utbildning och rådgivning (art 9).
Sjuksköterskans kompetens definieras av ordningen för sjuksköterskor (OE, 2003), enligt de kompetenser som utgör ICN: s ram för kompetencer för generalistiska sjuksköterskor från Internationella sjuksköterskekommittén (ICN).